Téma
Téma

Svobodné učení dětí – inspirace pro dospělé?

31.03.2013  Vendula Andrlová 0  komentářů

Dr. Sugata Mitra se z IT inženýra stal výzkumníkem ve vzdělávání. Díky svým experimentům, jež souhrnně nazval „Díra ve zdi“, došel k překvapivému zjištění. Pokud děti mohou svobodně pracovat za pomoci vlastní zvídavosti a spolu se svými vrstevníky, nepotřebují pro učení žádnou formální supervizi učitele.

První Mitrův experiment byl jednoduchý – ve své dillíjské kanceláři, která přímo sousedila s městským slumem, vyhloubil díru ve zdi, kam nainstaloval počítač připojený k internetu a skrytou kamerou natáčel prostor kolem počítače. Aniž by dětem jakkoliv ukázal, k čemu počítač je – nikdy předtím ho neviděly – a nechal je pouze experimentovat a hrát si, děti brzy přišly na to, k čemu se dá počítač využít, byly schopné vyhledávat na internetu a těmto dovednostem se navzájem učit.

Experiment se stal základním kamenem série výzkumů v nejchudších částech světa s velmi podobnými výsledky. Prostředí, jež stimuluje zvídavost i vlastní aktivitu a umožňuje zároveň skupinové sdílení, vede k učení, které má trvalejší výsledky než klasická výuka. Mitra je nyní profesorem vzdělávacích technologií na univerzitě v New Castle ve Velké Británii a svůj způsob vzdělávání nazývá „minimálně invazivní výuka". Začátkem roku 2013 byl Sugata Mitra oceněn cenou TED Prize ve výši jedoho milionu amerických dolarů.

Podívejte se na video:

Minulá témata

 
Přináší společnost LMC, s.r.o., vyrobeno ve spolupráci s Omega Design & Breezy