Stálé rubriky / Společnost a trendy
Stálé rubriky

Účetní přiznávají spoluvinu na finanční krizi

01.10.2012  Jiří Kocourek 0  komentářů

Téměř tři ze čtyř účetních přiznávají, že jejich profese nese část viny za finanční krizi. Přestože nelze takto bulvárně paušalizovat a ukázat prstem na viníky hospodářského poklesu, je studie ACCA zajímavým vhledem do problematiky.

Z výsledků průzkumu Asociace certifikovaných účetních (ACCA) vyplývá, že až 70 procent účetních přijímá myšlenku, že  celá jejich profese nese částečnou vinu za finanční krizi. Proti tomu vnímání účetních ze strany veřejnosti se zhoršilo jen mírně.

"Rok 2012 byl rokem pochyb o důvěryhodnosti profesí a institucí, které se kdysi těšily velké vážnosti. Ani účetním se to nevyhnulo, což je naprosto v pořádku. Zhoršení obrazu účetních u veřejnosti je však alarmující a je důležité, aby veřejnost uznala, jak nezastupitelnou roli hraje celá účetní profese v ekonomickém růstu a oživení," řekla Kateřina Benešová, ředitelka ACCA pro Česko, Slovensko a Maďarsko .

Pouze 13 procent z dotazovaných uvedlo, že jejich důvěra v účetní během posledních pěti let klesla, přesto průzkum ukazuje, že účetnická profese bude nadále ztrácet důvěryhodnost, pokud se jí nepodaří přesvědčit veřejnost a všechny zainteresované o své hodnotě. V otázce celkové důvěry se účetní umístili například pod lékaři, zdravotními sestrami, architekty a inženýry. Pořád jsou však pokládáni za  důvěryhodnější než bankéři, politici, novináři a právníci.

Z výzkumu také plyne, že se účetní pokládají za důvěryhodnější, než jaký je jejich obraz u veřejnosti. Konkrétně tři čtvrtiny účetních mají za to, že je veřejnost pokládá za důvěryhodné, ovšem s tím souhlasí jen 55 procent respondentů z řad veřejnosti.

Něco přes padesát procent respondentů ve výzkumu ACCA uvedlo, že  účetní pracují v zájmu firem, které si je najaly, nebo ve vlastním zájmu, a ne ve veřejném zájmu. Z toho je podle Asociace vidět jasná potřeba vytvářet lepší povědomí o roli, kterou účetní hrají. Pětaosmdesát procent oslovených účetních souhlasilo s tím, že celá profese jako celek by měla dělat víc k šíření povědomí o jejím přínosu, a tím zlepšovat její celkový obraz.

Vzorek průzkumu představoval více než 250 účetních a 1500 zákazníků i lidí ovlivňujících veřejné mínění z celého světa.

Zdroj: Mediafax

Jiří Kocourek

PR & Social Media Consultant

 
 

GARANTI RUBRIKY

Dalibor Holý

Statistik, analytik a manažer ČSÚ pro oblast trhu práce

 
 
Přináší společnost LMC, s.r.o., vyrobeno ve spolupráci s Omega Design & Breezy