Téma
Téma

Vzdělání není dostatečnou obranou proti vzestupu robotů

28.12.2015  Filip Lepier 1  komentářů

Doposud se mělo za to, že odpovědí na ztrátu práce způsobenou zavedením nových technologií je vždy rozšíření vzdělání a využití profesních školení či kurzů. Stroje a inteligentní software přebírají rutinní práce, které donedávna vykonávali lidé. Pracovníci jsou tak nuceni vybavit se sofistikovanějšími dovednostmi nutnými k takovým činnostem, jež zatím není možné automatizovat.

Ekonomové tuto tendenci k využívání technologií nazývají termínem SBTC neboli „skill-based technological change”. Ta snižuje hodnotu neodborných prací, přičemž zvyšuje příjmy pracovníků, kteří jsou zdatnější v práci s informačními technologiemi.  

Důkazem dopadů SBTC je tzv. Collage Wage Premium (rozdíl v průměrném příjmu absolventa vysoké školy a člověka se středoškolským vzděláním). V roce 2012 měli vysokoškoláci na výplatní pásce v průměru o více než 80 % vyšší částku oproti pracovníkům se středoškolským vzděláním s maturitou. Příjmy absolventů s vyšším vzděláním skutečně stále rostou. Hlubší analýza čísel však odhaluje nepříjemnou realitu – velký rozdíl v příjmech obou skupin není způsoben tím, že jsou vysokoškolští absolventi zaplaveni příležitostmi. Důvodem jsou mizerné vyhlídky těch, kteří skončili s maturitou. Analýza společnosti Citi Research z roku 2012 tvrdí, že příjmy mladých absolventů bakalářského studia klesly mezi léty 2000 a 2010 o celých 15 procent, a že pokles průměrného bakalářského platu začal dlouho před ekonomickou krizí z roku 2008. Každý čerstvý absolvent může potvrdit, že jsme se dostali do doby, kdy i barman bude mít vysokoškolský titul: téměř polovina vysokoškolských absolventů skončí v zaměstnáních, kde nevyužije své vzdělání.  

Tento znepokojující trend analyzovali ve své práci (The Great Reversal in the Demand for Skill and Cognitive Tasks, 2013) ekonomové Paul Beaudry, David A. Green a Benjamin M. Sand. Jejich práce odhalila, že potřeba odborných pracovníků dosáhla ve Spojených státech vrcholu kolem roku 2000 a od té doby klesá. V důsledku této nedostatečné poptávky po odborné práci se mnoho absolventů vysokých škol spokojí s méně odborným zaměstnáním ve službách – kde pak ale často nahrazují pracovníky se středoškolským vzděláním.  

Ukazuje se však, že lidé nejsou jediní, kdo je schopný učit se a získávat více dovedností – počítačové technologie se také dokážou velmi rychle adaptovat. Odborníci na robotiku a umělou inteligenci už dávno vědí, že je často mnohem jednodušší zautomatizovat procesy spojené s informačními přenosy než práci nižších pozic, která vyžaduje fyzickou činnost. Postavit robota, který by dokázal napodobit zrakové vjemy, zručnost nebo spolupráci zraku s pohybovým aparátem vlastní lidskému organizmu, stále zůstává nevyřešenou technologickou výzvou. Na druhou stranu již chytrý software píše srozumitelné novinové zprávy, dokáže analyzovat dokumenty pro právnické společnosti a samozřejmě také obchodovat na Wall Street. Americká společnost DARPA (The Defence Advanced Research Project Agency) v současnosti na Rice University financuje projekt, jehož úkolem je zautomatizovat rutinní části počítačového programování. Dosavadní náklady se vyšplhaly na 11 milionů dolarů.  

Fakt, že mizí vysoce odborné práce, přináší další problém: ne každý je totiž předurčen k tomu, aby se stal špičkovým vědcem. Jen malé procento populace disponuje cennou kombinací vysoké mentální kapacity a motivace potřebné k úspěchu v technických oborech. Pravděpodobně existuje jen omezený počet těch, kteří po absolvování univerzity získají práci vyžadující velmi vysoký intelekt a kreativní myšlení. Jinými slovy, i kdyby byl daných, vysoce odborných pozic dostatek, stejně bychom narazili na problém s jejich zaplněním.  

Zdá se, že tradiční, vládou a většinou analytiků podporované řešení nezaměstnanosti a chudoby neobstojí v digitální a silně automatizované době, jež přichází. Vzdělání si pochopitelně zachovává svou nezměrnou hodnotu jak na osobní úrovni, tak jako činnost nesoucí užitek celé společnosti. Z těchto důvodů bychom měli i nadále do svého vzdělání investovat a podporovat jej. Přesto však nemůžeme očekávat, že školení a vyšší vzdělání budou v nastávající ekonomice pro zaměstnance dostatečnou zárukou.      

Překlad: Linda Krumpholcová

Martin Ford je autorem knihy Rise of the Robots: Technology and the Threat of a Jobless Future (Basic Books), vítěz Financial Times and McKinsey Business Book of the Year Award 2015.    

Odkaz na originál článku: Education is not an adequate defense against the rise of the robots Martin Ford 

Foto: Flickr user Michael Coghlan

Vladimír

LMC 

Pěkné zamyšlení. Přidám i trochu čísel z výhledu v US: http://www.bls.gov/careeroutlook/2015/article/projections-occupation.htm Nechtěl bych být účetní nebo pošťák v roce 2024...

28.12.2015 22:33   Reakce

Minulá témata

 
Přináší společnost LMC, s.r.o., vyrobeno ve spolupráci s Omega Design & Breezy