Stálé rubriky / Management a Leadership
Stálé rubriky

Umění ve firmách

24.07.2015  Martin Hudeček 8  komentářů

V Číně existuje město, ve kterém pracuje několik tisíc lidí. Takových je tam mnoho, tohle ale je, bohužel jen na první pohled, unikátní. Stovky lidí vezmou každý den do ruky štětec a stoupnou si před plátno. Celý den malují. Jejich malba je dokonalá, technika, kterou používají, je ta nejlepší, výsledný produkt k nerozeznání od originálu. Jejich práce má stejnou hodnotu jako práce dělníka v továrně z vedlejšího města. Pracují, ale netvoří. Nemalují na základě potřeby tvořit. Pouze dokonale kopírují předlohy. Dalí, Vincent van Gogh, Rembrant.

Po celém světě jsou lidé, kteří mají na vizitce napsáno manažer. Jsou skvěle vzdělaní, mají k dispozici ty nejlepší technologie. Používají nastudované techniky. Životopis Steva Jobse znají nazpaměť. Přesto jsou neúspěšní, často musí měnit zaměstnání a žijí průměrné životy.

Co těm lidem chybí? Vlastní, niterná potřeba a současně odvaha tvořit a svou tvorbu sdílet. Nejsou lídry ani dobrými manažery, neboť nemají zdroj energie. Techniky a znalosti nestačí. Kopie nikdy žádnou energii mít nebude, tu má pouze originál.

Umění je cesta, která vyžaduje odvahu. Odvahu vycházet ze sebe, žít svůj život, angažovat se, odhalit svou vlastní osobnost, své přesvědčení. Umělec tak činí prostřednictvím svého díla, podnikatel prostřednictvím své firmy. Manažer prostřednictvím svého týmu. Řemeslník prostřednictvím svého produktu.

Umění nevzniká na objednávku z okolí, ale na objednávku zevnitř. Člověk se stává dítětem, které se neptá, zda věříme jeho světu, prostě nám jej nabízí, vtahuje nás do hry. A my si hrajeme, stáváme se součástí tohoto světa. A o to tady přece jde. Schopnost vtáhnout své okolí do svého světa, to je cesta k byznysu, zákazníkům, motivovaným zaměstnancům, skvělým produktům. Umění, to je schopnost vytvářet svět a zvát do něj své okolí.

Podnikatelé často začínají realizovat svůj záměr na základě stejných motivů, které vedou umělce k tvorbě jejich díla. Vnitřní přesvědčení, potřeba něco tvořit a nabídnout svému okolí. Vnitřní motivace, která je žene kupředu, dává jim sílu, umožňuje vydržet. Stejná potřeba musí být přítomna v myšlení lídrů, kteří stojí před svým týmem. Potřebujeme, aby naši lidé byli angažovaní, měli vnitřní motivaci a výdrž při naplnění našich vizí. Zveme je do svého světa a oni se stávají jeho součástí. Musíme být umělcem či malým dítětem, kteří svému světu věří, utvářejí jej na základě své vnitřní objednávky. Nečekají, až jim dáme pokyn.

Přítomnost umění ve firmě poznáme tak, že její lidé mají vnitřní motivaci být součástí této firmy a vytvářet její svět.

Umění nezná kompromis. Umělec je důsledný při naplnění své vize. Nenechá se od své cesty odklonit, je schopen vydržet. Pokud vytvoří dílo, které neodpovídá jeho vizi, bez milosti jej zničí a začne znovu. Nesnáší polovičatost. Nepřipomíná vám to Steva Jobse či Tomáše Baťu? Ve svých firmách připouštíme až příliš mnoho kompromisů. Může být příčinou nedostatek vnitřního přesvědčení, umělecké vize?

Předlohou umělce pro jeho tvorbu není hotový produkt. V době tvorby žádný takový neexistuje. Předloha nemá pevnou podobu. Vize umělce získává jasnou strukturu až v podobě vytvořeného díla, které je nabídnuto světu. Až interakce mezi dílem a světem odpovídá na otázku, zda je vize naplněna. Je vám to nějak povědomé? Jakou podobu má vize vaší firmy? Klade na vás takové nároky, jež nedovolí kompromis? Má dostatečně nekonkrétní podobu, která současně umožňuje identifikovat okamžiky, kdy zvolíte špatnou cestu? Umělec pozná, že jeho dílo nenaplnilo vizi, a nekompromisně toto dílo zničí.

Originální dílo v sobě má vždy něco, co není možné nalézt ani v té nejlepší kopii. Nemusí být dokonalé, přesto září. Tohle vám kopie nikdy není schopna nabídnout. Svět je přesto plný kopií a my se snažíme uvěřit, že kopie nahradí originály. Inovujeme tak, že vytváříme kopie, a divíme se, že je zákazníci nekupují. 

Telefon, který vypadá stejně jako iPhone, kabelka, která jako by z oka vypadla té od Luise Vuittona, hodinky, na nichž je nápis Omaga. Produkty, které až příliš připomínají člověka, který se nenaučil naslouchat svým potřebám, nenašel odvahu realizovat svá přesvědčení, zapomněl, že musí najít své srdce a nabídnout je svému okolí. Stát se umělcem, který tvoří originál.

Věřím, že kultura je klíčem k naší konkurenceschopnosti. Věřím, že je nutné vybudovat spojení mezi umělci a byznysem. Umělci potřebují nás, my potřebujeme umělce. Potřebujeme je, aby nás naučili, jak věřit sobě, svému přesvědčení. Nacházet odvahu k tvorbě. 

Konkurenceschopnost, inovace či firemní kultura. To jsou jen počáteční témata, která nás mají vést k otevření se kultuře a umění. Tím zásadním a základním je člověk. Lidé, kteří tvoří naše firmy, zapomněli, jak náročné (a opojné) je tvořit. Vycházet z vnitřního přesvědčení, věřit své vizi, nabídnout část sebe jako součást svého produktu, svého uměleckého díla. Skutečné umění vychází z vnitřního přesvědčení umělce a není odkázáno pouze na vnější svět, tvoří si svůj vlastní. Propojme svoji firmu s uměním a vytvořme konečně něco jedinečného. Vytvářejme podmínky pro umění. S překvapením pak zjistíme, že právě to je cesta, jak poznat sám sebe, jak se vrátit ke své podstatě a stát se znovu dítětem. 

Foto: Flicker user kennysarmy

Martin Hudeček

Systemický kouč, jednatel a manažer v ORBITu, konzultant, podnikatel a pedagog.

 
 
 
Přináší společnost LMC, s.r.o., vyrobeno ve spolupráci s Omega Design & Breezy