Stálé rubriky / Management a Leadership
Stálé rubriky

Red Monkey koncept, aneb vyhoďte je z kanclu ven

19.12.2012  Hanka Kejhová 0  komentářů

Společnost 3M patří mezi přední inovativní firmy. V říjnu 2012 otevřela nové Inovační centrum a je iniciátorem a partnerem projektu Česká inovace. Proto není od věci nahlédnout pod pokličku toho, jak přemýšlejí o podpoře inovací z hlediska zvýšení agilnosti lidí a rozhýbání jejich kreativity.

Mnoho firem má tendenci ve velkém řešit čísla, tabulky a na skutečně kreativní sezení a přemýšlení jim nezbývá čas. „Red Monkey“ koncept je přístup, který podporuje tvořivost a přinášení nápadů do firmy. „Podporujte navazování kontaktů svých zaměstnanců mimo společnost, sdružování v rámci oborových spolků, návštěvu konferencí. Aby měli známé i z jiných byznysů. U nás není problém se dívat v pracovní době třeba na Youtube, Twitter, inspirovat se. My říkáme, sledujte klidně dvacetiminutová videa z ted.com, protože jsou vynikající a motivační. Hledat inspiraci kdekoli není zakázáno,“ zdůrazňuje David Vrba, generální ředitel společnosti 3M Česko. „Mějte zaměstnance na kraji svého ekosystému, to jsou ti propojovači, ti takzvaní „Red monkeys“, kteří se pohybují „na okraji firmy“ a přináší inspiraci z okolí. Ve firmě to bývají často ti největší kreativci, tak trochu blázni. Jenže jsou to právě oni, kdo nosí do firmy nápady. Jsou schopni je předávat dovnitř společnosti kolegům, kteří je pak detailně rozpracují a exekuují.

David Vrba vysvětluje, jak se v rámci společnosti snaží neudusit kreativitu. „Lidé se nesmí bát riskovat, dělat věci jinak, jít do rizikovějších oblastí.“ Zároveň dodává, že se to snadněji proklamuje, než uskutečňuje. „U firem je zvykem, že se mohou dělat chyby v rámci R&D. Dělat chyby v rámci komercionalizace se ale nesluší. Primárně se sleduje návratnost investic, pracuje se v prostředí tzv. „Operational excellence“ a vytváří se další tlaky na efektivitu,“ podotýká. Zvyšovat účinnost, efektivitu, získat více za méně peněz, tedy dávat do něčeho méně a získávat maximum, naráží v praxi na určitý strop, respektive dno. „Společnost 3M se stejně jako většina firem naučila auditovat, nastavila lépe interní procesy, zavedla Lean six sigmu a využila další všemožné procesní „vychytávky“ pro navyšování efektivity.“ Přesto si ve 3M, jak David Vrba přiznává, uvědomili, že se mohou naučit třeba i jiné techniky – například Human centric design nebo technologii WOIS. Kreativě lze zkrátka pomoci.

Firmy často trpí schizofrenií, protože chtějí být kreativní a superefektivní zároveň. Každá firma si podle Vrby musí rovněž najít vhodný byznys model. Žádná není schopná dělat všechno. Pokud si vybere vztahový model a pak do něj zvolí člověka, který umí dělat nejskvělejší prezentace, ale není vztahový, nemůže uspět. David Vrba vzpomíná na vztahový byznys v Rusku, kde prodával dentální materiály. „Byly to časy, kdy jsem přijel do Ruska, s  distributorem jsme znali svoje děti, kupovali jsme si vodky a byli jsme všichni přátelé. Rostli jsme, netrápil jsem se marží, ani maximalizací ceny. Když dáte do takového byznysu člověka, který přichází s nejdokonalejšími nabídkami, ale není vztahový, tak v takovém prostředí nemůže uspět,“ vysvětluje.

Vedle firem ve vrcholné růstové fázi, existují firmy, které pracují ve zmíněném módu tzv. „Operational excellence“, tj. soustředí se důkladně na procesní stránku byznysu a jeho efektivitu ve všech oblastech. Třetí kategorii tvoří firmy na startu, jejichž procesy ještě zcela nesedí, jsou ve vývoji a nacházejí se v tzv. módu „Acceleration growth“.

Firmy jsou podle Davidy Vrby schopny efektivně nakombinovat maximálně dva business modely. Takže principy svobody ano, ale v určitém promyšleném rámci. „Jakákoli inovace není nic jiného, než že musím zvýšit hodnotu pro zákazníka,“ shrnuje Vrba. „Je tragické, jak jsou někdy třeba naše nabídky složité,“ odkrývá jeden z prostorů pro inovace ředitel 3M Česko. Současným trendem v inovacích je rovněž kombinování a variování řešení a přístupů. To má podle Vrby velký potenciál.

Absolutně klíčová je schopnost se naučit, že něco nemusí být absolutně perfektní, než s tím vyjdu na světlo. „Mohu vyzkoušet, jak to funguje a když se ukáže, že tudy cesta nevede, tak je třeba to rychle a v tento okamžik s velmi malými náklady, opustit. Naši zákazníci jsou už dneska za nějaký takový prototyp ochotni i platit. To se často děje třeba v automobilovém průmyslu. Někomu se něco líbí a řekne, my vám zaplatíme tento prototyp. Může jít třeba o částky kolem 500 tisíc korun. Pak se ale objevují i menší nápady a projekty, třeba jen za dvacet či třicet tisíc,“ popisuje Vrba.

Kreativitu podporují i různá co-workingová centra, pracovní huby nebo interní prostory vytvořené pro sdílení, kreativitu a přemýšlení, trochu jinak zařízené než klasické open spacy či nudné zasedačky. Přestože si David Vrba umí všímat moderních trendů v řízení lidí, zároveň stojí nohama na zemi. „Nestačí mít jen vizi a talenty,“ říká šéf české pobočky 3M. „Pokud chcete rozvinout inovace, potřebujete dedikovaný rozpočet. Zabijákem inovací jsou pak interní směrnice, které mají tendenci narůstat geometrickou řadou. Třeba každý audit, interní či externí, generuje pět nových směrnic,“ říká v nadsázce.

Podpory inovací si polehoučku začíná všímat vedle neziskových organizací i stát. „Je pozitivní, že se výuce inovačního myšlení a managementu začínají věnovat už i české vysoké školy,“ uzavírá Vrba.


 
Přináší společnost LMC, s.r.o., vyrobeno ve spolupráci s Omega Design & Breezy