Stálé rubriky / Společnost a trendy
Stálé rubriky

Ničitel soukromí v práci? Sociální média!

05.02.2013  Hanka Kejhová 0  komentářů

Dvacet procent Čechů přestalo ze strachu před kyberšikanou zveřejňovat svoje soukromé informace.

Manažer prochází sociální sítě a hledá informace o svých kolezích a podřízených. Co se stane, když najde něco nevhodného? Podle výsledků studie společnosti AVG Technologies, ji proti kolegovi nebo podřízenému použije 12 % českých manažerů. To je nejvíce ze sedmi zkoumaných států. Studie, které se zúčastnilo celkem 4 000 respondentů, se zabývá zneužíváním soukromých informací na sociálních sítích a kyberšikanou na pracovišti.

Studie zjistila, že se využívání sociálních médií dostalo i do pracovní sféry, často s negativními dopady na zaměstnancovo soukromí. Někteří uživatelé proto raději úplně zrušili, nebo omezili svoji aktivitu na sociálních sítích. Jednomu z deseti českých respondentů se už stalo, že objevil tajnou diskuzi o svojí osobě na sociálních sítích, kterou vyvolal někdo z jeho kolegů. 12 % Čechů se cítilo trapně, když se na sociálních sítích objevily jejich nevhodné fotografie z firemních akcí. Naproti tomu se pouze 5 % respondentů z České republiky stalo terčem nechtěné romantické pozornosti ventilované pomocí digitální komunikace. Pro porovnání tuto zkušenost má například 10 % dospělých Američanů.

Využívání sociálních sítí za soukromým i pracovním účelem stoupá, ruku v ruce s tím jde i narůstající zájem zaměstnanců o jejich  soukromí. 59 % Čechů je při posílání informací ostražitějších, 21 % postování soukromých informací omezilo, 20 % tuto činnost dokonce úplně zrušilo.

Tony Anscombe, Senior Security Evangelist v AVG, říká: „Tato studie zdůrazňuje, že je potřeba zlepšit vzdělávání v oblasti sociálních médií a zajistit, aby zvýšený zájem o ně jak ze strany zaměstnanců, tak zaměstnavatelů vedl k vytvoření etikety sociálních médií v pracovním prostoru. A nemyslím tím jen to, že jsou zaměstnanci zodpovědní za to, co zveřejňují online, a měli by to dělat tak, aby nepoškozovali sebe, svoji společnost nebo svoje kolegy. Zaměstnavatelé, kteří se sami starají o sociální sítě společnosti, mají podobný úkol při správě firemních sociálních sítí. Dokud si všichni nebudou vědomi toho, co je a co není přijatelné online chování, snaha o zavedení striktních pravidel nebude příliš úspěšná. Zůstávají tak otevřené dveře pro šikanu a nabourávání do soukromí.“ 

„Zaměstnanci ve firmách často mluví o tom, že si svoji práci nosí domů. Vůbec si ale neuvědomují, že dochází i ke druhému paradoxu – nosí si do práce svůj domov, svoje soukromí,“ potvrzuje nový fenomén Jon Hill, generální ředitel společnosti Hays pro Českou republiku a Slovensko, „je proto třeba s osobními informacemi, ke kterým má například díky sociálním sítím přístup i kolega nebo nadřízený, zacházet opatrně. Již i v České republice máme zkušenosti s tím, jaké problémy to může přinášet.“

Další zajímavá zjištění

         54 % Čechů by si s kolegou, který je po internetu šikanuje, promluvili tváří v tvář na pracovišti. V Německu by osobní konfrontaci volilo 65 %, naopak ve Španělsku jen 38 %. 22 % Čechů by tuto situaci řešilo napřímo mimo prostory firmy.

        56 % Čechů považuje kritizování kolegů za jejich zády pomocí digitální komunikace za kyberšikanu. Toto číslo je nejnižší ze všech zkoumaných států. Například na Novém Zélandu si to myslí 80 %.

        Dělat si legraci z kolegy pomocí digitální komunikace kvůli jeho chování na soukromém večírku nebo jiné akci, která se objeví na sociálních sítích? 60 % Čechů to považuje za kyberšikanu.

         Podle 23 % Čechů má jejich společnost zavedená pravidla proti kyberšikaně. 47 % netuší, zda něco takového u nich ve firmě existuje.

 Zdroj: Studie Digitální život v práci,  AVG Technologies

Nebyly nalezeny žádné komentáře.

GARANTI RUBRIKY

Dalibor Holý

Statistik, analytik a manažer ČSÚ pro oblast trhu práce

 
 
Přináší společnost LMC, s.r.o., vyrobeno ve spolupráci s Omega Design & Breezy