how to write custom validations in struts research paper editing services urgent care business plan resume writer 247 service ghostwriter billig writing technical report write history essay someone write my paper for me
Stálé rubriky / Vzdělávání a seberozvoj
Stálé rubriky

Pečení chleba, slovenština a kupa poetiky

14.03.2013  Martin Hudeček 0  komentářů

Tvrdím, že inspiraci a trénink pro své myšlení je možné najít kdekoliv. Občas je to pořádné překvapení. O jedno takové se s vámi podělím. Nabízím možnost trénovat schopnost učit se ze svého života, všímat si zdánlivých detailů a užívat si toho, co se děje tady a teď.

Text vychází z mé konverzace s klientkou Anettou. Anetta, úspěšná podnikatelka a odvážná žena, chtěla péct vlastní chléb. Přivezl jsem jí tedy svůj žitný kvásek a ona začala poznávat svět pečení vlastního chleba. Má skvělé výsledky a já ji požádal o podrobný popis vlastního postupu. Tady je:

1. dějství

Začneme bez komentáře a bez úprav. Zkuste si už v tomto kroku hledat svou inspiraci k práci s lidmi, řízení výkonu, kormidlování svých firem. A mimo jiné, všimněte si té krásy jazyka a věřte, že poskytnutý návod funguje.

Môj postup (rady):

- múku preosiať. (To, že je to tak správne, som pochopila až pri 4. chlebíku, ktorý teraz s olivovým olejom a paradajkou raňajkujem a je úúúúúúúúúú....žasný. To je bomba.)

- nikdy nič nevážim (pomer múk a semien cítim vo vnútri mňa samej), neznášam recepty. Pomer pšeničná a ražná múka je asi taký, ako si hovoril (cca 75/25 %). Ale môj cieľ je zvyšovať pomer ražnej múky.

- do 4. chlebíka menom ANET (druhé T sa už nezmestilo) som dala čerstvý rozmarín. To musíš vyskúšať. Nakrájaj dve tri vetvičky rozmarínu a daj ho do cesta spolu so semenami.

- na 250 stupňoch Celzia pečiem chlebík cca 12-14 minút podľa veľkosti chleba. Potom cca 70 mimút na 200. Chlebík je chrumkavý.

- semienka som nenamočila a to sa mi zdalo dobré (ak som ich namočila a ešte som dala veľa ražnej múky, chlieb bol moc vlhký a ťažký).

- prvé dva chlebíky som nechala moc prekysnúť (teraz kysol 8 hodín a potom v ošietke 3 hodiny)

- kvások – v chladničke si rozmnožujem kvások. Ten kvások potom už nekysne celú noc, ale nejaké tri hoďky. Keď nemá priestor prekysnúť pred tým, ako ho vmiesim do múky, viacej sa snaží v ceste.

-   cesto som prykryla utierkou a dala na radiátor. Pod utierkou sa nezapotilo ako pod fóliou.

A posledná, asi najdôležitejšia rada, ktorá je určite pravdivá a všeobecne platná – je: piecť chlebík s láskou a pokorou, citiť pri práci vášeň a zamilovať sa do cesta, ktoré práve miesim, a potom do chlebíka – presedieť pri rúre hodiny a povzbudzovať ho, keď sa rozhoduje, či sa upiečie do zlata a mäkka, alebo zostane taký mdlý.

2.  dějství (vybrané pasáže s komentářem ve formě dialogu)

A teď, co si z tohoto krásného návodu beru já pro svůj rozvoj? Vezměme to od začátku.

Anett: Múku preosiať. (To, že je to tak správne, som pochopila až pri 4. chlebíku, ktorý teraz s olivovým olejom a paradajkou raňajkujem a je úúúúúúúúúú....žasný. To je bomba.)

Martin: Hlídej si, aby v tvé práci byla vzdušnost, lehkost. Pokud chceš, aby cokoli vyrostlo, musíš tomu dát prostor. Nespěchej. Užívej si okamžiku tady a teď. Když dáváš cokoli (ano, také lidi) dohromady, všímej si, jak k sobě pasují, a hledej vyvážený poměr.

Anett: Nikdy nič nevážim (pomer múk a semien cítim vo vnútri mňa samej), neznášam recepty. Pomer pšeničná a ražná múka je asi taký, ako si hovoril (cca 75/25 %). Ale môj cieľ je zvyšovať pomer ražnej múky.

Martin: Znám recepty/návody, jsou pro mě inspirací, ale ne dogmatem. Uvědomuji si, že každá situace je originální a že musím zapojit také svůj cit, intuici a zkušenost. Vím, kam se chci dostat, respektuji ale svoje současné možnosti a umím si počkat. Chápu, že musím dále studovat, zkoušet, testovat.

Anett:  Chlebík je chrumkavý.

Martin: To zní prostě úžasně... chrumkavý chlebík. Umím si jej představit všemi smysly, vidím jej před sebou, cítím jeho vůni, slyším zvuk, který vydává při poklepání, a chuť, ta je úžasná. A tomu říkám jasná představa cíle. Když mluvím o svém cíli, mluvím o takto konkrétní představě žádoucího stavu.

Anett: Cesto som prykryla utierkou a dala na radiátor. Pod utierkou sa nezapotilo ako pod fóliou.

Martin: Jsme zpět u možnosti dýchat. Když řídím lidi, je to jako s těstem. Potřebují přikrýt, něčeho se držet, být chráněni. Nesmím je ale dusit, moje přikrývka musí být dostatečně prodyšná, aby mohli růst. Pozor na fólii!

Anett: A posledná, asi najdôležitejšia rada, ktorá je určite pravdivá a všeobecne platná – je: piecť chlebík s láskou a pokorou, citiť pri práci vášeň a zamilovať sa do cesta, ktoré práve miesim, a potom do chlebíka – presedieť pri rúre hodiny a povzbudzovať ho, keď sa rozhoduje, či sa upiečie do zlata a mäkka, alebo zostane taký mdlý.

Martin: Nemám co dodat. Jen si místo chleba dávám svůj život, práci, kolegy, sport, rodinu... Sedím, čtu si ten krásný poetický jazyk stále dokola a jen koukám...

Třetí dějství: Tak co, co ses, milý čtenáři, naučil?

Toto je prostor pro tebe...

Netvrdím, že je nutné učit se z receptu na pečení chleba. Tvrdím, že je nutné učit se všímat si věcí kolem sebe, inspirovat se, mít oči otevřené. Napište, z čeho netypického, netradičního, překvapivého jste se něco naučili v posledním týdnu vy. Komentujte a nabídněte svá dějství. Ať máme kde trénovat. :-)

 

Martin Hudeček

Systemický kouč, jednatel a manažer v ORBITu, konzultant, podnikatel a pedagog.

 
 

Nebyly nalezeny žádné komentáře.

GARANTI RUBRIKY

Martin Hudeček

Systemický kouč, jednatel a manažer v ORBITu, konzultant, podnikatel a pedagog.

Jaroslav Procházka

Agile/Lean mentor, podporovatel inovací, stavitel týmů a vášnivý skialpinista

 
 
Přináší společnost LMC, s.r.o., vyrobeno ve spolupráci s Omega Design & Breezy