Stálé rubriky / Společnost a trendy
Stálé rubriky

Vzniká více programů pro manažerky a podnikatelky

05.02.2013  Hanka Kejhová 2  komentářů

Přibývá programů, které pomáhají ženám zapojit se na vyšších pozicích do managementu firem. Rozjíždí se řada nových aktivit pro začínající podnikatelky. Sílí trend osobního mentoringu a koučinku šitého na míru přímo ženám.

S ženami v nejvyšších pozicích velkých mezinárodních korporací jsme se začali setkávat až v posledních letech. Carol Bartz ze společnosti Yahoo, Andrea Jung v Avonu, nebo zřejmě nejvlivnější žena světového byznysu, Indka Indra Nooyi stojící v čele koncernu PepsiCo, jsou zřejmě mediálně nejznámějšími příklady.

Přestože žen v managementu firem neustále přibývá, v nejvyšším vedení firem jich stále není více než sedm procent a podíl žen na dalších manažerských pozicích dosahuje pouze 30,8 %. Přitom je prokázané, že firmy se silnějším zastoupením žen ve vedení dosahují výrazně lepších finančních i obchodních výsledků. Sílí také trend, kdy si ženy zakládají vlastní firmy, kde realizují své sny.

Pokud dnes ženy chtějí sdílet zkušenosti, situace je na trhu odlišná od doby například před dvěma třemi lety. Například ve vzdělávací společnosti Expertis se nyní úspěšně rozbíhá program Podnikání moudrých žen, do kterého se daří zapojovat i více žen nejen z velkých měst, ale také regionů. Přibývá mentorů a koučů, kteří se zaměřují jen na ženy. „České ženy potřebují povzbudit, aby se nebály vytvářet mezinárodní profesní sítě, kontakty a vztahy, kde to pracovně jiskří,“ vysvětluje Bea Benková, která koučuje mimořádně úspěšné ženy a kromě anglického trhu se nyní zaměřuje i na český a slovenský trh.

Na otázku diversity a žen na vrcholových pozicích se také zaměřuje společnost Stanton Chase, která se zabývá vyhledáváním vrcholových manažerů. Na toto téma uspořádali zástupci Stanton Chase International na konci ledna setkání představitelů mezinárodních firem s přednáškou a doprovodnou diskuzí. „Je čas uvědomit si, jaký ekonomický potenciál ženy představují.  V současné době je v celosvětovém měřítku ženami obsazeno 48 % všech pracovních pozic a s nadsázkou se dá říci, že jsou hnacím motorem novodobé ekonomiky,“ říká Karin Becker, Managing Partner bruselské pobočky Stanton Chase „Od roku 1970 připadají na jedno nově vzniklé pracovní místo pro muže dvě nová pracovní místa pro ženy. Zvýšená zaměstnanost žen v rozvinutých zemích vede k růstu HDP a na globálním růstu má větší podíl než Čína,“ dodává Karin Becker.

„Stejně jako pro globální ekonomiku jsou ženy důležité také pro jednotlivé firmy. Ženy mají rozdílný přístup k řešení úkolů i k celé kariéře. Přikládají daleko větší význam obsahu své práce a jsou více otevřené změnám a inovacím, což mnohdy vede ke zkvalitnění produktů či služeb. Jestliže vytvoříte genderově vyrovnané prostředí, rozšíříte tak možnosti a potenciál týmu,“ říká Jozef Papp, Managing Partner Stanton Chase Praha.

Přibývá programů určených právě pro ženy. V Česku každoročně například Hospodářské noviny zveřejňují soutěž 25 nejvýznamnějších žen českého byznysu, aby zviditelnily úspěšné manažerky. Agentura Helas a společnost Mazars vymyslely ocenění pro nejlepší české podnikatelky. Tato soutěž má tu výhodu, že má přesně daná kritéria, co přesně se měří, jak dlouho musí podnikatelka být na trhu. Mnoho manažerek také sbírá zkušenosti od mentorů například v programu Odyssea. Skvělý program „Život nápadům“ má GE Money, který je součástí celosvětového programu Banking on Women a probíhá v osmi zemích světa. Záměrem iniciativy v Česku je podpořit ženy, které se rozhodly podnikat a také propagovat podnikatelské vzory.

Lena Schwarz

Skepse mě vede ke konstatování, že v Čechách je vstupenkou na dobrou pracovní pozici úplně něco jiného než pracovitost, vzdělání, kreativita, charakter... Lena

07.02.2013 09:39   Reakce

Jozef Papp

Proč myslíte Leno? Často to tak v praxi vypadá, ale v normálním prostředí platí co uvádíte. Je ale důležité o těchto tématech mluvit. Není to o feminismu ale pragamtickém přstupu. A díky za Váš názor. Jozef

07.02.2013 13:41   Reakce

GARANTI RUBRIKY

Dalibor Holý

Statistik, analytik a manažer ČSÚ pro oblast trhu práce

 
 
Přináší společnost LMC, s.r.o., vyrobeno ve spolupráci s Omega Design & Breezy