planning your dissertation best site to buy term papers all quiet on the western front film changes in tone how to write application for admission in college business plan ppt sample essaywriters account for sale physics coursework help pre calc homework answers
Stálé rubriky / Management a Leadership
Stálé rubriky

Příběhy – pravdivé, skoro pravdivé, lživé i manipulativní, nicméně zatraceně funkční!

15.08.2013  Jiří Landa 1  komentářů

Obraz 1. Rob Walker, reportér New York Times, udělal jednoho dne malý experiment. Ve vetešnictví nakoupil několik věcí. Každou v ceně do čtyř dolarů. Byly to samé nesmyslné cetky jako plastikový banán, ztracený hotelový klíč, dřevěná palička či prázdná sklenice od majonézy.

Rob pověřil pár spisovatelů, aby mu ke každé z těch věcí napsali příběh. Tyto cetky, ale již podpořené podmanivými příběhy, pak Rob Walker prodal na eBay. Ano, čtete dobře, prodal je. A nejen to. Víte, jaká byla marže, které tímto prodejem dosáhl? Celých 2 700 %.
Podvod, drzost, nehoráznost? Já říkám marže 2 700 %. A k tomu spousta spokojených zákazníků, kteří dobrovolně a rádi zaplatili a učinili sami sebe šťastnými.

Obraz 2.
Blake Mycoskie, mladý podnikatel, pracoval v roce 2006 jako dobrovolník pro organizaci, která dodávala boty tisícům dětí z chudých rodin na argentinském venkově. V té době se Blake rozhodl, že bude vyrábět a prodávat boty a založil značku TOMS. Jeho obchodní model „One for One“ je jednoduše geniální. Za každý pár bot, které značka TOMS zákazníkovi prodá, daruje jeden pár bot potřebnému dítěti.
K dnešnímu dni Blake Mycoskie poskytl dětem více než 10 milionů párů bot, což znamená, že přes 10 milionů párů prodal zákazníkům. Pro představu těch, kteří boty TOMS neznají – jedná se o plátěné botky, jejichž výrobní náklady odhaduji maximálně na dva dolary. Při ceně kolem sto dolarů za pár má Blake nepochybně prostor k tomu darovat potřebným třeba pět párů bot, a ještě slušně vydělat. Ke každému páru bot TOMS, které si koupíte, však dostáváte i příběh o pomoci chudým dětem, výrobě bot v zaostalých oblastech světa, a tím i podpoře místních lidí.
Je to, co TOMS dělá, osvícené a prospěšné, nebo se jedná jen o chladný marketingový kalkul? Nevím. Každopádně to je velmi dobrý business. A opět jsou zde zástupy spokojených zákazníků, kterým se lépe usíná a kteří se cítí být součástí něčeho, co dává smysl. I oni zaplatili dobrovolně a rádi.

Obraz 3.
Malá a nepříliš známá italská firma Modo & Modo se v roce 1997 rozhodla oprášit design jednoho dvě stě let starého bloku a registrovala si Moleskine trademark. Nejprve firma vyrobila jen pět tisíc kusů bloků, které prodávala v kavárnách a galeriích mladým, umělecky založeným nadšencům. V roce 1999 začala firma vyvážet i mimo Itálii a v roce 2004 se dostal Moleskine do Japonska a odtud do celé Asie. Každý, kdo měl někdy Moleskine v ruce, mi potvrdí, že je k nakousnutí.
K tomu, aby se stal úspěšnou a globálně prodávanou značkou, musel nejprve získat skupinu nadšenců, kteří si bloky kupovali v galeriích za cenu desetinásobnou oproti běžnému bloku. K získání těchto nadšenců ale hezký a netradiční design nestačil. K tomu bylo zapotřebí mnohem silnějšího kalibru. Tím kalibrem byl, jak jinak, příběh.
Byl to příběh o dvě stě let starém, francouzskými knihaři ručně vyráběném bloku, do něhož psali slavní spisovatelé a své skici dělali slavní malíři. Příběh o bloku, kterému dal jeho jméno spisovatel Bruce Chatwin.
A víte, kde se tento slavný blok vyrábí dnes? V Číně – ve fabrice, na výrobním pásu.
Pravdivý příběh o oprášené legendě, polopravda, fraška nebo vypočítavý marketingový tah? Nevím. Pro miliony šťastných zákazníků po celém světě to zjevně není důležité. Tak či onak je to charismatická značka a skvělý business.

Příběhy jsou pro budování značky zkrátka mimořádně důležité a je úplně jedno jestli budujete značku svého produktu nebo značku svého zaměstnavatele. Příběhy totiž umí lidem výborně představit vaše poslání, hodnoty, vize a vyvolat emoce. A o těch jsou značky především.

A tak, až budete příště pomocí grafů a dalších tvrdých dat lidem prezentovat úžasné vlastnosti svého produktu nebo popisovat novému zaměstnanci poslání a hodnoty firmy, zvažte, zda není jednodušší a efektivnější napsat krátký příběh, kterým vyjádříte, co jste zač, v co věříte a o co usilujete. Vše totiž nasvědčuje tomu, že lidé mají příběhy opravdu rádi a že jsou za ně ochotni náležitě zaplatit.

Zda lidem předložíte příběh pravdivý, polopravdivý či lživý, je jen a jen na vás, vaší morálce a hodnotách, které vyznáváte. Zdá se však, že pro většinu zákazníků není míra pravdivosti vašeho příběhu zdaleka tak důležitá.

Radim Koštial

Skvělý článek!

15.08.2013 11:35   Reakce

 
Přináší společnost LMC, s.r.o., vyrobeno ve spolupráci s Omega Design & Breezy