Téma
Téma

Neúspěch má šedou barvu, stejně jako úspěch

31.10.2014  Martin Hudeček 0  komentářů

Mezi přáteli jsem známý tím, že na všem hledám něco pozitivního. Umím si užívat život a mám neustále úsměv na tváři. Překvapilo je, že si právě já vyberu měsíční téma Neúspěch. Já, člověk pozitivní, se zabývám neúspěchem?

Černá a bílá. Tak rádi se pohybujeme v těchto extrémech. Neúspěch je fuj, úspěch je mňam. Neúspěch je negativní energie, úspěch ta pozitivní. Pohybujeme se v extrémech, a přitom žijeme vše, co je mezi těmito extrémy. Kdy naposledy jste si užili čistého úspěchu, bez výhrad, bez otazníků? A kdy jste prožívali neúspěch v jeho totální, řekněme temné, podobě? Extrémy mě zlobí, limitují nás, neumožňují akci. Naše téma není o extrémech. Je o šedých odstínech. Chci přijmout neúspěch jako běžnou součást života. Přestat se schovávat a hrát hru, ve které neúspěch nevidím, nepracuji s ním. Kde se jej bojím.

A tak jsem přivítal možnost vytvořit pro naše čtenáře nabídku, která nám umožní zasadit pojem neúspěch do nových kulis, resp. rozšířit ty, které doposud využíváme. Chci čtenářům nabídnout šanci zpochybnit jejich modely, protřít si oči a podívat se na neúspěch, prohlédnout si jej, akceptovat jej a připravit se na něj. Neúspěch občas navštíví každého z nás, každou firmu, rodinu, partu či hudební kapelu. Pokud jej přijmeme jako svou součást, můžeme s ním začít proaktivně pracovat. „Jo, to zní logicky. Ale jak na to?” Pokládat otázky a nabízet takové provokace, které umožňují a nutí k hledání a formulaci nových odpovědí. A ty moje otázky zní:

Jaká je role neúspěchu v našich životech? Pokud existuje, má přece svůj smysl.

Jak se chováme v době, kdy prožíváme neúspěch? Co takhle si neúspěch užít?

Jak si neúspěch definujeme? Jak vlastně poznáme, že právě tohle je neúspěch?

Jak jsme na neúspěch připraveni? Jak v tomto ohledu trénujeme sebe, své týmy a své firmy?

Na jaře tohoto roku jsem napsal článek, který byl na Kavárně zveřejněn pod názvem „Neúspěch”. V tom článku jsem se snažil zachytit svoji vlastní, osobní zkušenost s neúspěchem. Pamatuji si, jak jsem byl sám sebou překvapen. Překvapilo mě, jak hluboce jsem neúspěch prožíval. A jak jsem si současně uvědomoval, že mám zodpovědnost za svůj tým. Ten mě potřebuje. Jako manažer mám zodpovědnost svůj tým podpořit a přesměrovat jeho energii z neúspěšného projektu na jiný. Uvědomil jsem si, že ani já nejsem na neúspěch zcela připraven. A to na sobě usilovně a mnoho let pracuji, investuji do svého vzdělání, setkávám se s lidmi, od kterých se mohu učit, a sám jsem profesionálem, který pomáhá svým klientům. Přesto mě neúspěch zastihl nepřipraveného. 

V okamžiku, kdy prožíváte neúspěch, můžete pro sebe využít pouze to, co jste se do té doby naučili. Pokud budete, stejně jako jsem to dělal já, brát neúspěch jako něco, co se vás netýká, zaskočí vás. Využijte tedy spolu se mnou měsíční téma Neúspěch, inspirujte se naší nabídkou a odpovězte si poctivě na předložené otázky. Odpovědi vás už nasměrují na tu správnou cestu. A nezapomeňte, že neúspěch je, stejně jako úspěch, šedý. Ani bílý, ani černý, ale šedý!

Na co se můžete těšit? Na krásné lidské příběhy, poučné případové studie a projekty, inspirativní zamyšlení a provokace. Budeme zkoumat, jakou roli má neúspěch v ekonomii, tedy v našich životech, rozhodování, prioritách. Nabídneme příběh úspěšného člověka, který zjistil, že úspěch pro něj není zárukou spokojenosti. Věda je plná slepých uliček a nás zajímalo, jak jsou vědci připraveni na své neúspěchy. Vyrovnáme se s neúspěchem projektů, které jsou skvělé a měly všechny předpoklady k úspěchu. A neustále si budeme pokládat otázky a hledat na ně odpovědi. 

Ne, neumíme nabídnout jednoduché návody, umíme ukázat cestu a poskytnout každému čtenáři prostor na tuto cestu s námi vyrazit, dát si třeba dobrou kávu a hledat si své odpovědi. A ty přenášet do svých týmů, rodin i firem. Prostě do svého života.

Foto: Flickr user Jari Schroderus

Martin Hudeček

Systemický kouč, jednatel a manažer v ORBITu, konzultant, podnikatel a pedagog.

 
 

Nebyly nalezeny žádné komentáře.

Minulá témata

 
Přináší společnost LMC, s.r.o., vyrobeno ve spolupráci s Omega Design & Breezy