Téma
Téma

Logo už není tak důležité! Vrací se spolupráce lidí s lidmi

30.09.2013  Petr Skondrojanis 13  komentářů

Dříve bylo běžné, že maso nám prodával pan Březina, pro chleba jsme chodili k Patočkům a naše auto spravoval pan Rozehnal, protože škodovkám rozuměl jak nikdo jiný (všechna jména jsou samozřejmě smyšlená). Jak čas plynul, začali jsme chodit pro maso, chleba i vajíčka do Alberta nebo ještě lépe do Globusu, protože tam mají maso o něco lepší, i když nevíme, odkud pochází, a auto si necháváme spravovat v „autorizovaném servisu,“ protože to je přece záruka kvality.

A firmy spolupracují s firmami, lidi jim hledají „renomované“ personální agentury, reklamu vymýšlejí „renomované” reklamní agentury, kancelářské potřeby dodávají „renomované“ globální firmy, právní záležitosti vyřizují velké globální právní kanceláře a auta se dál hromadně vozí do autorizovaných servisů, nehledě na to, že kvalita už možná není, co bývala, a cena je pořádně vysoká, ale firmě se přece starají o všechna auta už celá léta. A nikdo nikdy neřešil, jestli to třeba není zbytečně drahé. Co se ale řeší neustále, je to, jestli náhodou nejsou “drazí” zaměstnanci, kteří v těch autech jezdí. 

A čas plyne, mně je 38 let a najednou si uvědomuju, že pro maso jezdím na Smíchov do bioobchodu, že auto mi opravuje pan Batěk, webové projekty zadávám už dvanáctým rokem Radkovi Botošovi a Martinovi Haklovi z Breezy.cz, kávu nám do HR kavárny dodává Radim Tomek, videorozhovory nám natáčí kameraman Libor Kozák a naposledy jsem logo zadával Honzovi Šturcovi (všechna jména jsou pravdivá a minimálně u dvou ani nevím, jaké mají logo). Navíc po jedné globální reklamní agentuře předěláváme práci, protože je amatérská, jako kdyby neměla kvalitní lidi. 

A co mě nakonec před pár týdny překvapilo úplně nejvíc, je, že aniž bych měl jakoukoli personální agenturu, byl jsem požádán personální ředitelkou jedné německé firmy, abych jim pomohl najít ředitele nákupního oddělení. Když jsem se zeptal, proč bych měl lidi hledat já, když se tím neživím, nemám žádnou firmu a o nákupu toho vlastně moc nevím, dostalo se mi následující odpovědi: „Znáš mě dlouho, víš, jaké lidi preferuji, a sdílíme stejné hodnoty. Znáš dobře naši společnost a já vím, že když mi ty někoho doporučíš, nebude to, aby sis odškrtl, že jsi někoho doporučil a nafakturoval další část prepaymentu.” 

A já jsem si najednou uvědomil, že nastává čas, kdy jsme unaveni z anonymity velkých řetězců, kde na pokladnách sedí anonymní pokladní, že jsme unaveni z práce velkých agentur, které naše požadavky rozdělují svým zaměstnancům podle toho, kdo má právě volné ruce. Možná konečně nastává čas, kdy si potřeseme rukou. Za toto potřesení rukou převezmeme svou odpovědnost a uděláme, co bude v našich silách, abychom dodali co nejkvalitnější práci a nezklamali svého obchodního partnera. 

Nastává čas, kdy nejenom skvělý produkt zaručuje zisk, ale důležité je také to, kdo ho přijde prodat. Jak k nám bude přistupovat. Mám pocit, že končí čas instantních obchodníků s umělohmotným úsměvem a školením efektivního prodeje. Máte rádi svého obchodníka, nakupujete od něj, ale firma ho nahradí někým jiným, kdo o vás nic neví a jen chce navázat na práci svého předchůdce. Najednou se vám už od něj nakupovat nechce, a tak přemýšlíte, jak to udělat, abyste nemuseli. A co když se najednou váš bývalý „Key Account” objeví u konkurence? Nemrknete okem, nebo možná právě naopak zamrkáte a budete přemýšlet, jak přesunout tu část budgetu právě k tomuto pánovi či dámě, abyste zase měli ten skvělý pocit z obchodního jednání. 

Navíc se začínáme vracet k doporučení. Kolikrát jsem na sociálních sítích zaznamenal žádost „Jdu do kavárny, poradíte mi kam? Hledám dobrou obsluhu a internet.” Během deseti minut dotyčný dostane 25 návrhů v komentářích. Podle doporučení hledáme školy pro své děti a nejednou v nich zaznamenáte sdělení „Je tam skvělá paní učitelka, co ji práce opravdu baví” nebo “O školní záležitosti se starají rodiče, jejich jména jsou na školním internetu”. To jsou lidé, kteří za svou činnost přebírají osobní odpovědnost, nebojí se ke své práci připojit svou tvář a své názory. Jejich práce není schovaná za krásné logo, výborně napsanou stránku s produkty a reference od dalších „firem”, kterým dodali svou práci. Zkusili jste někdy zavolat do takové firmy a ověřit si práci konkrétního dodavatele? Ne? Já to občas zkusil a k mému překvapení byla odpověď velmi často podobná a zněla nějak takto: „Dobrý den, no, firma XY už nám své služby neposkytuje, a když je poskytovala, tak jsem tu ještě nepracoval/la, takže vám nemohu žádnou referenci poskytnout.” 

Aha, a to pořád uvádějí tuto firmu v referencích? 

A co je na tom nejlepší, nedávno mi známý oznámil, že už nejezdí s firemními auty do autorizovaného servisu, protože mu prý jako originální parkovací senzory namontovali senzory z druhovýroby, které mají řádově nižší cenu a naúčtovali si cenu jako za originální díl (nepřijde vám to jako krádež?). Když si stěžoval, odmítli se s ním bavit. Nešel do soudního sporu, ale začal jezdit k jednomu mechanikovi do Břežan, prý je tam spokojenější, protože jeho mechanik mu vždycky zavolá a řekne mu, co na autě bude opravovat, kolik to bude stát a jestli chce dražší či levnější díl, podobně jako pan Batěk, ke kterému jezdím já. 

Doba se mění, což rozhodně neznamená, že velké firmy přijdou o své zákazníky a že se vylidní velké hypermarkety – pohodlné řešení pořád ještě převládá nad tím kvalitnějším. Ale nastává čas, kdy i velké firmy budou zase muset přemýšlet nad loajalitou svých zákazníků, a pokud si je chtějí udržet, třeba budou nuceny zvažovat mezi anonymitou a vztahem, který se svými zákazníky vytvářejí. Lidem se bude více chtít pracovat ve firmě, jejíž ředitel píše blog, protože s jeho názory budou souhlasit a budou proto rádi pod takovým ředitelem pracovat. 

Naše měsíční téma bude zamyšlením nad individualizací práce, úvahou o možnostech, které má každý z nás, abychom se za svou práci postavili a se svými úspěchy, ale i neúspěchy byli spojeni. Přineseme vám názory lidí, kteří nepotřebují logo, aby měli zákazníky. A když nějaké mají, tak není podstatné, podstatná je jejich práce a váš vztah k nim. 

Už během psaní jsem si vzpomněl na další a další jména lidí, které já osobně rád doporučím a se kterými, jak doufám, budu ještě dlouho spolupracovat…

Nikola

Petře, skvělý článek! Navracíme se pomalu ale jistě k původním hodnotám, kde osobní kontakt s člověkem převyšoval nad vším ostatním. Doufejme, že to bude chápat stále více lidí :)

02.10.2013 12:17   Reakce

Martina

Hezký den Petře, souhlasím s Nikolou. Jako většina vašich článků, i tento skvěle vystihuje podstatu a jakoby řadě z nás mluvil z duše. Pokud můžu říct ještě něco za sebe – vždycky mi záleželo na tom, abych se pod svou práci byla schopná podepsat a nemusela se stydět. A taky si vždycky říkám, že nikdy nevím, kdy se na mě někdo znovu obrátí, protože s mou prací byl vždycky spokojený (jednou mi tak poděkoval jeden kandidát – doslova mi řekl, že ho nezajímá, že už u dané společnosti nepracuji, že chce poděkovat výslovně mě :-)) A to dodá sílu v tom úsilí pokračovat.

02.10.2013 19:34   Reakce

Štěpán

Dobrý den, Petře, vaše články se mi dobře čtou nejen proto, že v řadě věcí s vámi souhlasím, ale cítím z nich primárně poctivost, otevřenost a radost z nehraného sdílení pocitů, ať už se týkají čehokoli. Paradoxně musím říct, že se tak děje i ve chvíli, kdy coby zaměstnanec renomované globální agentury, kterou považuji za jednu z těch zdravých, přemýšlím o problému odcizení a potřebě návratu k osobním vazbám. :-) Díky!

02.10.2013 20:54   Reakce

Petr Skondrojanis

Štěpáne děkuji za pochvalu je to stejné jako s tou prací, za svými názory si stijím a když se zmýlím, tak se omluvím a převezmu odpovědnost. Nedávno jsem si na jednom projektu ověřil, že i když něco moc chcete ale nemáte to v sobě tak to prostě nepůjde. Jde o přirozenost a dělání toho nejlepšího co umím. Ja si myslím, že je většina lidí, kteří na svou samostatnou značku nejsou připraveni. Ale vedle toho jsem přesvědčený, že každý se může snažit o co nejlepší "reputaci" skrze dobře odváděnou práci, ferovost a slušnost k ostatním. A tam můžeme začít všichni. Tím jsem vám chtěl dodate jen odvahu k tomu, že v globální "renomované" agentuře zrovna vy můžete začít odcizení gumovat a tím nakazit i ostatní kolegy. Třeba se vám to podaří a když ne, tak aspoň vy budete mít skvělý pocit. Držím palce a přeji vše dobré.

04.10.2013 13:42   Reakce

Lenka

Petře, díky moc za tohle zamyšlení.Tak mě napadá, že se vracíme se k původním hodnotám. Mám ještě jeden postřeh – přestěhovali jsme se z anonymního sídliště na vesnici mezi starousedlíky – přesto, že občas působíme "exoticky" tím, že odjíždíme a přijíždíme z práce nepravidelně...pracujeme o víkendech....atd, nepřestává mě udivovat a hladit , když sousedka donese mísu vdolků, kulajdu, soused poseče náš trávník – protože jen zkrátka máme méně času....

02.10.2013 21:57   Reakce

Jozef Majera

Jozef Majera, headhunter freelancer, www.headhunteri.sk 

Dobrý deň, s Vašim súhlasom by som chcel zverejniť Váš článok na www.recruiteri.sk (práve sa dokončieva nová úprava). Mohli by ste mi prosím poslať emailom Váš príspevok vo Worde na email jozef majera@headhunteri.sk aj s Vašim súhlasom. Vopred ďakujem Jozef Majera

03.10.2013 14:44   Reakce

Petr Skondrojanis

Jozefe dobrý den, článek určitě šiřte, jen bych vás rád poprosil o jistou formu šíření, tak jak to máme nastavené se všemi našimi garanty, kteří své články pro kavárnu publikují jinde. Máme pravidlo, že v článku publikujeme 1/3 clanku, ktera dava smysl :) a pak dame odkaz na HR kavranu s textem cely clanek zde.. Je to z toho duvodu, abychom lidem ukazovali HR kavarnu a za druhe aby clanky meli tentyz format. Peclive vybirame i fotky ke clankum, ktere dokresluji obsah..chceme odvadet nejlepsi moznou práci. Bylo by možné vás poprosit o sdílení tímto způsobem? Děkuji Pokud to nepujde, clanek i fotku si zkopirujte a uvedte nas jako zdroj. Mejte se hezky

04.10.2013 12:28   Reakce

Dušan Timko

HR kontakt, s.r.o. 

Petr Skondrojanis mi hovorí z duše. Často si zo Slovenska chodíme po osvietenie do Čiech. Tak som to cítil, keď som svoj podiel v spoločnosti, ktorej som bol spoluzakladateľom predával spoločníkovi, ktorý mal v očiach len doláre a radšej si založil novú spoločnosť, kde ma sami vyhľadávajú "moji" klienti. HR kavárna – super nápad. Držím palce. Dušan Timko

03.10.2013 17:30   Reakce

MiroSvab

pěkný článek.

03.10.2013 22:38   Reakce

blanka

žádná..já 

netuším,proč je dnes moderní se k něčemu vracet není jednodušší vubec n ikam neodcházet...:)spousta lidí a mezi ně doufám patřím , má nastavené hodnoty tak,že je normální být tak normální a nenechat se válcovat okolnostmi,at je to konzum či cokoliv jiného:)rodina dělá v tomto směru hodně,ale osobně si myslím,že mít hlavu na krku je taky moc dobré...:):):)

04.10.2013 11:37   Reakce

Michaela

HR konzultant na volné noze 

Dobrý den, Petře, díky za fajn článek a hlavně celé měsíční téma. Je to něco, co se mě momentálně velmi dotýká a musím přiznat, že není jednoduché křičet do světa všemi přípustnými kanály "jsem nejlepší", když vám to jednak zakazuje vaše přirozenost a jednak víte, že i při nejlepší vůli uděláte občas chybu. Ovšem je pravda, že právě to, že jsem si kdysi (paradoxně zcela nezáměrně a nepromyšleně) nějakou značku vybudovala, nejsem dneska zaměstnancem velké agentury, ale mohu pracovat sama pod svým jménem pro své loajální zákazníky. Nebýt změny jména a mateřské přestávky, bylo by všechno jednodušší a téma "re-designu" značky bych dnes neřešila. Ale doba se změnila a děkuji za tipy, kam a jak zacílit svoje úsilí :) Michaela

04.10.2013 15:46   Reakce

Radim Koštial

Parádní, mám tenhle článek rád, Petře.

09.10.2013 13:31   Reakce

Ľubica Vladulovičová

Direct People 

Ahoj Petře, Fajn článek. Sranda je, že práve toto firmy desí – nemožu si dovoliť, aby bol zákazník naviazaný na konkrétneho obchodníka alebo delivery človeka. Veď čo sa stane, keď z firmy odíde? Pojde s ním aj zákazník!:) Preto sa všetko štandardizuje, Starbucks učí rovnakú zákaznickú skúsenosť svojich zamestnancov po celom svete, atď. Možno by to firmy mali skor využiť – naberať a udržať si práve tých zamestnancov, ktorí so zákazníkmi vedia nadviazať osobný vzťah:)

31.10.2013 18:45   Reakce

Minulá témata

 
Přináší společnost LMC, s.r.o., vyrobeno ve spolupráci s Omega Design & Breezy