Stálé rubriky / Management a Leadership
Stálé rubriky

Quo vadis CIO? aneb Co se dnes čeká od „šéfa ajťáků“ ve firmě

03.07.2014  Petr Beneš 6  komentářů

Na různých IT fórech se neustále opakuje téma „jaká je a bude role CIO v organizacích“. Má se ten, kdo ve firmě řídí IT – informační technologie – věnovat hlavně tomu, aby mu bez problémů běhaly systémy a aplikace, nebo má strkat svůj nos víc a víc do strategie, produktové nabídky, služeb a inovací? Posledních deset let mám příležitost ovlivňovat informační technologie v několika bankách. To znamená ve firmách, které nedělají primárně IT byznys, ale které dnes bez IT nemohou vůbec existovat. A tak přidávám svůj pohled na věc.




„Šéf IT“ ještě před pár lety býval skoro výhradně „ajťák“. Manažer, který celý profesní život strávil v IT oddělení, zabýval se infrastrukturou, sítěmi, servery a databázemi, případně vývojem aplikací. Snažil se, co mu síly stačily, aby udržel technologie v bezproblémovém chodu nebo aspoň v takovém, aby za případné výpadky nemusel být svými obchodními kolegy ukamenován. Zápasil s permanentním nedostatkem kapacit na rozvoj nových funkčností. Trochu spoléhal na to, že kromě něj nikdo jiný ve firmě do IT nevidí, a tak toho občas zneužil, aby mohl prosadit investice do infrastruktury, které by transparentní schvalovací cestou tak snadno neprošly…

Tyhle časy jsou definitivně pryč. Technologie nejen v bance už dávno nejsou jen „enabling function“ a stále více a více se prosazují do obsahu, podle kterého zákazník oceňuje, jakou má pro něj firma užitnou hodnotu. Ten, kdo řídí technologie, tak musí přestat trávit většinu svého času v zákopech datového centra, ale vyrážet nebo spíš se přestěhovat do první linie. Přímá inspirace od zákazníků, diskuze s prodejci, uživateli a konzumenty IT řešení je každodenní chleba CIO. V téhle zkratce, označující IT manažera, písmeno I znamenalo původně pouze informace. Jeho význam se výrazně posouvá a rozšiřuje a bude zahrnovat tři I v jednom – kromě informací také integraci služeb a inovace.

Kvalitně navržená integrace bude alfou a omegou pro udržení technologických nákladů v konkurenceschopné výši, pro relativně snadná propojování různých systémů a z nich dostupných dat a také pro rychlé přinášení nových řešení, která si budou zákazníci žádat. Životní cyklus produktů se bude i nadále zkracovat, a tím se bude zvyšovat tlak na inovativní postupy a technologie. Protože se technologie v bankách stále více stávají součástí vlastního produktu, bude CIO mít i rostoucí zodpovědnost za jejich iniciaci, rychlou realizaci a proměnu ve zdroj klientské spokojenosti, a tím i finančního zisku firmy.

Ještě před pár lety CIO často nebýval ani členem nejvyššího managementu firem. Reportoval kdekomu, jen ne CEO, a ani se nepodílel na formování obchodní strategie. I tohle se výrazně posunulo a řada CIO má zodpovědnost za formování nové digitální strategie společnosti, která je nedílnou součástí té obchodní.

Před třiceti lety pozice „šéfa IT“ ve firmách neexistovala a je docela pravděpodobné, že za nějakou dobu opět zmizí. Z tradičního IT se totiž stává čím dál více komodita, kterou „ne-IT“ firmy nebudou provozovat, ale pouze nakupovat. Prudký rozmach cloudových služeb způsobí, že se IT služby dostanou na obdobnou úroveň, na jaké jsme dnes zvyklí konzumovat vodu, energii, plyn nebo telekomunikační služby. 

A co bude pro úspěšnost mise CIO nejdůležitější?

Přestat řídit IT a začít řídit byznys. Provést částečnou destrukci dnes uzavřených a kompaktních IT týmů tím, že je organizačně propojí s obchodními divizemi. Bourání bariér a stavění komunikačních mostů bude jednou z klíčových kompetencí. I za cenu toho, že se některá „ajťácká“ království výrazně zmenší a zodpovědnosti rozprostřou do více firemních útvarů.

Dále nacházet a vychovávat kvalitní lidi, často na úplně nové pozice, z nichž mnohé v dnešní době teprve dostávají svůj obsah, jako například UX (user experience) design nebo datová analýza sociálních médií. Podporovat diverzitu názorů, myšlenek a postupů napomáhající flexibilní reakci na de facto permanentní změnu.

Zaměřit se na transformaci dat ve zkušenosti. Dat je obecně nadbytek. Jen za poslední dva roky vzniklo více dat než za celou předchozí historii lidstva. Umění spočívá v tom, jak proměnit data v užitečné informace a ty ve zkušenosti, které vytvoří užitnou zákaznickou hodnotu.

Snižovat náklady zní jako obehraná písnička, ale bude důležité pečlivě zvažovat, kam zapíchnout nůž. Plošnou redukcí nákladů se nikdo k dlouhodobému úspěchu neprokopal. Klíčové bude pro mnoho CIO vystavět vícerychlostní týmy, které se budou lišit technologiemi, vývojovými postupy, výší rozpočtů i reakční dobou.

Zjednodušovat vše, co zjednodušit lze. Jsem přesvědčen, že v mnoha společnostech se sice CIO snaží řídit komplexitu, ale často komplexita řídí je. Jsou pod obrovským tlakem, takže často jenom reagují, a nezbývá jim prostor pro tvoření, invenci a realizaci nových nápadů. Aby si takový časový prostor vytvořili, musí si získat větší respekt v organizacích a naučit se častěji říkat ne! Je potřeba přestat hasit požáry, je třeba začít sázet nový les…

Foto: Flickr user Tom

Petr Beneš

CIO v České spořitelně​ – umožňovač ​ a propojovač technologií, procesů ​a lidí. Příležitostný kouč

 
 
 
Přináší společnost LMC, s.r.o., vyrobeno ve spolupráci s Omega Design & Breezy