Stálé rubriky / Management a Leadership
Stálé rubriky

Umění ve firmách

24.07.2015  Martin Hudeček 8  komentářů

V Číně existuje město, ve kterém pracuje několik tisíc lidí. Takových je tam mnoho, tohle ale je, bohužel jen na první pohled, unikátní. Stovky lidí vezmou každý den do ruky štětec a stoupnou si před plátno. Celý den malují. Jejich malba je dokonalá, technika, kterou používají, je ta nejlepší, výsledný produkt k nerozeznání od originálu. Jejich práce má stejnou hodnotu jako práce dělníka v továrně z vedlejšího města. Pracují, ale netvoří. Nemalují na základě potřeby tvořit. Pouze dokonale kopírují předlohy. Dalí, Vincent van Gogh, Rembrant.

Po celém světě jsou lidé, kteří mají na vizitce napsáno manažer. Jsou skvěle vzdělaní, mají k dispozici ty nejlepší technologie. Používají nastudované techniky. Životopis Steva Jobse znají nazpaměť. Přesto jsou neúspěšní, často musí měnit zaměstnání a žijí průměrné životy.

Co těm lidem chybí? Vlastní, niterná potřeba a současně odvaha tvořit a svou tvorbu sdílet. Nejsou lídry ani dobrými manažery, neboť nemají zdroj energie. Techniky a znalosti nestačí. Kopie nikdy žádnou energii mít nebude, tu má pouze originál.

Umění je cesta, která vyžaduje odvahu. Odvahu vycházet ze sebe, žít svůj život, angažovat se, odhalit svou vlastní osobnost, své přesvědčení. Umělec tak činí prostřednictvím svého díla, podnikatel prostřednictvím své firmy. Manažer prostřednictvím svého týmu. Řemeslník prostřednictvím svého produktu.

Umění nevzniká na objednávku z okolí, ale na objednávku zevnitř. Člověk se stává dítětem, které se neptá, zda věříme jeho světu, prostě nám jej nabízí, vtahuje nás do hry. A my si hrajeme, stáváme se součástí tohoto světa. A o to tady přece jde. Schopnost vtáhnout své okolí do svého světa, to je cesta k byznysu, zákazníkům, motivovaným zaměstnancům, skvělým produktům. Umění, to je schopnost vytvářet svět a zvát do něj své okolí.

Podnikatelé často začínají realizovat svůj záměr na základě stejných motivů, které vedou umělce k tvorbě jejich díla. Vnitřní přesvědčení, potřeba něco tvořit a nabídnout svému okolí. Vnitřní motivace, která je žene kupředu, dává jim sílu, umožňuje vydržet. Stejná potřeba musí být přítomna v myšlení lídrů, kteří stojí před svým týmem. Potřebujeme, aby naši lidé byli angažovaní, měli vnitřní motivaci a výdrž při naplnění našich vizí. Zveme je do svého světa a oni se stávají jeho součástí. Musíme být umělcem či malým dítětem, kteří svému světu věří, utvářejí jej na základě své vnitřní objednávky. Nečekají, až jim dáme pokyn.

Přítomnost umění ve firmě poznáme tak, že její lidé mají vnitřní motivaci být součástí této firmy a vytvářet její svět.

Umění nezná kompromis. Umělec je důsledný při naplnění své vize. Nenechá se od své cesty odklonit, je schopen vydržet. Pokud vytvoří dílo, které neodpovídá jeho vizi, bez milosti jej zničí a začne znovu. Nesnáší polovičatost. Nepřipomíná vám to Steva Jobse či Tomáše Baťu? Ve svých firmách připouštíme až příliš mnoho kompromisů. Může být příčinou nedostatek vnitřního přesvědčení, umělecké vize?

Předlohou umělce pro jeho tvorbu není hotový produkt. V době tvorby žádný takový neexistuje. Předloha nemá pevnou podobu. Vize umělce získává jasnou strukturu až v podobě vytvořeného díla, které je nabídnuto světu. Až interakce mezi dílem a světem odpovídá na otázku, zda je vize naplněna. Je vám to nějak povědomé? Jakou podobu má vize vaší firmy? Klade na vás takové nároky, jež nedovolí kompromis? Má dostatečně nekonkrétní podobu, která současně umožňuje identifikovat okamžiky, kdy zvolíte špatnou cestu? Umělec pozná, že jeho dílo nenaplnilo vizi, a nekompromisně toto dílo zničí.

Originální dílo v sobě má vždy něco, co není možné nalézt ani v té nejlepší kopii. Nemusí být dokonalé, přesto září. Tohle vám kopie nikdy není schopna nabídnout. Svět je přesto plný kopií a my se snažíme uvěřit, že kopie nahradí originály. Inovujeme tak, že vytváříme kopie, a divíme se, že je zákazníci nekupují. 

Telefon, který vypadá stejně jako iPhone, kabelka, která jako by z oka vypadla té od Luise Vuittona, hodinky, na nichž je nápis Omaga. Produkty, které až příliš připomínají člověka, který se nenaučil naslouchat svým potřebám, nenašel odvahu realizovat svá přesvědčení, zapomněl, že musí najít své srdce a nabídnout je svému okolí. Stát se umělcem, který tvoří originál.

Věřím, že kultura je klíčem k naší konkurenceschopnosti. Věřím, že je nutné vybudovat spojení mezi umělci a byznysem. Umělci potřebují nás, my potřebujeme umělce. Potřebujeme je, aby nás naučili, jak věřit sobě, svému přesvědčení. Nacházet odvahu k tvorbě. 

Konkurenceschopnost, inovace či firemní kultura. To jsou jen počáteční témata, která nás mají vést k otevření se kultuře a umění. Tím zásadním a základním je člověk. Lidé, kteří tvoří naše firmy, zapomněli, jak náročné (a opojné) je tvořit. Vycházet z vnitřního přesvědčení, věřit své vizi, nabídnout část sebe jako součást svého produktu, svého uměleckého díla. Skutečné umění vychází z vnitřního přesvědčení umělce a není odkázáno pouze na vnější svět, tvoří si svůj vlastní. Propojme svoji firmu s uměním a vytvořme konečně něco jedinečného. Vytvářejme podmínky pro umění. S překvapením pak zjistíme, že právě to je cesta, jak poznat sám sebe, jak se vrátit ke své podstatě a stát se znovu dítětem. 

Foto: Flicker user kennysarmy

Martin Hudeček

Systemický kouč, jednatel a manažer v ORBITu, konzultant, podnikatel a pedagog.

 
 

Kateřina

Tak toto je nejlepší článek který jsem četla. Opravdu se mi líbí. Více takových :)

27.07.2015 22:05   Reakce

Martin Hudeček

Hezký den Kateřino, úplně se červenám a moc si Vaší reakce vážím...:). Pokud byste měla chuť, sdílejte s námi, v čem se Vám líbí, k čemu Vás inspiruje, jaké přemýšlení u Vás vyvolává. Martin

27.07.2015 23:04   Reakce

Petr Skondrojanis

Hahá Hudini a jeho touha hledání dávno ztraceného. Po "My" vnitřní dítě a umění...na dobré cestě jsi a držím ti palce. Mám to štěstí, že každý den tvořím, maluji vnitřním štetcem a bez kompromisů chci to nejlepší co dokážu. Vytvářím vždy něco svého a může to být i obyčejný dokument, ale vždy v něm může být kus umění. Umění je v každém z  nás, protože my sami jsme dokonalý originál, nikdo není kopií a tvorba je tudíž přirozená. Na cokoliv dělám se dá dívat jako na umělecký originál, ve kterém zůstáva při tvorbě kus nás samých. A neustálé hledání, tolik přisuzované právě umělcům může být právě tou cestou k vnitřnímu vesmíru...a ten je sakra nekonečný. Díky Martine, už jsem myslel že půjdu spát...ale jdu tvořit.

27.07.2015 23:51   Reakce

Martin Hudeček

ORBIT 

Peťo, díky za propojení s mým minulým textem. Já s Tvým komentářem naprosto souzním. A myslím, že je fajn, když člověk najde odvahu svého umělce v sobě poslechnout a dá mu prostor. Bohužel, až příliš často potkávám lidi, kteří na něco natakového, dle jejich slov, nemají čas. Musí přece tvořit:). Tito lidé potřebují podporu, dodat odvahu, ukázat, že to jde. To mě na mé práci moc baví (a Tebe, jak Tě znám, taky:). Moc děkuji za Tvůj komentář, Martin

28.07.2015 00:17   Reakce

Lenka

Díky za inspiraci k přemýšlení. Uvědomila jsem si, že umělec musí být pravdivý a poctivý v tom, co činí, umění je krásná dřina. A teď myslím umění, které člověk tvoří rukama, ať je to malování, muzika, tvorba zahrady, vaření, aj .... Tvůrčí proces je veliké sebepoznání a tvrdá práce ... a pro mě je v tom krása. Proč je méně umění /a možná i v umění a nejen v "byznyse"/? Možná proto, že chce mít pod kontrolou tvůrčí proces a proto, že chceme výsledky, a žádné ztráty ... A možná proto, že je pro nás těžké si uvědomit kdo jsme a v čem můžeme být pravdiví – tvořiví, a tak hledáme nebo vybíráme z toho, co se nabízí ... a rozhodujeme se pro kopie, za které necítíme zodpovědnost /"není to naše"/ –  umění si žádá odvahu ... A možná také proto, že nedokážeme být vnitřně svobodní ... mám nad čím ještě přemýšlet ... jsem v tom procesu :-)

24.08.2015 14:34   Reakce

Monika Nevolová

Umění v práci 

Martine, skvělý článek, který mě navíc hřeje na srdci, protože přesně tuhle myšlenku tady v ČR už nějaký ten rok propaguji a stojí na tom všechno, co dneska dělám! Umění patří do práce, pokud chceme, aby lidé v jakémkoliv odvětví byli angažovaní, tak je třeba docílit, aby se cítili autory toho, co tvoří. Umění mění práci něco, co znovu obsahuje prožitek, vášeň a smysl. Díky za potvrzení a inspiraci ze světa! Monika

31.08.2015 21:39   Reakce

Martin Hudeček

ORBIT s.r.o. 

Hezký den Moniko, díky za komentář a budu rád, když mi napíšete na email. Lidé, které něco spojuje se mají potkávat a propojovat:). Pokud se uvidíme na Nekonferenci, kterou pořádá LMC na konci září, budeme toto téma naživo diskutovat s účastníky této skvělé akce. Mám tu čest vést workshop na téma Umění ve firmách. Pomohla by mi účast někoho, kdo se v tomto tématu pohybuje a má svou vlastní zkušenost. Uvidíme se tam? Pokud ne, napište mi na email a zajdeme na kafe.

31.08.2015 23:12   Reakce

Monika Nevolová

Umění v práci 

Martine, našla jsem pouze redakční mail, takže mail posílám tam. Tu konferenci jsem zachytila příliš pozdě a ten den školím celý v Liberci. Rozhodně se velmi ráda potkám u kafe. Moje kontakty každopádně najdete n www.umenivpraci.cz. Těším se na viděnou.

31.08.2015 23:26   Reakce

 
Přináší společnost LMC, s.r.o., vyrobeno ve spolupráci s Omega Design & Breezy