Téma
Téma

Víte už, co je larp? Manažerské dovednosti trénované hrou

31.03.2013  Vendula Andrlová 2  komentářů

Celá staletí si lidé lámou hlavu tím, jak se co nejlépe a nejrychleji něco naučit. Snad nejlépe to již v 17. století formuloval génius pedagogiky Jan Amos Komenský. Ale jak naplnit jeho vizi? Asi už víme, že je lepší být aktivním účastníkem výukového procesu než pasivním konzumentem informací. Že se zvířaty a jejich světem se lépe seznámíme v safari než obhlížením jejich klecí. Že silný zážitek člověku zafixuje dovednosti lépe než kniha plná pouček.

Hluboko pod hladinou Severního ledového oceánu se ponorkou rozezní výstražný signál a dvanáct členů posádky zjistí, že jim kyslík vystačí sotva k návratu na hladinu. Co udělají? Potopí se pro kolegy uvězněné o pár metrů níž, nebo zachrání své životy a nedokončí misi, která může rozhodnout o nerostném bohatství za miliardy dolarů?

Filmové drama si nedávno sotva kdo dokázal představit jako vzdělávací aktivitu. Dnes si díky své inovativnosti dobývá mezi vzdělávacími aktivitami i potřebným rozvojem manažerů firem své pevné místo. Řeč je o LARPu (Live Action Role Playing).

Neznámá situace, přitom ale simulovaná, staví členy týmu do zcela odlišných rolí, než v jakých se běžně ve své firmě setkávají. Kromě nutnosti umět se pohotově rozhodovat a reagovat je totiž ideální platformou pro rozvoj a trénink manažerských dovedností v bezpečném, nicméně od běžně zažitých školení dost odlišném prostředí. Tým spolupracovníků se tak může dostat do situace, kdy se jako zástupci šesti států noří v ruské ponorce na dno arktického ledového oceánu, aby zachránili své kolegy a krajany uvězněné v havarované ponorce, kterou drtí tlak vody ve 3 000 metrech pod hladinou a kterým rychle dochází kyslík. Každý člen záchranné posádky má jiné cíle, každý k misi přistupuje z jiného úhlu pohledu – obdobně jako tomu bývá v běžném pracovním prostředí.

Brzy po zahájení sestupu odlišná motivace vyplyne na povrch a způsobí na palubě kolizi, která ohrozí nejen úspěch mise, ale také životy všech přítomných. Jak je v situaci, ne nepodobné krizi ve firmě či vyhrocené pracovní poradě, možné přesvědčit kolegy právě vaším logickým argumentem? Zkusit si to můžete za pípání sonaru, s kyslíkem, který ubývá každou vteřinou, a se třemi oponenty, kteří stojí proti vám. Netradiční trénink soft skills, jenž velmi přesně dokáže stimulovat zátěžové pracovní prostředí, je totiž komplexní dramatickou situací, kterou tým společně zažije a následně ji rozebere a analyzuje.

Kde se vzal vzdělávací larp?

Larp je slovo ve firmách buď zcela neznámé, nebo často asociované s outdoorovými aktivitami, při kterých se početné skupiny lidí oblékají do tematických kostýmů a dobývají bájné země či poklady. Málokdo opravdu ví, že larp je vedle tohoto spíše odlehčeného pojetí také metodou, kterou už dvacet let úspěšně uplatňují skandinávská andragogická centra jako rozvojovou metodu zaměřenou na neformální vzdělávání i vzdělávání ve firemním sektoru.

V současné době tento trend přichází také do Česka. Jedná se o do detailů promyšlené hry, které se dokážou v krátkém čase (dvou až čtyř hodin) dotknout svých účastníků a vytvořit silný emotivní prožitek, o kterém mají všichni zainteresovaní potřebu diskutovat. „Jde o unikátní výchozí bod pro následné ohlédnutí, ve kterém dojde k pojmenování zkušenosti v oblasti manažerských principů, jako jsou třeba řídící styly, vyjednávání, argumentace, rozhodování, komunikace pod tlakem, dosahování cílů nebo time management,“ vypočítává lektorka Court of Moravia Jana Pouchlá, která metodu zvanou bussinesslarp vyvíjí.

Businesslarp jako hra pro každého?

Larp jako trenažer manažerských dovedností není záležitost pro každého. „Aniž bychom chtěli kohokoli odradit, víme z dlouholetých zkušeností v oblasti larpu pro rezidentní sektor, že úspěšnost hry coby rozvojové aktivity spočívá v jejím správném zacílení. Proto je využitelná například pro top management firem nebo úzké týmy spolupracovníků, kteří se potýkají se specifickými problémy,“ vysvětluje Jana Pouchlá a dodává: „Velkým přínosem je eliminace dlouhých hodin teorií promítaných na projektoru. Ty totiž dospělé zaměstnance – sedící jako žáčky v lavicích – spíše otráví a donutí pouze čekat na závěrečné osvobozující zvonění.“
Businesslarp také vyžaduje maximální zapojení a pozornost všech účastníků. Proto se doporučuje dynamickým a komunikativním kolektivům, které se chtějí společně pracovně rozvíjet. „K larpu je důležité přistupovat s chutí hrát si, experimentovat a nebát se zkoušet nová řešení,“ zdůrazňuje Jana Pouchlá.

Jste součastí posádky více než kdy předtím

Po skončení samotné hry je její průběh analyzován profesionálními lektory, kteří s larpy dlouhodobě pracují. Reflexí poukáží na všechny možné aspekty fungování uvnitř týmu. „Čtyřhodinová hra se tak např. stává základem dvoudenního školení,“ popisuje Jana Pouchlá a dodává, že tím, jak jsou účastníci kurzu „schováni“ za svou roli, dokáže larp odhalit více než i v Česku často využívaná zážitková pedagogika.

Během larpu totiž není posuzováno jednání konkrétního zaměstnance, ale vždy je v centru rozborové reflexe role. Jednotlivce tedy nikdo nekritizuje a nepředkládá mu nevyžádanou zpětnou vazbu. Situace z larpu slouží jako názorné příklady, jejichž řešení je možné hledat s odstupem a nadhledem. 

Jako příklad může posloužit rozbor výše zmíněné situace, kdy během larpu skupina stála před rozhodnutím, zda riskovat a potopit se s ponorkou přes kritický tlak na plášť, tedy do hloubky, kde by mohla hrozit deformace stroje. Posádka se postavila proti, protože vnímala, že to může znamenat ohrožení jejich životů, nicméně velitelé ponorky bez konzultace s posádkou dali příkaz sestoupit... Je snadné si představit, jak se dá obdobná situace zažít v pracovním prostředí. Jen s tím rozdílem, že během larpu se pozice zamíchají tak, že nutí účastníky více přemýšlet o práci svých kolegů a chápat jejich rozhodnutí. Následně tak do firemního prostředí vnášejí kromě samotného procesu vzdělávání také respekt k práci ostatních, větší otevřenost i zlepšení vzájemné komunikace. 

„Larp Sestup hodnotíme jako velice zajímavou a cennou zkušenost. Tým manažerů brněnského mezinárodního centra si mohl vyzkoušet, jaké to je vystoupit ze své role před ostatními kolegy a na chvíli zapomenout na každodenní strasti a radosti z práce,“ říká Adéla Pilátová, quality and process improvement manager ve firmě Motorola Solutions . „Vrhnout se do ponorky, kde každou vteřinu jde nejen o vlastní život, ale i o život všech ostatních, a zároveň hájit své zájmy. Největší devizou celého programu byla možnost stát se na chvíli někým úplně jiným, dostat roli, ve které se člověk v reálném životě neocitne, a přesto si vyzkoušet týmovou spolupráci i sílu individualit.  

Dilemata a konflikty - na těch vše stojí

„Posádko, vyberte si kapitána a jeho dva zástupce,“ ozve se z reproduktorů ponorky a v tom okamžiku se rozhoří diskuze: „Má velet voják? Nebo technik, který zná nejlépe chování ponorky? Nebo snad ten, kdo bude všem vadit nejméně?“ Dříve však, než se posádka dokáže dohodnout, zazní z reproduktorů znovu: „Pospěšte si, spěcháme! Neurčíte-li své vedení do tří minut, přidělíme vám ho sami.” 

„Použití hry a fiktivního prostředí přeneseně reflektuje skutečné situace, které mohou uvnitř firemních kolektivů nastat,“ upřesňuje lektorka Jana Pouchlá. „Rozvíjí schopnost porozumět rozhodnutím přicházejícím svrchu, posiluje loajalitu uvnitř týmu, leadership, komunikaci a měkké dovednosti. Pro účastníky je pak přínosné zejména zaměření vzdělávacího larpu na dosažení cílů. Nastavuje jim konkrétní mety, jichž by měli během hry dosáhnout, jak uvnitř týmu, tak jednotlivě. Otázkou pak je, zda podřídí své zájmy většině, nebo ne.“ 


„Tahle situace má jasné řešení,“ vytáhne nakonec pistoli agent. O hrdinskou smrt udušením nestojí, jeho cíl je jasný – přežít za každou cenu. Stiskne spoušť?

Autorem Článku je František Vaške, ředitel vzdělávací agentury 4Deal Plus. Děkujeme za příspěvek.

Minulá témata

 
Přináší společnost LMC, s.r.o., vyrobeno ve spolupráci s Omega Design & Breezy