Stálé rubriky / Společnost a trendy
Stálé rubriky

Dědictví CEO Microsoftu Steva Ballmera: Prodejce bez produktové vize

09.09.2013  Radim Koštial 0  komentářů

Steve Ballmer byl a stále ještě je po Billu Gatesovi kontroverzním šéfem. Bezprostředně poté, co Microsoft a Steve Ballmer oznámili, že Ballmer ve své funkci do roka skončí, se tudíž v médiích okamžitě a logicky vyrojily spousty komentářů a glos. Mě osobně moc zaujal článek ve Fast Company od Austina Carra, který mi připadá opravdu skvělý a výstižný. Tady je jeho překlad.

Vloni v létě, když Microsoft finišoval s přípravami k uvedení svého pravděpodobně nejdůležitějšího produktu v historii, CEO Steve Ballmer nebyl k nalezení. Microsoft uspořádal v Los Angeles tajemnou událost, kam letadly svezl stovku zástupců médií z celého světa, aby konečně na vlastní oči uviděli tablet Surface, první počítač Microsoftu v jeho třicetileté historii. Tablet byl vyvinut proto, aby v plné parádě předváděl sílu operačního systému Windows 8, který prošel nejradikálnějším redesignem za poslední dekádu. Když během posledních příprav nacvičoval v Milk Studios unavený Steven Sinofsky (šéf Windows) svoji prezentaci, Ballmera nikdo nikde neviděl.

To není o tom, že by Ballmer byl šéfem, který zmizí, když je potřeba, ale je to názorný příklad stylu vedení, který do Redmondu přinesl. Ballmer byl nepopiratelně firemní booster: Microsft cedil krev a pot. Ale na rozdíl od Steva Jobse, který se podílel na každém detailu uvedení nového produktu, nebyl Ballmer nikdy praktickým vůdcem, kterého by Microsoft tak naléhavě potřeboval. A už vůbec nebyl produktovým vizionářem, jakým byl Steve Jobs v Apple nebo Ballmerův vlastní předchůdce v Microsoftu - Bill Gates. Steve Ballmer, který minulý týden oznámil, že během roku odejde do důchodu, po sobě zanechává zmatené dědictví s malým důvodem ke spokojenosti. Byl prodejcem, který trvale zvedal firemní zisk, ale zároveň také tím, kdo zanechává Microsoft v mnohem slabší pozici na trhu než kdykoli předtím.

Na Ballmerovo angažmá se můžeme dívat dvěma pohledy. Na jednu stranu mohou jeho zastánci argumentovat tím, že přinesl ohromný úspěch. Ve chvíli, kdy bude odcházet do důchodu, budou možná tiskové zprávy informovat o tom, jak ztrojnásobil roční obrat od momentu, kdy firmu v roce 2000 převzal – z 23 miliard USD na téměř 78 miliard a čistý zisk zvýšil na 21,8 miliard. Asi také popíší, jak Ballmer dohlížel na uvedení Xboxu a Kinectu, asistoval při akvizici Skypu a Yammeru, rozšířil firemní korporátní byznys, představil novou verzi nejprodávanějších produktů, jako například Windows 7, které stále dominují na PC trhu. Co do hodnoty je Microsoft mezi světovými firmami čtvrtý v pořadí.

Přes to všechno ale není možné ignorovat Ballmerovy omyly. Seznam produktů, jež během jeho éry skončily fiaskem, je dlouhý: za všechny jmenujme třeba Zune, Vistu či Kin. Investoval miliardy dolarů do vyhledávače Bing, který při pokusu ukrojit kus trhu vyhledávači Google absolutně neuspěl. Ale ze všeho nejdůležitější je fakt, že Ballmerovi totálně ujel vlak v mobilních aplikacích, kde předal svůj tržní podíl Amazonu, Applu a Googlu se smartphony, hudebními přehrávači, e-čtečkami a tablety. Trh s klasickými počítači klesá a korporátní byznys Microsoftu je nyní pod obrovským tlakem ze všech stran. Navíc se Ballmerova sázka na Windows 8 a Windows Phone nesetkala s naladěním veřejnosti. Aktuálně byl Microsoft nucen účetně odepsat neprodané skladové zásoby tabletu Surface v hodnotě 900 milionů dolarů.

V reakci na Ballmerovo oznámení o odchodu vystřelila okamžitě hodnota dlouho stagnujících akcií Microsoftu o 7 %. A nebyli to jenom akcionáři, kteří zprávu o jeho odchodu přivítali s nadšením. Dalším byl například odborný tisk. A vypadá to, že představenstvo Microsoftu včetně Billa Gatese, který firmu kritizuje za nevýrazné období inovací, se shodlo na tom, že bude lepší, když Ballmer odejde dokonce dříve, než se původně zamýšlelo.

Problém je v tom, že Ballmer nikdy nebyl inovátor. Bývalý top manažer z Microsoftu popisoval Ballmerův přístup k produktu takto: „Vše se skutečně točí kolem inovačního dilematu. Věnujete 50 lidí na vývoj něčeho, co je zajímavé a během tří let to přinese třeba 100 milionů dolarů? Anebo použijete těch 50 lidí na rozšíření prodejního týmu SQL serverů, což přinese třeba miliardu navíc během devíti měsíců?”

Ballmer jednoduše není muž produktu. Jeden vysoce postavený zdroj zevnitř firmy mi nedávno říkal: „Ballmer nevyslovil žádný názor na vlastnosti a uživatelské rozhraní Vindows 8, dokonce ani nikdy nebyl s týmem, aby společně odsouhlasili změny v redesignu.” Když jsem se zeptal, jestli byl Ballmer vůbec někdy jakkoli zapojen do rozhodnutí o produktech, uslyšel jsem jednoznačné „ne”. Jiný zdroj mi odpověděl „ani omylem.” A další zainteresovaný člověk mi řekl: „Myslím, že Steve slovo design ani neumí hláskovat...”

Srdcem byl Ballmer vždycky prodejcem. Jednou jsem ho dokonce na večírku Microsoftu viděl utíkat, aby našel šéfa Lenova Yanga Yuanqinga, a přitom řval na svého podržtašku: „Prostě mi řekni, kde je!” Lenovo je největší výrobce PC na světě, a tudíž velký klient Microsoftu. Bylo jasné, že Ballmer, který chce odchytit Yuanqinga, než odejde, s ním chce prostě mluvit, aby byl spokojený.

Podle Steva Jobse je „prodejce u kormidla" hlavním důvodem slábnutí Microsoftu. „Firma dělá skvělou práci, inovuje a stává se monopolem, a tím pádem je kvalita produktu méně důležitá,” říká v Isaacsonově biografii. „Firma začíná ohodnocovat prodejce, protože to jsou ti, kteří hýbou prodeji, ne produktoví inženýři a designeři. A končí to pak tím, že prodejci řídí firmu. Když prodejci řídí firmu, na produkťácích už tolik nezáleží... a to je to, co se stalo, když Ballmer převzal Microsoft.” To je také důvod, proč by tolik lidí z managementu Microsoftu, se kterými jsem mluvil, uvítalo ustavení hlavního designera do managementu – pozice, se kterou aktuální Ballmerova firemní reorganizace vůbec nepočítala.

Ian Sands, bývalý ředitel zodpovědný za dlouhodobou vizi a strategii Microsoftu, mi jednou řekl, že věřil tomu, že Microsoft by byl mnohem lepší firmou, kdyby v této roli někoho měla – tak jako Apple měl Steva Jobse: „Myslím, že mnoho našich lidí si říká: Proč vlastně nemáme senior viceprezidenta pro design?”

Jeden bývalý manažer, který s Ballmerem úzce spolupracoval, argumentuje, že není fér Ballmera ze zpětného pohledu kritizovat. Žádná firma, jak říká, neviděla nebezpečí, které do mobilního světa přicházelo z Applu, jehož iPhone, který nyní generuje větší příjem než všechny divize Microsoftu, zastihl Ballmera nepřipraveného. „Všechny nás překvapilo, že byl iPhone tak úspěšný. Lidé to Stevovi dělají těžké,” říká. „Ale on má tu nejtěžší práci na světě.”

Na moc dlouho už ne.

Zdroj: www.fastcompany.com/3016371/microsoft-ceo-steve-ballmers-legacy-a-salesman-without-product-vision 

Překlad: Radim Koštial

GARANTI RUBRIKY

Dalibor Holý

Statistik, analytik a manažer ČSÚ pro oblast trhu práce

 
 
Přináší společnost LMC, s.r.o., vyrobeno ve spolupráci s Omega Design & Breezy