Stálé rubriky / Společnost a trendy
Stálé rubriky

Plán B: budoucnost ekonomiky v trojím zisku

04.09.2014  Radim Koštial 0  komentářů

Nepřeložit a nepublikovat článek Johna Elkingtona a Jochena Zeitze, který pod originálním názvem „5 Rules Of Tomorrow’s Bottom Line” vyšel na FastCompany, by podle mého názoru bylo hříchem. Dívá se totiž na na konkrétní kroky, které by lídři a šéfové firem měli udělat, aby se z kapitalismu stala udržitelnější forma tvorby bohatství.



Někdy se snažíte ze všech sil, abyste dokázali odhadnout budoucnost, a z ničeho nic ji máte přímo před nosem. William Gibson to popsal trefně: „Budoucnost už je tady, jenom není dobře plošně distribuována.” Můžete tak do ní narazit v podstatě kdekoliv. Téhle lekce se nám dostalo začátkem měsíce díky zprávě, že Čína ustupuje od konceptu podpory HDP (hrubého domácího produktu).

Na základě direktivy z Pekingu 70 menších čínských měst a regionů přestává používat HDP jako metriku výkonu. „Používání HDP jako hlavní metody srovnání způsobovalo řadu problémů, jako například nevyváženou distribuci příjmů, problémy se sociálním systémem a s náklady na životní prostředí,” říká Xie Yaxuan, šéf makroekonomických analýz v China Merchants Securities v Šhenžhenu.

(Radim Koštial: Dalo zatracenou práci to najít, ale našel jsem… Více se můžete dočíst zde.)

Tento trend hraje na naši strunu, protože jsme aktuálně ponořeni do objevování budoucnosti financí a ekonomiky pro naši novou knihu The Breakthrough Challenge (Průlomová výzva) s podtitulkem „10 způsobů, jak propojit dnešní zisky s budoucími.”

Vše vychází z práce B Teamu, do něhož jsme od začátku zapojeni.

V B Teamu, neziskové iniciativě, zasedají významní ředitelé jako globální občané, kteří mají své obavy, a ne jako reprezentanti svých firem či segmentů trhu. Jejich cílem je podpořit vznik nového ekonomického řádu a přijít s „Plánem B,” který pomůže změnit pravidla hry na trhu tak, že v pořadí důležitosti postaví lidi a planetu minimálně na stejnou úroveň se ziskem. Změna účetnictví a ekonomiky, mistrovské disciplíny kapitalismu, je pak úkolem číslo 1.

Tady je pět praktických (a odvážných) výzev, které by lídři a šéfové firem měli udělat, aby se z kapitalismu stala udržitelnější forma vytváření bohatství:

1. Přebootujme ekonomiku
Ze všeho nejdřív musíme pochopit, co je opravdové bohatství. Je ironií, že Nobelovu cenu získali nejen ti, kteří pomáhali stvořit algoritmy, jež málem položily velké části ekonomiky, ale i ti, jako třeba Elinor Olstrom, kteří pracovali na lepším pochopení politické ekonomie jako snaze řídit společné zdroje. Olstrom ukázal, že zhroucení ekonomiky se nejspíš dá zabránit, použijeme-li společný smysl a moudrý leadership. A my bychom ještě přidali ekonomy, kteří sdílí stejný záměr.

Vezměme si třeba Pavana Sukhdeva, který pomáhá restartovat tuto „neutěšenou vědu” skrze svou práci na ekonomice ekosystémů a biodiverzity. Jeho výzkum dokládá, že roční investice ve výši 45 miliard dolarů do chráněných oblastí může zajistit služby spojené s ekosystémem za 5 biliónů dolarů ročně. Spojení s ekonomy zítřka…

2. Trvejte na tom, aby vaši účetní přepočítali vaši výsledovku
„V tomto světě byznys je a musí zůstat silou dobra, a to jak z hlediska sociálního, tak i environmentálního,” říká v předmluvě k naší knize Sir Richard Branson. „Jako nezdolný optimista v tom nevidím děsivou vyhlídku, ale úžasnou výzvu. Úspěch a udržitelnost jsou dvě strany téže mince.”

Fajn, ale aby se tak stalo, účetní musí hrát stejnou hru jako vy. Je to už dvacet let, kdy se poprvé objevil koncept tří ziskových řádků ve výsledovce, zdůrazňující tvorbu ekonomické, sociální a environmentální hodnoty. Od té doby jsme mohli vidět firmy jako Puma, které přijali koncept environmentální výsledovky jako první krok k účetnictví trojího zisku. S podporou organizací jako Trucost a PwC se nyní tento přístup zkouší např. ve firmách typu Kering (která mj. vlastní značky Puma, Gucci a Stella McCartney), Natura (brazilská kosmetická firma, jejíž spoluzakladatel Guilherme Leal je členem B Teamu) a Virgin.

Je třeba zmínit také práci World Business Council for Sustainable Development, WBCSD (Světová obchodní rada pro udržitelný vývoj), kde pracují na vývoji metodiky sociálního výkazu zisků a ztrát (SP&L), což je dalším odrazovým můstkem na cestě k budoucím byznysovým metrikám.

3. Využijte modely z přírody
Chraňme přírodní svět, ale také se od něj učme. Příroda vyvíjí řešení komplexních změn už zhruba 3,8 miliardy let. Rostoucí počet designérů a inženýrů, kteří si to uvědomují, hledá ve světě přírody přelomové nápady na to, jak by se byznys mohl stát více vědomým, zodpovědným, udržitelným a schopným regenerace.

Vznikající vědecká disciplína biomimikry, v jejímž čele stojí pionýři jako Janine Benyus z Biomimicry 3.8 Institute, ovlivňuje zejména design a strojírenství. Hlavní idea je v použití přírodních modelů jako návodu na vývoj širokého spektra materiálů, produktů, procesů, komunit, měst a ekonomik. Nedávno jsme se zúčastnili setkání, kde Janine mluvila k týmu C40, který se věnuje vývoji udržitelnějších měst – mezi posluchači zavládlo naprosté nadšení, když si uvědomili, co biomimikry mohou znamenat třeba pro elektřinu.

4. Přeškolte učitele a lektory
Získání MBA na prestižní škole už není zlatou cestou k úspěchu v byznysu. Chytří byznys lídři vědí, že nábor top talentů často znamená jít daleko za hranice tradičních cest, aby našli jedince se schopností řídit byznys na transformovaném trhu. A to bez ohledu na to, kde získali titul, a dokonce i bez ohledu na to, jestli titul vůbec mají.

Přelomoví lídři zítřka vědí, že musí znovu vymyslet celý systém vzdělávání a vytvořit nové definice cest, kterými získávají a drží top talenty. Mimo jiné to znamená podívat se důkladně na experimentální vzdělávání, studijní cesty a cesty za poznáním. A to současně vyžaduje vyvíjet větší tlak na B školy a univerzity, aby bylo zajištěno, že budou inspirovat a učit studenty, jak vytvářet a měřit hodnoty v několika souběžných dimenzích.

5. Než si začnete konkurovat, budujte platformy spolupráce
Tohle je klíčový krok k postupu na všech ostatních frontách. Promluvte si s kterýmkoli lídrem B Teamu a on vám okamžitě řekne, že tohle všechno žádná firma nemůže dělat osamoceně. Potřebujeme předkonkurenční platformy spolupráce, abychom tvořili a sdíleli nejlepší příklady úspěchu a lobbovali u vlád, aby se ujaly své části hry. B Team je pouze jeden příklad. K těm dalším patří třeba C40, American Sustainable Business Council, B Corporation Movement, WBCSD a Zero Discharge of Hazardous Chemicals Initiative. 

Takže ještě jednou: Chcete-li jít dopředu rychle, jděte sami. Chcete-li dojít daleko, jděte v partě.



John Elkington a Jochen Zeitz
Autoři knihy The Breakthrough Challenge: 10 Ways to Connect Today’s Profits With Tomorrow’s Bottom Line.

Originální článek najdete zde.

Foto: Flickr user Christian Guthier

GARANTI RUBRIKY

Dalibor Holý

Statistik, analytik a manažer ČSÚ pro oblast trhu práce

 
 
Přináší společnost LMC, s.r.o., vyrobeno ve spolupráci s Omega Design & Breezy