Stálé rubriky / Společnost a trendy
Stálé rubriky

Gamifikace v HR: Pojďte, pane, budeme si hrát!

04.12.2015  Barbora Blažková 0  komentářů

„O člověku můžete zjistit víc za hodinu hry, než za rok konverzování.“ Platón Gamifikace je v zásadě nový kabát pro fenomén starý jako lidstvo samo. O co jde? O aplikaci herního designu, myšlení a principů do tzv. neherního prostředí. Hra v lidech od pradávna rozeznívá struny soutěživosti, ambicí, altruismu, spolupráce, touhy po uznání a řadu dalších.

Podle agentury Gartner by měla gamifikace v letošním roce z hlediska marketingu a udržení zákazníka nabýt stejné důležitosti jako využívání Facebooku, eBaye nebo třeba Amazonu a více než 70 % z top 2 000 globálních firem bude disponovat alespoň jednou gamifikovanou aplikací.

Společnosti PricewaterhouseCoopers přinesla gamifikace náborového procesu 190% nárůst počtu kandidátů, u zaměstnanců Deloitte 50% pokles času nutného k absolvování tréninkového programu za masivního zlepšení dlouhodobé angažovanosti zaměstnanců. Společnosti Cisco se po zavedení herních strategií do jejích call center zvýšily prodeje o 10 % při současném zkrácení doby hovoru o 15 %. Co je ale hlavní, hra přináší radost. A ta je esencí konstruktivně řešených problémů, kreativity, dobrých vztahů s lidmi.

Doktor Brown, zakladatel National Institute of Play, strávil desetiletí zkoumáním významu hraní si u širokého spektra lidí – od vězňů přes byznysmeny až po držitele Nobelovy ceny. Podle jeho závěrů je to právě trocha hraní, co pomáhá k vyšší produktivitě, intelektuálním úspěchům a štěstí. (Pozor, také zjistil, že to, co spojuje 26 vrahů v texaské věznici, je skutečnost, že si nepamatují, že by si jako děti kdy hráli).

Coby konzultantka tréninku a rozvoje využívám herní prvky při práci s klienty velmi ráda a často (když nad tím tak přemýšlím, tak vlastně téměř vždy J). Proč? Účastníci mají možnost reálně zažít, které z jimi využívaných principů a jednání je posouvají k žádoucímu cíli, které je od něj oddalují, a to zábavnou formou, která pro ně není ohrožující, zároveň je však pravdivá, nezkreslená sociální maskou.

V naší firmě jsme úspěšně realizovali celou řadu gamifikovaných tréninků. Letos jsme například jednomu klientovi, významné bankovní skupině, vytvořili na míru RPG hru, kterou prošly stovky zaměstnanců hrajících i v pracovním životě významnou roli v řízení projektů. Co hra umí?

·       Jedná se o RPG, tedy rolovou hru, která má dějovou linii a jednotlivé role. Její součástí je dále fáze rozboru, debriefing a v neposlední řadě účastníci samotní coby individuální osobnosti.
·       Účastníci mají možnost vyzkoušet si různé principy projektového řízení.
·       Navíc odhalí komunikační zásady nutné pro efektivní spolupráci a ověří si jejich ne/funkčnost. 
·       V neposlední řadě rozvíjejí schopnost vyjádřit adekvátně své potřeby a v analýze specifikovat požadavky. 
·       Pracuje se se zodpovědností za vlastní roli v projektu i za výsledek snažení celého týmu.  

Role facilitátora je při takových projektech minimální, účastníci si sami pojmenovávají to důležité, přinášejí obsah, jsou zodpovědní za výsledek. Především je to ale zábava, která zvyšuje angažovanost, otevírá oči a má hmatatelné výsledky.  

Celá řada organizací již pochopila, že hra může být návyková napříč generacemi, podporuje lidi v interakci s druhými, zvyšuje kvalifikaci zaměstnanců, pomáhá řešit konstruktivně a bez zbytečného napětí i složité problémy. Tak jak to vidíte? Troufnete si hrát si?

Barbora Blažková

Konzultantka Assessment Systems s.r.o.

 
 

GARANTI RUBRIKY

Dalibor Holý

Statistik, analytik a manažer ČSÚ pro oblast trhu práce

 
 
Přináší společnost LMC, s.r.o., vyrobeno ve spolupráci s Omega Design & Breezy