Stálé rubriky / Společnost a trendy
Stálé rubriky

Inspirací a sdílením chceme přispět k lepšímu světu – rozhovor s kluky z InspireOn

Líbí se vám TEDtalks, ale chcete více? Zajímají vás témata cílená na vaše aktuální potřeby, problémy či zájmy? Chcete nahlédnout do knihovny inspirace svých přátel nebo inspirujících osobností? Chcete si nechat doporučit zajímavé články, videa, knihy či se inspirovat kolekcemi fotek? Možná s vámi už něco sdílejí lidé na Facebooku, Yammeru či LinkedIn, ale v balastu opileckých akcí, rodinných událostí a bláznivých komentářů se hlubší a inspirativní obsah ztrácí. Pokud vám něco inspirativního chybí, pak vás možná stejně jako mě osloví myšlenka severomoravského start-upu InspireOn. Se zakladateli Janem Borutou (22), Matějem Borutou (21) a Lumírem Kunzem (21) jsem si povídal o tom, jak se dali dohromady, kde vzali kapitál a jak vůbec vznikl nápad založit InspireOn.

Pánové, od kdy se vlastně znáte? Jak jste se seznámili a dali dohromady?
Lumír: Na střední škole jsem četl knihu Bohatý táta, chudý táta od Roberta Kiyosakiho a spolužáci a kamarádi mě měli za divného, neměl jsem si o tom s kým povídat. Když jsem se o ní někomu zmínil, dívali se na mě jako na blázna. Pak jsem potkal Matěje a Honzu a ti mě překvapivě za blázna neoznačili. Naopak řekli super a začali jsme společně číst i další knihy o investování a v šestnácti také investovat do akcií.
Honza: V době, kdy jsme s bráchou potkali Lumíra, jsme přemýšleli, co dál, hledali jsme cestu, protože nám zrovna zemřel taťka. Když jsme se potkali, tak náš život dostal nový rozměr. Společně jsme cítili, že je třeba na sobě pracovat, že jednou v životě přijde příležitost, na kterou je třeba být připravený. To nás hodně spojovalo, a tak jsme se stali přáteli. 

Od vašich patnácti let byla k projektu InspireOn ještě dlouhá cesta. Co se událo mezi tím? Co vás dovedlo k oné myšlence?
Lumír: V osmnácti letech nás oslovil kamarád s nabídkou spolupráce při zakládání brokerské společnosti, do které jsme s pomocí našich rodin kapitálově vstoupili.
Honza: Bylo to těžké období, a to hlavně v tom, že celé okolí bylo proti nám. My jsme uvnitř cítili, že to je příležitost, na kterou čekáme, která nás posune dál. Jelikož to bylo my tři proti všem, tak to byla velká zkouška, jestli opravdu chceme do světa byznysu vstoupit, nebo ne. Nakonec se nám to podařilo a investice se nám postupně vrací, což nám umožnilo vycestovat. 

Kam jste měli v plánu odjet a jaký to mělo smysl, když se vám začínal rozjíždět byznys?
Matěj: Já se v té době dostal na „matfyz“ a chtěl studovat finanční matematiku, ale ta byla až někdy ve 3. ročníku a já každý den chodil od sedmi hodin do školy a vracel se kolem deváté večer. Vyvinout takové úsilí ve věci, kterou jsem necítil jako svou životní náplň, způsobilo, že jsem si po dvou týdnech řekl dost a rozhodl se ze školy odejít a odjet pryč. Zavolal jsem to klukům a oni, když jedeš ty, my jedeme taky, a společně jsme odletěli na Nový Zéland.

Proč Nový Zéland?
Lumír: Protože byl nejdál, dál už to nešlo.
Matěj: A slyšeli jsme, že tam je levně.
Honza: Teď vážně, jeli jsme tam s myšlenkou založit pobočku brokerské společnosti, u jejíhož zrodu jsme stáli, jelikož se rozrůstala. Původní úmysl jsme po pár měsících na Zélandu přehodnotili, protože jsme si uvědomili, kde je naše místo, kterým směrem chceme jít, kde vidíme smysl. Právě tak tehdy na Zélandu vznikly první myšlenky na InspireOn.
Lumír: Tam jsme si uvědomili, že nás nenaplňuje zaměřovat se na pouhé vydělávání peněz, ale že chceme vytvořit nějakou hodnotu pro společnost. To je něco, co nás přesahuje, z čeho máme radost.

Čímž se dostáváme k InspireOn. O čem tedy tento váš projekt vlastně je?
Honza: Je to místo pro sdílení inspirativního a smysluplného obsahu, který lze přehledně vytvářet a procházet, stejně jako sdílet s druhými. Prvotní myšlenka přišla z TED.com , což je úžasný projekt, ale je škoda, že je zaměřený pouze na videa, a navíc jen pod značkou TED. Tak nás napadlo, že by bylo úžasné podívat se na profil člověka, který mě zajímá, abych viděl, jaké knížky četl, jaké přednášky ho zaujaly, případně jeho zajímavé myšlenky. Tohle vlastně byla počáteční myšlenka InspireOn. Navíc jsme si velmi brzy uvědomili, že na Facebooku a jiných sociálních sítích se takový obsah rychle ztrácí a tyto sítě pro něj ani nejsou primárně určeny. Také nás napadlo, že by taková síť byla i velmi přirozeným distribučním kanálem pro knihy, videa, kurzy a přednášky.
Lumír: Je to rovněž prostor, kde mohu vyjádřit, kým skutečně jsem, co mě inspiruje, co mi pomáhá na mé cestě za úspěchem a naplněním. Můžu sdílet, co jsem přečetl a čím mě dané knihy obohatily nebo naopak neobohatily, stejně tak u videí, fotek, lidí, myšlenek...

Za hodnotný obsah tedy považujete to, co přispívá k mému rozvoji jako osobnosti, co mě inspirovalo udělat nějakou změnu nebo věci, které jsem se přiučil?
Honza: Ano, přesně, chceme, aby čas trávený na sociální síti mohl být i růstem, nejen promrhaným či zabitým časem.

Proč jste se vůbec do takového projektu vrhli? Čeho jím chcete dosáhnout?
Lumír: Naši vrstevníci mnohdy studují, co je nebaví, aby pak v práci dělali, co je nebaví, a vydělali o trochu víc peněz než bez titulu. To je nám líto, proto se naše projekty snaží takový systém života nabourávat. Peníze, které projekt vydělá, chceme opět reinvestovat za účelem změny systému, změny současného stavu světa.
Honza: Pomocí InspireOn bychom rádi vytvořili prostředí, ve kterém mají lidé možnost růstu, prostředí, ve kterém mohou dát svým myšlenkám nový rozměr. Nechceme vytvářet pouze sociální síť, ale rádi bychom měli přesah i do reálného světa. Až se nám podaří vytvořit z InspireOn udržitelný projekt, chtěli bychom podporovat oblast vzdělání, udržitelnosti a inovativní myšlenky. Obdobně jako si RedBull vytvořil silný vztah se svými zákazníky svou podporou extrémních sportů, chceme si i my vytvořit silný vztah s našimi uživateli právě podporou vzdělání a smysluplných projektů.

Zkoušeli jste v počátcích svých projektů oslovovat a žádat o radu zkušená a známá jména z různých oblastí podnikání?
Lumír: Ano zkoušeli. Díky našim projektům jsme se setkali se zajímavými lidmi a je to rozhodně inspirující a zároveň velkým přínosem. Namátkou zmíním například Martina Hausenblase (Adler international, nová aplikace Liftago), Václava Lišku (generální ředitel Aukro), Ivo Tomana (marketér a spisovatel českých bestsellerů), Jana Svobodu (zakladatel NetDirect) či Jiřího Hlavenku (zakladatel Computer Press). Některé jsme oslovili sami, s jinými jsme se stali přáteli třeba i díky teakwondo, které trénuji.

Všichni tři jste odešli z vysoké školy a pustili jste se do nejistého projektu. Co na takový krok říkalo vaše okolí a hlavně nejbližší rodina?
Lumír: Je pravda, že jsme přerušili studium, ale nyní na ně opět navazujeme. Já jako vhodnou variantu našel Newton College, kde mají ke studentům individuální přístup, a zároveň je to pro nás možnost poradit se s odborníky ohledně našich projektů. Tento model nám vyhovuje. Přerušení studia po našem vstupu do brokerské společnosti už pro naše rodiny nebylo takové překvapení. Cokoli teď uděláme, už je prostě tolik nepřekvapí. Ale vybudovat si současnou pozici stálo spoustu slz, energie a času. 
Matěj: Na začátku bylo jejich obrovské zklamání, ale postupně si naši nejbližší snad uvědomují, že děláme, co nás baví, co nás dělá šťastnými. 

Co byste vzkázali svým vrstevníkům?
Lumír: Doporučil bych jim, aby se inspirovali. V inspiraci je první krok, díky ní si uvědomím, co doopravdy chci. Hledejte inspiraci, zjistěte, co kdo dělá, jaké jsou vůbec možnosti. Ze stromu úspěchů lidí okolo si vyberte to, k čemu máte nejblíž, to, co cítíte, že je vaše cesta, a to obohaťte o svou energii, o svou snahu.
Matěj: A rozhodujte se také podle srdce. Lidi někdy moc přemýšlejí. Rozhodnutí podle srdce je ale většinou iracionální. Ono se opravdu někdy vyplatí jít do rizika, když to srdcem cítím, než mít zdánlivou jistotu a dělat, co mě nebaví. 
Honza: V počátcích podnikání se nezaměřujte na peníze, ale spíše na potřeby a nespokojenost druhých a hledejte řešení. Mysl je pak více otevřená a řešení většinou najde. Pak je důležité u myšlenky, která přijde, vydržet, až tím mohou vzniknout zajímavé projekty. Nevěřím tomu, co občas slýchám, že dnes už je všechno vymyšlené a nejde dělat byznys. Právě naopak si myslím, že dnes je čím dál větší možnost byznys rozvíjet.

Chcete ještě něco říct na závěr?
Honza: Na závěr bych chtěl poděkovat všem za podporu naší myšlenky InspireOn. 
Lumír: Musíme poděkovat i našim rodičům za podporu našich snů, i když je to někdy s námi dost těžké.

Díky za krásně inspirativní povídání a zralé myšlenky na tak mladé chlapy. Já jen doplním, že požádat o pozvání můžete na adrese InspireOn 

GARANTI RUBRIKY

Dalibor Holý

Statistik, analytik a manažer ČSÚ pro oblast trhu práce

 
 
Přináší společnost LMC, s.r.o., vyrobeno ve spolupráci s Omega Design & Breezy