Stálé rubriky / Společnost a trendy
Stálé rubriky

Jít, či nejít do cloudu? Hamletovská otázka pro majitele malých a středních firem

10.03.2013  Hanka Kejhová 2  komentářů

Rozvoji IT v menších firmách brání neznalost majitelů a manažerů. Výzkum AMSP ČR a HP mezi 500 českými firmami ukázal, že malé a střední podniky chtějí snižovat náklady na IT. Přitom nemají dost informací o možnostech, jako jsou cloudy či virtualizace. Tyto závěry zazněly na konferenci k IT trendům v malých a středních podnicích 7. března v Národní technické knihovně v Praze. O trendech mluvili jak zástupci firem, tak poskytovatelé služeb jako Hewlett Packard, Microsoft, AutoCont a ICC. Protože jsme si v HR kavárně vybrali jako téma měsíce vedení virtuálních týmů, je jasné, že jsme byli zvědavi na nejžhavější novinky v oboru.

Cloudové služby aktuálně používá 6 procent firem, které se zúčastnily průzkumu, a o potenciál on-linových služeb se zajímá pouze 27 procent respondentů. Virtualizaci desktopů již nasadilo 12 procent firem a 45 procent respondentů o této variantě uvažuje. „Zájem o toto řešení roste s počtem zaměstnanců,“ vysvětluje Martin Portele, předprodejní inženýr a architekt řešení společnosti HP.  

Podle odborníků jsou stále bariérou vyššího zabezpečení a využívání cloudů pro zálohování a zpracování velkého objemu dat pro malé a střední firmy především poměrně vysoké náklady. Každá větší firma také zaměstnává bezpečnostního technika, který je schopen identifikovat třeba počínající fázi útoku hackerů.  „Nejnebezpečnějšími jsou však pro firmy její vlastní zaměstnanci, kteří z nějakého důvodů přestanou být k zaměstnavateli loajální," vysvětluje Petr Váša, produktový manažer z Microsoftu. 

Zajímavou a jednoduchou radu přidává Roman Cabálek, generální ředitel společnosti Microsoft ČR. „Nenastavujte si funkci odpovídače v nepřítomnosti.“ Proč? Někdo z hackerů lehce zjistí, že vaše adresa je reálná a položi vás během vaší nepřítomnosti bombardováním velkého počtu dotazů nebo v klidu vytáhne PIN z databáze. Další jeho radou je: „Když si vybíráte poskytovatele cloudu, zvolte takového, který má všechny bezpečnostní certifikace“. 

Nepřeceňujte uživatele technických zařízení

„Nové firmy dokážou ICT využívat smysluplně. Mladí podnikatelé vědí, co potřebují, a dokážou s tím efektivně pracovat. Na druhou stranu je patrné, že zaběhlé podniky, které nedisponují IT specialisty, nedokážou často racionálně rozhodnout, jaké řešení je pro ně ideální. Vývoj v ICT technologiích jde rychleji, než je schopnost manažerů zvážit další požadavky,“ říká Karel Havlíček, předseda představenstva AMSP ČR.  „To, že různá zařízení zvládají top manažeři, ještě neznamená, že to dokáží další lidé ve firmě. Pokud využíváme doma funkcionalitu telefonů či televizí jen ze čtyř procent, nikoho tím neohrožujeme. Pokud se tak děje v byznysu, začneme zdržovat externí a interní zákazníky. A firma má problém s efektivitou své práce.“

Ukazuje se, že není problém si špičkové technologické zařízení koupit, ale efektivně jej v praxi využívat. Proto by majitelé, obchodní a finanční ředitelé mohli ocenit například HP Cloud Discovery Workshop, kde nejde primárně o prodej, ale efektivní nastavení IT infrastruktury a šetření nákladů. Zajímavé jsou například i dostupné případové studie společnosti AutoCont Cz. Petr Kubíček jako senior konzultant je partnerem „hápéčka“, ale i Microsoftu a má zkušenosti s budováním datových center. Vizi ušetření IT technologií a zároveň vysoké dostupnosti dat realizovala firma například v Břeclavi a podle odborníků je vzorem pro to, jak budovat další technologická centra v Česku. 

Potřebujeme více odborníků, kteří umějí složité věci vysvětlovat firmám srozumitelným jazykem. Nemůžeme chtít, aby každý majitel ke znalosti svého byznysu přidal IT specializaci. Potřebu získat podrobnější vysvětlení přínosů a možných rizik on-linových služeb či virtualizace počítačů vyjádřila v průzkumu přibližně desetina oslovených manažerů v rozhodujících pozicích.

Studie AMSP ČR a HP ukázala, že nejsilnější postavení v oblasti zpracování dat v českých firmách s obratem nad 100 milionů korun drží s velkým odstupem od konkurence Microsoft. Microsoft SQL Server jako platformu pro práci s daty uvedlo 59 procent respondentů, na druhém místě se umístil SAP DB (9 procent), Oracle (7 procent) a IMB DB2 (1 procento). Celých 15 procent respondentů odpověď na otázku neznalo, 8 firem potom používá kombinaci více serverových produktů.

Hodina práce IT specialisty je drahá, špatné nastavení se prodraží 

I přes to, že 63 procent firem z průzkumu ví, že výpadek firemního IT znamená finanční ztráty, investice do oblasti zálohování dat a virtualizace systémů plánuje pouze po jednom procentu firem. Jde o paradox, neboť zájem o možné úspory spojené se zálohováním či správou IT projevuje 84, respektive 70 procent respondentů.

Většina firem v průzkumu (66 procent) chce v roce 2013 investovat do IT méně než milion korun, tedy méně než procento svého obratu. Dalších 12 procent plánuje investici v rozmezí jednoho až tří milionů, více než třímilionovou investici chystá pouze desetina respondentů. I mezi firmami s obratem nad jednu miliardu jde ale pouze o třetinu oslovených podniků.

Plaťte za to, co využíváte, ne za „spící" licence

Často firma platí za řadu licencí zbytečně a nejrůznější zařízení jen spotřebovávají energii. Nejčastější investice do informačních technologií ve firmách podle výsledků výzkumu stále směřují na zajištění běžného provozu – doplňování či obnovu pracovních stanic, serverů a údržbu firemní infrastruktury. „Většina firem dnes korunu otočí třikrát, než ji vydá,“ vysvětluje Roman Cabálek, generální ředitel Microsoftu.  „Nechceme utrácet za velké kanceláře, chceme, aby lidé byli co nejproduktivnější a dostali se k informacím kdykoliv, a voláme po mobilitě pracovní síly. Bezpečnost dat je pak prioritou číslo jedna,“ zdůrazňuje.  

„Omezené investiční prostředky jsou fenoménem, se kterým se potýkají české i zahraniční firmy. Cloudové služby a licence na bázi předplatného umožňují snížit počáteční investice a náklady na IT lépe plánovat. Zálohování je mezi firmami prioritou číslo jedna – souvisí s megatrendem stále rostoucího množství dat. Zájem o virtualizaci projevila méně než polovina podniků. Svým způsobem mě to potěšilo. Znamená to, že trh nepodlehl marketingovému tlaku a virtualizují pouze ti, pro které to má skutečný smysl. Potvrzuje to i fakt, že větší zájem mají o virtualizaci firmy s větším počtem serverů,“ shrnuje firemní praxi Roman Cabálek. 

„Cenová dostupnost softwaru pro virtualizaci a automatickou správu IT infrastruktury v současnosti umožňuje poskytovat IT služby formou kombinace privátního IT a veřejného cloudu i středně velkým firmám,“ doplňuje Jan Kameníček, generální ředitel společnosti HP Česká republika. „Tyto firmy tak mohou zpracovávat citlivá data a poskytovat kritické aplikace efektivně ve vlastním datovém centru, ale nekritické aplikace nebo dodatečnou výpočetní kapacitu nakupovat z veřejného cloudu.“

Cennější jsou firemní data než technické „vychytávky“

Sílícím trendem je, že data jsou uložena v cloudu, a ne přímo v tabletu nebo ultrabooku pracovníka, ačkoli k nim má neomezený přístup z jakéhokoli místa. Jde zejména o to, že jak se tato zařízení zmenšují, snadno je ztratíme nebo zapomeneme třeba v kavárně. Naší záchranou pak je, že jsme přišli jen o „hračku“, nikoliv o firemní data. Stále větší počet firem umožňuje svým zaměstnancům pracovat s daty i na dálku, ale nelze je snadno odnést na různých přenosných zařízeních. 

Dá se předpokládat, že s tím, jak sílí trend BYOD (tedy to, že si pracovníci nosí své osobní telefony či počítače do práce a nerozlišují firemní a osobní zónu), bude zvyšování bezpečnosti posilovat. Zajímavé ovšem je, že zatímco se tato praxe úspěšně prosazuje na Západě, v Česku jsme konzervativnější. Například v sále Technické knihovny na konferenci o IT se při dotazování nenašla ani jedna firma, která by toto praktikovala, přestože konzumentarizace IT, tedy slučování práce se zábavou, je ve světě technologií jedním ze silných trendů.

 

GARANTI RUBRIKY

Dalibor Holý

Statistik, analytik a manažer ČSÚ pro oblast trhu práce

 
 
Přináší společnost LMC, s.r.o., vyrobeno ve spolupráci s Omega Design & Breezy