Téma
Téma

Jsem PRO nebo PROTI používání personální agentury u náboru a proč?

31.10.2013  Hanka Smítalová 6  komentářů

Je dobré, že firmy používají externí personální agentury pro nábor nových zaměstnanců? Je lepší tento důležitý moment zadat externistům, nebo se do toho pustit raději sami? Zde je několik názorů zevnitř i zvenku HR Kavárny.

Hana Velíšková (KPMG): PRO v případě odborných pozic
Do KPMG v naprosté většině nabíráme čerstvé absolventy či studenty VŠ (v případě stáží), což řešíme vlastními silami. Investujeme do jejich vzdělávání, a proto v naprosté většině obsazujeme vyšší pozice interně, protože máme připravené kvalitní kandidáty. Zaměstnance s praxí nabíráme hlavně v některých podpůrných odděleních a v Management Consultingu, kde občas potřebujeme odborníky s určitou specializací. V řadě případů napřímo oslovujeme člověka z praxe, kterého známe nebo o něm máme dobré reference. Agentury využíváme, pokud tento způsob nezafunguje. Spolupracujeme zejména s těmi, které se specializují na určitou konkrétní oblast a mají dobrou databázi kontaktů a vyškolené pracovníky, kteří umí posoudit odbornost. I kandidáti předvybraní externím dodavatelem však musí projít naším výběrovým procesem.

Radim Koštial (HR Kavárna): spíše PROTI
Služby personálek jsme používali, ale z dlouhodobého pohledu mám pocit, že zaměstnanci, kteří k nám přišli přes personálky, měli kratší „životnost,” než ti, kteří se k nám dostali jinak. Personálka nemůže pokaždé zcela absorbovat firemní DNA a přitáhnout stejně naladěné lidi. Ideálním stavem je firma s tak vědomě a dlouhodobě budovaným zaměstnaneckým brandem a takovou kulturou, že zaměstnance se stejnou vlnovou délkou přitahuje sama. Neumím tedy říct striktně PRO nebo PROTI, ale na celkové škále jsem spíše blíže PROTI, pokud má firma správně fungující interní HR.

Martin Hudeček (Orbix): spíše PROTI
V případě vysoce specializovaných, svou firemní kulturou netypických a na zkušenosti uchazečů náročných firem typu ORBIT není možné na personální agentury spoléhat. Je ale možné je využít ve špičkách, kdy prostě potřebujete v relativně krátkém čase přijmout více lidí. Systémově ovšem při náboru lidí na personální agentury nespoléháme a intenzivně pracujeme na vlastní databázi vhodných lidí, kteří se na trhu pohybují. Osobně si myslím, že bez zásadního otřesu trhu personálních agentur ke změně nedojde. Stále mají dost byznysu a nejsou nuceny k zásadnějším změnám obchodního procesu a služeb jako takových. S jejich přístupem bychom v našem oboru nezískali ani jednoho zákazníka. 

Petra, HR recruiter, CZ pobočka velké mezinárodní IT firmy: spíše PROTI
V naší společnosti hledáme nové zaměstnance svými silami a rovněž prostřednictvím personálních agentur. Pokud to srovnám, tak za mě jsme úspěšnější prostřednictvím našich recruitment specialistů. Absolvovala jsem už několik školení pořádaných personálními agenturami, jak efektivně dělat recruitment, ale bohužel nikdy mi to nepřineslo nic nového. Naší obrovskou výhodou je pečlivá evidence a aktualizace databáze kandidátů, kteří mají zájem o práci v naší společnosti. S touto databází aktivně pracujeme a dokážeme vytipovat a oslovit vhodné kandidáty na momentálně otevřené pozice. Zároveň naši recruitment specialisté znají přesné požadavky na hledané pozice, firemní kulturu a potřeby společnosti.

Petra Kaločová (Arcelor Mittal): PRO v případě specifických pozic
Nové lidi v naší firmě hledáme různými způsoby. Pro TH pozice preferujeme výběr přes naše oddělení náboru, kdy takto řešíme 80 % pozic. Z 20 % využíváme personální agentury a headhuntery pro nábor specifických pozic, které se na internetu až tak volně nevyskytují. Nábor dělnických pozic řešíme v současné době převážně přes agentury práce, kdy také tyto lidi nepřijímáme do kmenového stavu, ale přes agenturu.

Petr Skondrojanis (HR Kavárna): PROTI
Jsem rozhodně odpůrcem personálních agentur v tom tradičním modelu fungování. V tuto chvíli většina z nich parazituje na neschopnosti personalisty dělat svou práci, anebo na jeho nedostatku času a nepřináší žádnou přidanou hodnotu. Navíc tomuto přístupu nahravají sami personalisté, kteří si vyložili pojem outsourcingu jako službu, která je zbaví odpovědnosti a mravenčí práce. Dodavatele zvenku si najímám, protože umí něco, co já ne, má nějakou přidanou "nadhodnotu" ke které bych se sám nedostal. Například rychlost, kreativita v zacílení, zahraniční kandidáti atd. To většina personálních agentur rozhodně nedodává, většinou dodává kvalitu práce, kterou by personalista zvládl s přehledem sám, kdyby se té práci věnoval. A v takovém případě je spolupráce s personální agenturou jen zbytečné utrácení peněz. Krásným příkladem jsou inzeráty na pracovní pozice. Ty od agentur jsou stejné, jako ty od firem, jen na nich není uveden zaměstnavatel. To je velmi malý přínos za poměrně dost peněz. 

Peter Repčík

Smarthappy 

Z môjho pohľadu je nešťastne použité slovo personálna agentúra. Moja osobná skúsenosť je, že v každej personálke sa nájde tak 1 konzultant, ktorý robí pre svojho klienta maximum a odvádza kvalitnú prácu. Ostatní sa len vezú, sem tam niekoho obsadia, úsilím neprekypujú. Preto je ťažké hodnotiť prácu či význam spolupráce s agentúrou ako celkom. Viac by ma zaujímala anketa typu – kvalitný HR konzultant – PRO alebo PROTI (myslím, že mi budeš Petře rozumieť). To bol dôvod, prečo som išiel na volnú nohu. Robím sám a môj prínos pre klienta je významný – robím menej ale kvalitnejšie, špecializujem sa (nehovorím, že obsadím všetko), konzultujem s klietom pozície, rýchlo dodávam ľudí podľa ich predstáv, s mnohými klientmi konzultujem stav na trhu, presuny, čo sa kde deje, dokonca stratégiu či zacielenie náboru. Toto si klienti veľmi cenia.Záleží to však na tom, či ma klienti k sebe pustia. Tí, z ktorými sa podarí nadviazať hlboký vzťah, majú potom zo spolupráce veľmi veľa. Sám klientom odporúčam aby cielene využívali referencie a networking ako primárny zdroj náboru – čím som PROTI agentúram. Zároveň viem, že pri niektorých pozíciách sa musia klienti na mňa obrátiť a ja im viem veľmi promptne pomôcť.

12.11.2013 13:24   Reakce

Petr Skondrojanis

Ano Petře a přesně z toho důvodu si myslím, že personální agentury nemají budoucnost. Protože klient vždycky bude dělat jenom s tím 1 konzultantem, který dělá maximum. Institu personální agentury, která je kolem takového konzultanta mu jen znemožňuje dělat svou práci jak nejlépe dovede. Takže PROTI personálním agenturam je naprosto relevantní a termín nebyl neštastně použit..naopak

13.11.2013 12:48   Reakce

Lada Čaňová

Agentura Fala s.r.o. 

Hezký den, nerozumím poznámce, že personální agentura znemožňuje konzultantovi dělat dobrou práci. Jsou špatné personální agentury, ale jsou i ty které se snaží svoji práci dělat co nejlépe. Jsme česká agentura, která je na tomto nelehkém trhu již 15 let. Stavíme na dlouhodobých partnerských vztazích s klienty. Každý konzultant v mojí agentuře je osobnost, každý má mnohaletou zkušenost se svojí prací a všechny jejich práce baví. Určitá deformace služeb personálních agentur plyne i z časté situace, že klient rozhodí nabídku mezi 5 a více agentur. Na malém českém zaměstnaneckém rybníku pa začne docházet k závodění o čas. To pak snižuje kvalitu zasílaných kandidátů. A personalistovi ve firmě to neulehčí práci. Probírá se množstvím často neodpovídajících kandidátů.

19.11.2013 12:07   Reakce

Jana Hajdová

Ball Aerocan CZ, s.r.o. 

Dobrý den, poctivě jsem si přečetla všechny příspěvky a důvody, nicméně jsem sama za sebe k odpovědi nedospěla. Zkušenosti s personálními agenturami mám různé – bohužel většinou ne dobré – a to z obou stran (jak uchazeč, tak i společnost hledající zaměstnance). Už několikrát i zde zaznělo, je velmi nešťastné, když s odborníkem, který má léta zkušeností v určitém oboru, pracuje v personální agentuře absolvent s téměř žádnou praxí v náboru. Jak může takový "konzultant" zhodnotit vhodnost kandidáta pro tu kterou pozici. Také je velmi nešťastné, když jeden konzultant "obsazuje" všechny druhy pozic – od IT až po zákaznický servis nebo HR. Personální agentura by měla přinášet nějakou přidanou hodnotu, měla by nabízet kandidáty odpovídající požadované pozici, to je jisté – a že tak mnohdy není, je fakt. Na druhou stranu v dnešní velmi štíhlé struktuře mnohých firem nemá HR čas na to projíždět celý den internet a hledat možné potenciální kandidáty, navíc ne vždy má oslovený kandidát vůbec zájem o konkrétní nabízenou pozici, takže to je další čas strávený zbytečně. A kam by se měl obrátit člověk, který přemýšlí o změně pozice? Obeslat svým životopisem všechny společnosti, u kterých existuje pravděpodobnost výskytu hledané pozice? To je asi také nereálná představa. Souhlasím s tím, že agentury dělají práci, kterou by HR mohl dělat lépe, kdyby se jí věnoval. Ale když ten čas nemá? Koneckonců nakonec zaměstnance nabírá HR, ne agentura, takže svalovat na agenturu vinu za to, že dodala nekvalitního kandidáta, když já jsem ho přijala – to mi zase nepřijde moc fér. Takže abych to shrnula, na položenou otázku nemám jednoznačnou odpověď. Pokud by otázka zněla, jestli je třeba změnit přístup personálních agentur k poskytovaným službám, pak by odpověď zněla ANO zcela určitě. Přeji hezký den. Jana

13.11.2013 17:27   Reakce

Radim Koštial

Dobrý den, Jano. Jsem rád, že jste si poctivě přečetla všechny příspěvky, jak uvádíte. Je jasné, že nedojdeme k jednotnému závěru a jednotné modelové situaci, to ani nebylo naším cílem. Ale pokud si jako čtenář přečtete všechny příspěvky a zamyslíte se nad nimi, účel byl splněn. Děkujeme vám za komentář

18.11.2013 13:47   Reakce

Michal Strečok

Dobrý deň, niektoré názory "proti" ma sklamali. Na jednu stranu to chápem, keďže viem ako niektoré agentúry pracujú a aké služby ponúkajú. Na druhú stranu ale mám niekedy pocit, že firmy proste kvalitu nechcú. Alebo sú ochotné platiť za kvalitu len toľko čo za nekvalitu. Otvorene priznám, že aj ja som zástupcom spoločnosti poskytujúcej poradenstvo v oblasti riadenia a rozvoja ľudských zdrojov. Schválne som to napísal takto, lebo termín personálna agentúra je zavádzajúci a veľmi zovšeobecnený. V SR existuje pojem "agentúra dočasného zamestnávania". To je podľa mňa personálna agentúra. Súhlasím s tým, že inzerciu a prehľadávanie internetu (životopisov) zvládne akýkoľvek interný personalista a na to nie je potrebné využívať externú spoločnosť. Ak však interný personalista nie je alebo je vyťažený inými úlohami, outsourcing je dobré riešenie. Faktom je, že firmy vedome preferujú kvantitu pred kvalitou napríklad neexkluzívnou spoluprácou. A to aj pri pozíciách, kde je kvalita nevyhnutnosť. Ako dôsledok tohto stavu je, že niektoré agentúry posielajú životopisy s otázkou – máme takéhoto kandidáta, hodil by sa Vám? To je celé zle a existuje to len preto, lebo to akceptujú firmy. Necielená ponuka kandidátov, ktorých agentúra často krát ani nevidela a strieľanie naslepo úplne dehonestovalo spoločnosti, aké reprezentujem aj ja. Čo je teda našou pridanou hodnotou? => identifikovanie kandidáta, ktorý najideálnejšie spĺňa profil (v technickej aj osobnostnej rovine), overenie tejto skutočnosti a zladenie záujmu firmy so záujmom kandidáta. Hovorím o identifikácií tzv. neaktívnych potenciálnych kandidátov, teda tých, ktorí nemajú na internete žiaden životopis alebo profil a prácu si nehľadajú. To je niečo, čo bežný personalista nemôže robiť. Tu nastupuje konzultant (alebo headhunter). Kedy nás využiť? => ak potrebujete kvalitných ľudí, ktorých si neviete nájsť sami => ak potrebujete lepších ako máte => ak chcete tajne niekoho vymeniť

28.11.2013 17:38   Reakce

Minulá témata

 
Přináší společnost LMC, s.r.o., vyrobeno ve spolupráci s Omega Design & Breezy