Stálé rubriky / Společnost a trendy
Stálé rubriky

Čtvrtina rodinných firem změní v příštích pěti letech majitele

27.12.2012  Hanka Kejhová 0  komentářů

Více než čtvrtina rodinných firem po celém světě změní v následujících pěti letech majitele. Přibližně polovina z nich by měla vzejít z rodiny, ale noví nástupci se neobejdou bez schopných a motivovaných expertů zvenku. To jsou výsledky tradičního průzkumu, který provádí celosvětově poradenská síť PwC.

Do třetího ročníku Českého průzkumu názorů generálních ředitelů se zapojila stovka respondentů a majitelů nejvýznamnějších společností působících na českém trhu. Kdo převezme štafetu? Syn, dcera, investor nebo fond? „V poslední době roste zájem o poradenství, jak efektivně mezigeneračně převádět nashromážděný kapitál,“ říká Jaroslav Havel, partner advokátní kanceláře Havel&Holásek.

Třetina majitelů českých firem plánuje v nejbližších dvou letech změny ve vlastnické struktuře své společnosti nebo je právě provádí. "Na něco takového se člověk musí chystat několik let. A to i přesto, že oba synové dělají v rodinném podniku od začátku," upozorňuje Jiří Grund, který má čerstvou zkušenost s předáním obou svých společností nesoucích jeho jméno svým dvěma synům. Jen dvě pětiny majitelů mají připravený plán nástupnictví. „Pokud podnik dosáhne určité velikosti, je třeba, aby se jeho majitel začal cíleně soustředit na strategická rozhodnutí. Provoz a operativu je vhodnější přenechat profesionálnímu managementu,“ říká Jiří Mooser, řídící partner PwC v Česku.

Průzkum ukázal, že pětina (21%) českých firem přejde v rámci rodiny do rukou další generace. To znamená včas zapojit rodinného příslušníka do chodu firmy, dát mu potřebný rozhled a znalosti, provést jej všemi oblastmi podniku a v neposlední řadě mu svěřit pravomoci. To často není pro zakladatele firmy snadné. Majitel musí chtít změnu opravdu provést. "Moje dcera projde všechna stěžejní oddělení a za pět let bych jí chtěla vedení předat," říká Eva Štěpánková, majitelka a ředitelka společnosti Ryor. Sama se chce věnovat vývoji nových produktů, ale do vedení dceři Janě prý zasahovat nebude.

Více než čtvrtinu firem  (26 %) zkoupí strategický investor. Zhruba desetinu (11 %) firem odkoupí stávající management (management buy-out, MBO). Tato varianta je v poslední době čím dál populárnější a bývá spojena se vstupem dalšího investora, protože schopnost managementu financovat koupi bývá problémem. Další více než desetinu společností hodlají jejich majitelé předat novým vlastníkům prostřednictvím primární emise akcií (IPO). Obvykle firmy hledají tímto způsobem také nový kapitál na rozvoj. Každá dvacátá firma se pak spojí s jinou společností. Pět procent vlastníků plánuje prodat svou společnost finančnímu investorovi. Studie amerického Institutu rodinných firem ukazuje, že pouze 30 % společností přežije po předání druhé generaci, jen 12 % ve druhé a pouhá 3 % firem se dostanou za čtvrtou a další generaci. 

GARANTI RUBRIKY

Dalibor Holý

Statistik, analytik a manažer ČSÚ pro oblast trhu práce

 
 
Přináší společnost LMC, s.r.o., vyrobeno ve spolupráci s Omega Design & Breezy