Stálé rubriky / Management a Leadership
Stálé rubriky

Sociální sitě jako barometr svobody firem

03.04.2013  Katerina Coops 3  komentářů

Zúčastnila jsem se příjemné debatní večeře ze série Opening Windows (The Professional Women Initiative od firmy Microsoft) na téma života a technologií. Panelisté se v podstatě shodli na tom, že technologie by měly být nástrojem a nikoli způsobem života.

To, jaké nástroje nám jsou dostupné, náš způsob života mění, ať se nám to líbí, nebo ne. Znám top manažerku, jejíž jedenáctiletý syn nevlastní mobilní telefon, a top manažera, jehož dvouleté dítě dokáže odemknout iPhone tátovi i mámě. Obě tyto děti budou v určitém věku postaveny před stejnou výzvu – formovat svou on-linovou identitu na sociálních sítích. Přemýšlím, zda bude mít jedno z nich nějakou výhodu. Jistě je důležité umět vypnout, a to telefon i sebe sama, ale nevyhazujeme jedním z přístupů po anglicku řečeno z vaničky s vodou i koupané dítě? Nebylo by lepší nastavit dobrá pravidla využívání metod, které jsou nám dostupné, spíše než se před nimi schovávat?

Svoboda vs. zavedení pravidel ve firmě

Nejde mi zde ani tak o filozofickou otázku týkající se životního stylu, na to jsou jistě povolanější. Ale poslední dobou v chování prvního typu rodiče vidím odraz některých firem a korporátů, které místo toho, aby své zaměstnance vyškolili v tom, jak mohou být sami sobě i firmě prospěšní v on-linovém světě sociálních sítí (celý raison d'être webu 2.0 je přece sdílení informací směrem ven), v rámci boje proti prokrastinaci zaměstnanců a honem za tabulkovým výkonem raději všechny vymoženosti dnešní doby zablokují. Podle studie vypracované pro Robert Half Technology v roce 2009 zakazovalo 54 procent všech amerických firem svým zaměstnancům sociální sítě jako Twitter, Facebook, LinkedIn a Myspace. Ale není to ani otázkou stávajících generací manažerů oproti nově příchozím. Devadesát procent studentů HRIS na ČVUT (2. ročník) říká, že by zaměstnancům přístup na sociální sítě omezili. Důvody, které uvádějí, jsou kromě již zmiňované podpory výkonu bezpečnost a reputace firmy, únik citlivých informací a kyberšikana.

Co se otázky výkonu týče, chtělo by se říci, že pokud někdo nemá chuť dělat svou práci, zákazem přístupu na Facebook toho zaměstnavatel stejně mnoho nezmůže. Jistě, můžeme zaměstnancům vyhradit hodinovou „sociální pauzu“ nebo speciální skupinu „připojených“ počítačů, ale nebylo by lepší se ujistit, že naši lidé dělají práci, která je baví, že mají jasný přehled o svých povinnostech a termínech? A zbytek nechat na jejich zodpovědnosti, alespoň dokud nás nepřesvědčí o tom, že si s takovou volností neporadí?

To, zda je reálné mít a chtít zaměstnance, kteří se zodpovědností umějí zacházet, je na další debatu, která bude zřejmě s postupem času více a více aktuální. Samozřejmě jsou na místě pravidla, jako u používání jakéhokoli pracovního nástroje – jednoduché a dobře zabezpečené sdílení dokumentů, aby zaměstnanci necítili potřebu si je zasílat přes soukromé profily, dostupná interní (sociální) síť a chat, kde si mohou rychle a efektivně vyměňovat informace a domlouvat schůzky, školení ohledně důležitosti zachování mlčenlivosti v souvislosti s citlivými daty apod. Nicméně patřičně zaškolený a zodpovědný jedinec dospělého věku a inteligence si, alespoň podle mého názoru, přístup ke světu vně své firmy zaslouží.

Zajímalo by mě, jak funguje přístup k sociálním sítím ve vaší firmě a co si o tématu myslíte vy?

Katerina Coops

HR and Client Manager v European Leadership & Academic Institute (ELAI)

 
 

Radim Koštial

Katko, myslím si, že zákazy jsou blbost. Už tu nedávno také něco na toto téma proběhlo. Řekl bych, že chytrá firma nejen že svým lidem sociální sítě nezakazuje, ale naopak této přirozené potřeby využije. Myslím si pak, že třeba rozdíl v atraktivitě a čtenosti firemního Facebook profilu nebo třeba firemního blogu, když je spravován centrálně z oddělení marketingu anebo naopak je tvořen spontánně zaměstnanci, může být zásadní. To znamená spontánní = zajímavější :)

07.04.2013 10:30   Reakce

Hana Kejhová

LMC 

Připojuju některá čerstvá data, protože v článku je výzkum z roku 2009 a vývoj v technologiích jde dopředu. V roce 2009 trávili zaměstnanci ve firmách v průměru devadesát minut ze své denní pracovní doby hraním her či stahováním multimédií. O čtyři roky později představují největší výzvu pro zaměstnavatele právě sociální sítě, zejména Facebook, nástroje instant messagingu včetně telefonování přes Skype a on-line nakupování. Vyplývá to z aktuální dubnové analýzy společnosti truconneXion. Dlouhodobě žebříčku mimopracovních aktivit vévodí využívání e-mailu pro soukromé záležitosti. Dominantní podíl této položky se rok od roku ztenčuje ve prospěch nezadržitelně rostoucích sociálních sítí. V roce 2012 byl jejich podíl prakticky vyrovnaný na úrovni 11 minut denně. Novým trendem je podle odborníků relaxování na mobilu.

12.04.2013 12:17   Reakce

Zdeněk Švancar

HR expert 

Hanko, data jsou to zajímavá, dle mého názoru jsou ale nepodstatná. Důležitější je zaměřit se na výkonnost. Pokud někdo stihne ke svým úkolům trávit čas na Linkedinu, nebo třeba 5 bazénů v podolí je celkem jedno. Zaslechl jsem příběh, kde jedna programátorka s nadprůměrným IQ zvládne svou práci na 120% za 6 hodin a pak si jde po svém a zaměstnavatel ji to toleruje. To mi přijde jako samozřejmé. Je také prokázáno, že odpočatý, nebo chcete-li, zrelaxovaný člověk dokáže podat lepší výkon i když má během dne více "prostojů" než ten, který se ani nezastaví a zpravidla pak generuje chyby, které musí on, nebo někdo jiný následně řešit. Chápu však, že je těžké zodpovědnost předat na jednotlivé zaměstnance. Co by pak taky dělali někteří ti manažeři že? :) Klíčem k úspěchu budou ti správní lidé ve správných firmách a jakákoliv represe bude pouze krátkodobé a nestabilní řešení. Ano, takže zase to stojí a padá na HR a je to velmi těžká úloha. Například do naší firmy nabíráme zaměstnance tak, aby jejich profesní úroveň byla mírně pod požadovanými skills. Krátkodobě je to sice méně výkonové "řešení", ale díky větší motivaci nemusíme nějaký facebook, linkedin či kadeřníka, nebo bazén vůbec řešit. Netvrdím však že to může takto fungovat u všech pozic, nebo ve všech firmách, ale jen jsem chtěl doplnit téma, potažmo diskuzi o další pohled aplikovaný v praxi.

18.04.2013 21:48   Reakce

 
Přináší společnost LMC, s.r.o., vyrobeno ve spolupráci s Omega Design & Breezy