Téma
Téma

Naučte kolegy kaligrafii!

31.03.2013  Petr Skondrojanis 2  komentářů

Ať si otevřete inzerát malé firmy, anebo velké globální instituce, s největší pravděpodobností najdete u obou úplně dole větu ,,možnosti dalšího rozvoje''. Příležitost učit se a vnitřně růst často vyváží finanční nabídku. Lidé už do práce nechodí jen za vyděláváním peněz, ale automaticky přemýšlejí nad tím, jakým způsobem se budou v práci dál rozvíjet.

Firmy rozvíjejí své zaměstnance tak, aby se zlepšovala jejich produktivita při výkonu jejich práce nebo aby se učili takové věci, které jim pak pomohou přesunout se v rámci firmy na jiné pracovní místo. Kariérní rozvoj zaměstnanců je zkrátka plánován tak, aby něco přinášel i firmě, která rozvoj platí. To je naprosto v pořádku, je to investice do vlastních zaměstnanců. Ale ne vždy se to daří tak, aby to bavilo i zaměstnance, a hlavně aby to pro ně bylo přínosem.

Je kurz kaligrafie přínosem pro technologickou firmu, nebo ne?

Předpokládáme tedy, že obchodník by se měl školit v obchodních dovednostech a programátor v programování. To je většinové vnímání rozvoje v rámci firmy a je to logické, přirozené. V přírodě se také zvířata zlepšují v tom, co potřebují k životu, a tak se racek zdokonaluje v létání a ryba v plavání. Racka nenapadne, že by mohl plavat, a rybu nenapadne, že by mohla létat. U ryby je to asi i otázka reálných možností. 

Na rozdíl od racka nebo ryb máme my lidé možnost učit se a zajímat se o cokoliv, co nás napadne. Představte si situaci, kdy budete mít ve firmě obchodníka, který se ve volném čase zajímá o kaligrafii. Pokud mu v rámci pracovní doby umožníte zúčastnit se dvou kurzů, přičemž jeden bude o obchodních dovednostech a druhý o kaligrafii, tak jsem přesvědčený, že ho nadchne ten o kaligrafii. To je totiž benefit, který jen tak někde nedostane. Většinu firem ani nenapadne přemýšlet o kurzu kaligrafie. 

Učím se učením

Ale zajděme ještě dál – představte si že v té samé firmě máte programátora, který se mimo programování také zabývá kaligrafií a už je v ní poměrně dobrý. A tak mu dáte možnost, aby v rámci firmy uspořádal kurz kaligrafie pro ostatní kolegy, na který se výše zmíněný obchodník přihlásí. Nejenom že mu umožníte, aby se potkal s kolegy, s nimiž má společné téma, a tím pádem se s nimi může více a hlavně přirozeněji sblížit, ale navíc si zlepšuje prezentační dovednosti, samostatnou přípravu školení atd. 

Říkáte si, k čemu to celé je? Proč bychom měli někomu v pracovní době umožňovat, aby se věnoval kaligrafii, když jsme technologická firma? 

Třeba proto, že za půl roku bude onen programátor celému svému týmu představovat nový nástroj, ve kterém budou všichni pracovat, a bude mít za úkol připravit dvouhodinovou přednášku s diskuzí. Normálně by se programátor sesypal a pracoval by na tom měsíc, protože to je mimo komfortní zónu většiny programátorů. Ale náš programátor, kterého baví kaligrafie, to zvládne za pár hodin, protože už uspořádal podobné školení na kaligrafii a zaměnit kaligrafii za nový projektový nástroj už je poměrně jednoduché. 

Tisíc a jeden lektor

Když jsem byl v LMC asi tři měsíce, přišel mi e-mail, že v rámci rozvojového projektu „Rosteme s LMC” pořádá kolega dvouhodinové školení na využívání Google analytics. A já jsem se na ten kurz mohl přihlásit, vše probíhalo v rámci pracovní doby a mě napadlo, že každý z těch 200 kolegů možná umí něco unikátního, co může předat ve formě kurzu svým kolegům, a že je v LMC v podstatě úžasná rozvojová platforma. Každý, kdo má zájem, může být lektorem a každý má možnost se takových kurzů zúčastnit. LMC to nic nestojí, a naopak tím mnoho získává. 

- Lidé si na něco takového rychle zvyknou a jen tak někde jinde to nenajdou.
- Lidé se ve firmě na kurzech „vaření” či „Google analytics” potkávají a sbližují přirozeně. 
- Při přípravě kurzu se lidé naučí mnoho dovedností, které by jinak nezískali.

Pokud navíc lidé školí to, čemu se ve firmě věnují, tak se v tom sami zdokonalují a ve firmě se unikátním způsobem předávájí informace o projektech kolegů.

Závěrem lze tedy říci, že každý umíme něco, v čem se můžeme zlepšovat právě učením ostatních. Pokud máte ve firmě tisíc lidí, můžete mít i tisíc lektorů. A ten tisící první může být externí školitel obchodních dovedností.

Rozhovor s Dagmar Šimonovou, manažerkou oddělení péče o zaměstnance LMC o projektu „Rosteme s LMC”

Dášo, kdy se poprvé objevil první kurz realizovaný zaměstnancem pro zaměstnance?
Zahájili jsme v roce 2009, iniciátorem bylo EG (Employee Guidance).  

Jaký má projekt cíl? Co mají kurzy zaměstnancům přinášet?
Máme dva směry, odborný a zájmový. V odborné oblasti se snažíme podporovat kurzy, které budou naše lidi rozvíjet po odborné stránce. Technologicky orientovaní lidé se hodně sebevzdělávají a pak znalosti navzájem sdílejí mezi s sebou. Kolegové si vzájemně sdělují také postřehy a summary z účasti na konferencích, seminářích a školeních. Na konference například nemohou všichni, a tak ti, kteří se konference účastnili, připraví pro ostatní kolegy, které téma zajímalo, třeba hodinové či dvouhodinové shrnutí.    

Pak podporujeme zájmovou oblast. Takže naši kolegové pro ostatní připravují např. 
- hráčské doupě (hraní deskových her)
- postřehy a foto z cest
- jak správně sedět u PC, aby záda nebolela
- filmové večery
- odborné přednášky, např o Becherovce, o víně, o čaji
- digitální fotografie a fotografování atd.

Kdo se může stát přednášejícím a připravit kurz pro ostatní kolegy?
Iniciátorem a přednášejícím může být kdokoli, nápadům se meze nekladou. Vše pak centrálně organizujeme a komunikujeme z EG.

Identifikujete vy sami na EG nějaká vhodná témata, o která je dobré se zajímat?
Ano, provádíme to dvěma způsoby: průběžně během roku na základě podnětů od zaměstnanců nebo v rámci ročního komplexního hodnocení zaměstnanců, kdy zjišťujeme oblasti vhodné pro tuto formu interního školení. 

Jaké jsou hlavní přínosy takových interních „školení”?
Setkávání napříč firmou, vytváření neformálních vztahů, budování pospolitosti, podpora firemních hodnot, posilování znalostí a dovedností (např. prezentování, logické myšlení, autentický projev, práce s informacemi, neformální vedení skupiny atd.). Je toho hodně. 

Takže budete v LMC s projektem pokračovat?
Určitě. Zrovna včera mne napadlo, že zde máme hodně nových kolegů a bylo by fajn připravit tradičně oblíbené kurzy, například „O Becherovce". Kolega Michal Dlouhý prý má nové informace. :)

Radim Koštial

Paráda! To téma je skvělé, spojení úvodní části/článku s rozhovorem je super. Myšlenka interních seminářů o v podstatě čemkoliv je skvělá a myslím, že pracovat ve firmě, která toto nejen umožňuje, ale i podporuje a co víc – zaměstnanci jsou aktivní, je štěstí

02.04.2013 21:38   Reakce

Ondřej Dvouletý

Controller Institut 

Velmi inspirující článek. Díky za takové myšlenky. Je dobrou zprávou, že některé společnosti nejsou tak zkostnatělé, jak se někdy může na první pohled zdát. Motivace je nástroj, jehož síla nezná mezí.

09.04.2013 10:51   Reakce

Minulá témata

 
Přináší společnost LMC, s.r.o., vyrobeno ve spolupráci s Omega Design & Breezy