Stálé rubriky / Vzdělávání a seberozvoj
Stálé rubriky

Neviditelní

26.08.2015  Martin Hudeček 2  komentářů

Jsou mezi námi lidé, kteří jsou neviditelní. Potkáváme je denně a nevíme o tom. Jsou přece neviditelní.

K tomu, abyste se stali neviditelnými, stačí málo. Několik znaků, které odvádějí pozornost. Bohatství, úspěch, krásné auto, vizitka, správný název pracovní pozice, pěstěné tělo, ručně šitý oblek. To jsou jen některé z nástrojů, jež umožňují stát se neviditelným. Zapomenout, že za těmito znaky je člověk.

Oblečte si je, začněte je používat a já vám mohu garantovat, že se stanete neviditelným. Vaše okolí o vás přestane přemýšlet jako o člověku, který má své potřeby, obavy, sny… Při setkání se nepotkají s vámi, potkají se s vašimi znaky. Velmi často tento stav zažívají bohatí či dle vnějších znaků úspěšní lidé. Absolutní většina těch, kteří se s nimi setkají, se setkávají s jejich bohatstvím a úspěchem. Člověk, jeho motivace, potřeby či touhy se ztratí. Zůstává jen bohatství a úspěch. 

Je důležité, a často velmi těžké, vidět člověka i tam, kde se nabízejí tyto silné viditelné znaky. Peníze, moc, pozice, to všechno jsou lákadla, kterými se necháváme zmást. Odvádějí naši pozornost od člověka. Přestáváme mít potřebu setkat se s člověkem a poznat jej, chceme jeho peníze.

Zajímají nás peníze a úspěch, ne člověk, který je má

Výše uvedené tvrzení mohu prokázat na vlastní zkušenosti. Ukázkový příklad je z neziskového sektoru. Mnoho skvělých projektů potřebuje zdroje pro svou existenci. Lidé, kteří je reprezentují, vyhledávají lidi, kteří mají zdroje. Najdou je a osloví s nabídkou spolupráce. A nejpozději v této fázi se ztrácí člověk. Chtějí peníze, člověk, který je má, je nezajímá. Ten je neviditelný. Jeho potřeba, jeho motivace, jeho touha… Když se jich zeptám, po čem touží donátor, který jim dal zdroje, nevědí. Potřebují zdroje, nikoli člověka. Jak se asi cítí ten, který má zdroje a vidí, že on sám vás vlastně vůbec nezajímá?

Další příklad, tentokrát z byznysu. Ptám se svých zákazníků, který obchodník je pro ně užitečný, chci, aby mi nějakého doporučili, a já jej mohl angažovat v naší firmě. Odpověď je vždy stejná. „S obchodníky se nesetkávám, nemají pro mě hodnotu.“ Proč? Protože obchodník zapomene na člověka. Vidí zdroj, který musí přesvědčit o svém produktu. Vidí pozici, která je pro něj důležitá. Vidí majitele rozpočtu, který chce získat pro sebe. Člověk? To je rušivý element, který v této hře nemá místo. Jak se potom můžeme divit, že naši obchodníci nejsou úspěšní? Zapomněli na člověka, na jeho potřeby, touhy, sny, ambice. Nepřemýšlejí, v čem mohou být oni a produkty, které reprezentují, užiteční pro daného člověka. Zákazník, člověk, se pro ně stává neviditelným.

Nikdo nechce být neviditelný. A sám…

Konec s příklady – zjistěte si sami, jak na tom jste. Po dobu jednoho týdne si uvědomujte, jak přemýšlíte o schůzkách a jednáních, které vás čeká. Kolik energie věnujete uvažování o člověku, s nímž se setkáte, a o sobě jako člověku, který se s ním setká. Kolik energie věnujete vnějším znakům? Jak a v čem vás ovlivňují? Co o tom druhém člověku vlastně víte? Zapomeňte na jeho pozici, vliv, moc, peníze. Zajímejte se jen o něj jako o člověka.

Nikdo nechce být neviditelný! Neviditelnost je samota. Hluboká a nekonečná samota, ve které se krčí malinkaté JÁ. Troufnu si tvrdit, že si při tomto cvičení mnozí z vás uvědomí, že jsou neviditelní sami pro sebe. Potom samozřejmě platí: „Připomínej si, že jsi člověk, a staň se vědomým sebe sama.“ Je to první a zásadní krok k tomu, vidět člověka i ve svém okolí. Ve svém zákazníkovi, donátorovi. Ve svém dítěti, kolegovi a samozřejmě ve svém partnerovi. Ti také nosí viditelné vnější znaky, které často způsobují naši slepotu, resp. jejich neviditelnost. 

Neviditelnost je stav osamění. Zkuste s ní bojovat! Otevřete oči a začněte vnímat člověka. Postavte jej před znaky, které jej reprezentují. Svět se stane pestřejším a zábavnějším. Stojí to za to.

Foto: Flicker user buck82

Martin Hudeček

Systemický kouč, jednatel a manažer v ORBITu, konzultant, podnikatel a pedagog.

 
 

GARANTI RUBRIKY

Martin Hudeček

Systemický kouč, jednatel a manažer v ORBITu, konzultant, podnikatel a pedagog.

Jaroslav Procházka

Agile/Lean mentor, podporovatel inovací, stavitel týmů a vášnivý skialpinista

 
 
Přináší společnost LMC, s.r.o., vyrobeno ve spolupráci s Omega Design & Breezy