Když jsem překládala článek Travise Bradberryho pro zářijové téma HR kavárny, netušila jsem, jak bude tento článek úspěšný. A jak sám přiznává ve svém dalším navazujícím článku, netušil to ani jeho autor. Mám velkou radost, když se mi podaří najít a přeložit zajímavý a užitečný článek, který je dál sdílený komunitou HR kavárny. I proto jsem pro vás přeložila jeho pokračování.
Můj poslední článek How Successful People Stay Calm asi opravdu ťal do živého, jen na LinkedInu má už přes 1,5 milionu čtenářů. Kouzlo je v tom, že to, co děláme pro kontrolu našich emocí, je stejně důležité jako to, co naopak nikdy neděláme.
Jak už jsem napsal ve svém prvním článku, v TalentSmartu jsme testovali přes milion lidí a zjistili jsme, že úplně nahoře mezi těmi nejvýkonnějšími jsou lidé s vysokou emoční inteligencí (90 % těch nejvýkonnějších, abych byl přesný). Vrátil jsem se tedy k datům, která mám k dispozici, abych zjistil, čemu se tito lidé důsledně snaží vyhnout, aby zůstali klidní, spokojení a nad věcí. Vědomě se vyhýbají následujícím modelům chování, protože je velmi lákavé a snadné podlehnout jim, když si nedáme dostatečný pozor.
Výčet, který uvádím, není úplný, ale představuje devět věcí, které byste neměli dělat, pokud si chcete zvýšit svoji emoční inteligenci a výkon. Stejně jako ti úspěšní mezi námi…
Nikomu nedovolí, aby jim kazil radost.
Pokud svůj pocit radosti a spokojenosti odvozujete od jiných, přestanete být vládcem nad svým štěstím. Když mají emočně vyzrálí lidé radost z toho, co se jim povedlo, nikomu nedovolí, aby je o tuto radost připravil.
I když nemůžete vypnout své reakce na to, co si o vás myslí ostatní, nemusíte se s nimi srovnávat a vždycky můžete brát názory druhých na to, jaký jste, s trochou nedůvěry a skepse. Ať už si pak o vás budou ostatní myslet cokoliv, váš pocit vlastní hodnoty bude vycházet z vás samých. Bez ohledu na to, jak o vás v daný okamžik ostatní smýšlejí, jedna věc je jistá – nikdy nejste ani tak dobrý, ani tak špatný, jak o vás jiní říkají.
Nezapomínají
Emočně inteligentní lidé umí rychle odpouštět, ale to neznamená, že zapomínají. Odpuštění vyžaduje schopnost nechat odejít věci, které se staly, abyste se mohli posunout dál. To ale vůbec neznamená, že tomu, kdo vám udělal něco hodně špatného, musíte dát druhou šanci. Emočně inteligentní lidé nedovolí, aby je chyby a omyly jiných srazily na kolena. Takže se velmi asertivně brání tomu, aby jim někdo znovu ublížil.
Nepoloží svůj život ve zbytečném boji
Emočně vyzrálí lidé vědí, jak důležité je zůstat naživu, aby mohli bojovat i další den. Naše nekontrolované emoce při konfliktu způsobují, že zarputile trváme na svém a bojujeme i ty bitvy, které nás můžou těžce poškodit. Pokud rozumíme svým emocím a reagujeme na ně adekvátně, můžeme si rozumně vybrat jen ty bitvy, které opravdu chceme bojovat, a ochránit tak svá práva v ten správný okamžik.
Netrvají na dokonalosti
Emočně inteligentní lidé nechtějí být dokonalí, protože dobře vědí, že dokonalost neexistuje. Lidské bytosti jsou svojí podstatou chybující. Když je vaším cílem dokonalost, vždycky ve vás zůstane otravný pocit vlastního selhání. A strávíte celý svůj život lamentováním nad tím, co všechno se vám nepovedlo, co jste nedokázali a co jste měli udělat jinak, místo toho, abyste se radovali z toho, čeho jste dosáhli.
Nežijí minulostí
Nezdar a vlastní selhání umí pořádně snížit naše sebevědomí. Je pak těžké uvěřit, že ještě někdy dosáhneme úspěchu. Naše chyby většinou způsobují, že se bojíme jít do rizika a pokusit se dosáhnout něčeho, co není snadné. Emočně inteligentní lidé vědí, že jejich úspěch záleží na schopnosti otřepat se a po neúspěchu znovu vstát. Ale to nedokážou, pokud žijí v minulosti. Cokoliv, o co se v životě snažíme, vyžaduje určitou míru rizika. Jen proto, že jste jednou selhali, nesmíte ztratit víru v to, že příště můžete uspět. Přesně to se ale stane, pokud žijete v minulosti. A vaše minulost se stává vaší současností a brání vám posunout se vpřed.
Nesoustředí se na problémy
Vaše pocitové rozpoložení záleží na tom, na co se soustředíte. Když jste fixovaní na problémy, kterým čelíte, jen vytváříte a prodlužujete své negativní emoce a stres, což snižuje váš výkon. Když se ale soustředíte na to, jak zlepšit sami sebe a okolnosti, ve kterých se nacházíte, budujete pocit vlastní akceschopnosti, který dále vytváří pozitivní emoce a zlepšuje výkonnost. Emočně inteligentní lidé nesetrvávají u problémů, protože dobře vědí, že jsou nejvýkonnější, když se soustředí na hledání jejich řešení.
Nezdržují se v přítomnosti negativně naladěných lidí
Ti, kteří si pořád na něco stěžují, nám nepřinášejí nic dobrého, protože stále probírají jen své problémy místo toho, aby se soustředili na to, jak se z nich dostat. Chtějí, aby se k nim ostatní přidali a sdíleli jejich sebelítost, takže by se pak oni sami mohli cítit lépe. Často máme pocit, že musíme těm neustálým stížnostem naslouchat, protože nechceme, aby si o nás někdo myslel, že jsme bezcitní a nevychovaní. Je tu ale jemná dělicí čára mezi tím vyslechnout je plni pochopení a nechat se pohltit jejich negativní emoční spirálou. Můžete se tomu vyhnout jenom tak, že si nastavíte své vlastní hranice a dokážete se od těchto lidí odpoutat, pokud je to potřeba. Zkuste o tom přemýšlet takto: když někdo hodně kouří, budete s ním sedět celé odpoledne a pasivně vdechovat kouř z jeho cigaret? Spíš se brzy zvednete a odejdete, a to samé byste měli udělat s člověkem, který si pořád jen stěžuje. Dobrý způsob, jak si tuhle hranici stanovit, je zeptat se věčného stěžovatele, jak chce situaci řešit. Dotyčný buď zmlkne, nebo převede konverzaci produktivnějším směrem.
Neulpívají v nevraživosti
Negativní emoce spojené s nenávistí jsou ve skutečnosti odpovědí na stres. Zkuste si představit situaci, která ve vašem těle vyvolá reakci „bojuj, nebo uteč“. Když jste v bezprostředním ohrožení, je tato reakce rozhodující pro vaše přežití. Ale když je toto ohrožení dávnou minulostí, a vy na to přesto stále myslíte, udržujete svoje tělo v neustálém napětí a můžete si tím způsobit vážné zdravotní problémy, jako je vysoký krevní tlak a srdeční choroby. Když v sobě živíte nevraživost, způsobujete si trvalý stres, a přesně tomu se emočně vyzrálí lidé snaží za každou cenu vyhnout. Když se naučíte, jak se oprostit od nevraživosti a zášti k druhým lidem, budete se nejen cítit lépe, ale pomůžete i svému zdraví.
Neřeknou ANO, pokud opravdu nechtějí
Výzkum kalifornské univerzity v San Francisku prokázal, že čím více vám dělá problém říct NE, tím je větší pravděpodobnost, že budete ve stresu, blízko vyhoření, a dokonce depresi. Říct NE je pro mnoho lidí opravdu těžké. NE je mocné slovo, které byste se neměli bát použít. Když je čas říci NE, emočně inteligentní lidé se vyhýbají opatrným frázím jako „Nevím, jestli budu moci“ nebo „Nejsem si jistý“. Říci NE budoucím závazkům ochrání vaše současné závazky a umožní vám je uspokojivě splnit.
Autor: Travis Bradberry, PhD. – spoluautor bestselleru Emotional Inteligence 2.0, spoluzakladatel společnosti TalentSmart.
Originál článku na:www.entrepreneur.com/article/237201
Foto: Flickr user Porsche Brosseau
HR praktik na cestě za moderním pracovním prostředím a kultivovanými mezilidskými vztahy