Pokud vaši zaměstnanci nepracují z domova, přicházíte o řadu výhod. Zde je pár návodů, jak udělat z tohoto přístupu program. Přinášíme článek Ericka V. Holtzclawa z portalu www.inc.com, který pro HR kavárnu vybral garant Radim Koštial.
Mluvil jsem s několika známými, majiteli malých firem. A byl jsem překvapen zjištěním, že řada z nich neumožňuje zaměstnancům práci na dálku. Po letech své práce na dálku a umožnění téhož svým lidem věřím, že tento přístup je již zastaralý a hloupý.
Všichni víme, že současné technologie umožňují zaměstnancům být produktivní téměř odkudkoli. Některé z nejlepších věcí, co jsem kdy napsal, vznikly v místním Starbucks nebo doma u mého kuchyňského stolu. A nejsem sám. Velké i malé firmy zavedly flexibilní pracovní schémata včetně práce na dálku. To se potom projevuje i ve spokojenějším a produktivnějším týmu.
To ale neznamená, že zavést ve firmě práci na dálku je jen tak. Abyste skutečně uspěli, musíte tento styl práce zavést správně. Zde je pět kroků, které byste měli dodržet, pokud o programu práce na dálku vážně uvažujete.
Nastavte pravidla a očekávání
Podnikatelé jsou parta porušovatelů pravidel a formalit. Nesnášíme příliš mnoho pravidel a předpisů a chceme mít firmy štíhlé a flexibilní. Ale co se třeba práce na dálku týče, naučil jsem se, jak důležité je nastavení podmínek pro zaměstnance. Koneckonců, mnoho z nich pracuje lépe v jasné struktuře.
Pravidla musí obsahovat předpis, stanovující kdy a za jakých podmínek je práce na dálku povolena. Je to něco, co si musí zaměstnanci zasloužit? Musejí dosáhnout určitého postavení nebo být ve firmě určitou dobu? Existuje nějaký limit nebo rámec – například určitý počet dní za měsíc nebo za týden? Jak spojit dny, kdy zaměstnanec pracuje z domova s volnem či dovolenými? Zaměstnanci vždy chtějí “pracovat z domova” ve dnech před nebo po volnu nebo dovolené. Jste s tím v pohodě?
Využijte práci na dálku ke své výhodě
Nastavte jasný rozdíl mezi dnem práce z domova a dnem volna. Já například žádám zaměstnance, aby pracovali z domova ve dnech, kdy mají návštěvu u doktora. Z vlastní zkušenosti vím, že cesta z práce a do práce kvůli schůzce je rušivá a neproduktivní. Tím, že zaměstnancům umožním si svůj den uspořádat, umožním jim tím zároveň splnit úkoly tak, jak jim to vyhovuje.
Na druhou stranu, pokud zaměstnanec potřebuje zůstat doma s nemocným dítětem, těžko to můžeme brát jako den práce z domova, protože jejich pozornost asi nebude zcela zaměřena na práci.
Důvěřuj, ale prověřuj
Moji kamarádi z řad podnikatelů měli největší strach z toho, že práce na dálku sníží produktivitu. Jedním dechem ale přiznávali, že sami stráví mnoho času prací mimo kancelář a mnohdy velice úspěšně. Jejich vnitřní bariéra byla jednoduchá: nedostatek důvěry ke svým zaměstnancům.
Pokud máte strach o produktivitu nebo zodpovědnost, nastavte jasná pravidla pro ty, co pracují z domova. Například účast na poradách je stále samozřejmostí, přes konferenční hovor nebo Skype. Reakce na telefony a e-maily musí být na stejné úrovni, jako kdyby pracovali v kanceláři. V mojí firmě používáme instantní zprávy pro vzájemnou komunikaci a je samozřejmostí, že ti, co pracují z domova, jsou připojeni a okamžitě k dosažení.
Postavte to jednoduše takto: toto je den, kdy nejsem v kanceláři, ale ne den, kdy ignoruji kancelář. Zaměstnanci musí participovat na úkolech, přestože nejsou nejsou fyzicky přítomni v kanceláři.
Kvantifikujte, co očekáváte
Moje zkušenost je, že speciálně u činností, na ktéré je třeba se soustředit, jako například reporting nebo psaní – jsou zaměstnanci často nejproduktivnější, když nejsou v kanceláři obklopeni tím vším, co vyrušuje. A nárůst produktivity znamená nárůst zisku.
Pro většinu zaměstnání je kvantifikace snadná. Může to být například počet telefonních hovorů, které pracovník zákaznického servisu obslouží v kanceláři a při práci z domova. Píšeme mnoho reportů pro naše zákazníky a mnoho našich zaměstnanců je mnohem lepší v procesu dokončení reportů během práce z domova, než v kanceláři. U dalších činností musíte zvážit, jestli je produktivita minimálně stejná nebo vyšší.
Tady v Atlantě je navíc dojíždění do práce jedno z nejhorších. Tím, že umožním zaměstnancům pracovat z domova minimálně jeden den v týdnu, jim pomůžu nejen vyřešit tento problém, ale také snižuji uhlíkovou stopu své firmy a zvyšuji kvalitu života našich zaměstnanců.
Poznejte, kdy to nefunguje
Práce na dálku není pro každého. Jsou zaměstnanci, kteří strukturu a dohled potřebují. Vytvořte systém pro monitorování produktivity, který vám pomůže poznat, zda firma ztrácí peníze nebo kvalita práce klesá, protože zaměstnanec není dobře schopen pracovat na dálku. Zapůsobilo na mě, když jeden z našich zaměstnanců poznal, že doma prostě není schopen se maximálně soustředit a požádal o vyřazení z programu.
Manažeři musí být flexibilní a upravit svůj manažerský styl. Mikromanažer má problém se smířit s myšlenkou, že neuvidí své lidi za stolem. A může potřebovat koučink zaměřený na schopnost uvolnit otěže a důvěřovat svým zaměstnancům, že svoji práci odvedou i tak.
Čím jsem se snažil na své známé podnikatele během toho dne zapůsobit, byl argument, že efektivně pojatý program práce na dálku může přinést firmě konkurenční výhodu. Navíc to může být také zajímavý argument pro nábor a udržení zaměstnanců a přispěje k odlišení vaší firmy od konkurence.