Stálé rubriky / Management a Leadership
Stálé rubriky

Jaký trend přijde po koučování?

20.11.2012  Jan Korbel 1  komentářů

Na workshopu „Koučovací přístup pro manažery“ se objevil zajímavý dotaz. Krásně na něj odpověděl kolega Vladimír Dvořák. A protože mi jeho odpověď přijde významná, chtěl bych se o ni s vámi podělit.

„Měkké trendy“ v managementu

Po desetiletích silného řízení přišly nové „měkčí“ trendy – leadership a koučování. Máme tedy již z čeho vybírat, ale je nám to stále málo? Kde se otázka na budoucnost vlastně vzala? Něco tomu všemu dnes chybí. Něco, co by manažerům dalo šťávu. Manažeři prochází výcviky, přepisují pozice na vizitkách, ale ONO se nic zázračného neděje. Máme málo vedoucích, nahradili je lídři a koučové, ale upřímně – kde je ta viditelná změna?

 „Co manažeři nedělají, aby byli jiní?“ Jak vytěžit vše, co se za desítky let naučili používat? Co  potřebují, aby přestali hledat zázračné návody a začali působit efektivněji v praxi?

Leadership a koučování

Leadership je oslavován, ale je těžký a neuchopitelný. Stačí pročíst diskuze na LinkedIn. Někdo je a někdo není lídr. A ti kdo nejsou a chtějí, volají po popisech a návodech. Kdo ale zná recept na lídra? Mezi těmi, kdo jsou a nejsou lídry, je jeden rozhodující rozdíl.

Koučování a koučovací přístup v managementu nejsou pro všechny a samy o sobě jsou náročné. Opět chybí podle mého jedna věc, která vytváří nepřekonatelnou překážku v dalším posunu.

Co tedy přijde po koučování?

Konkurenční výhodou manažerů se stane schopnost reflektovat:

·         reflexe jako nutný doplněk pro efektivní řízení a rozvoj druhých;  

·         sebereflexe umožňující konečně rozvíjet vše, co dnes teoreticky učí v kurzech více či méně dobří lektoři a trenéři, kteří znají teorii a schopnost reflexe více či méně mají.

Schopnost reflektovat vás nikdo nenaučí. Musíte ji prostě získat z vlastních zdrojů. Nový trend, který tu měl být už dávno, ale jeho čas ještě nenadešel. Reflexe je součástí a snad i nutným předpokladem leadershipu i koučování.

Až vstoupíme do doby reflexní, konečně se naučíme konstruktivně kombinovat všechny styly, citlivě pracovat s lidmi a zvyšovat výkonnost týmů. Rozvineme se v leadery, ušetříme za školení apod. Pak možná i staré a odmítané řízení začne přinášet užitek v nových dimenzích.

Varování pro dodavatele

Ještě si neodpustím varování pro byznys tzv. dodavatelů z mého článku „Manažeři v době nástrojové“. Na reflexi nevyvíjejte nástroje a nepřipravujte marketing. Pokud tento konečně znovuobjevený nástroj budete prodávat, pokazíte si příležitost výdělku v budoucnosti. Dobře reflektující manažer bude pravděpodobně nakupovat jen užitečná řešení a přestane hromadit generace lopat ve stodole.

Jan Korbel

Lektor, konzultant a kouč

 
 

Peter Zajac-Vanka

OSVČ v SR 

Velice mě to zaujalo – to "next" po koučinku: REFELXE a SEBEREFLEXE Jenomže: jak to ale komunikovat v podnikatelské kultuře "macho", nebo v krizové do exaltu vybičované situaci firmy, kde každá reflexe nebo sebereflexe manažéra vypadá jako slabost, jako nerozhodnost? Je tomu nutno dát jěště jiný rozměr – sebeduvěru a charismu. Vlastní zkušenost: Obchodní ředitel Matador a.s. Púchov měl výhrady k mé práci v 2007 – protože jsem neustále tvrdil "tohle jsme se teď naučili", "učíme se to a teď to už víme" a to ho přímo zvedalo – protože on chtél mít své manažery "hotové", žádné reflexe, žádné učení. Co s tím?

09.04.2013 23:09   Reakce

 
Přináší společnost LMC, s.r.o., vyrobeno ve spolupráci s Omega Design & Breezy