Stálé rubriky / Management a Leadership
Stálé rubriky

Definujte, co dělá vaši firmu úspěšnou

17.12.2012  Hanka Kejhová 0  komentářů

Námětem k rozhovoru s Jiřím Devátem, generálním ředitelem Cisco Systems, bylo téma – jak objevovat příležitosti v byznysu. Tento manažer patří ke špičce leaderů v oboru informačních technologií. Svého času byl ve svých třiceti letech nejmladším ředitelem Microsoftu na světě.

Pak otestoval své manažerské zkušenosti v Českých aeroliniích, a vrátil se zpět k oboru IT, do firmy Cisco Systems. Jde o firmu s téměř třicetiletou historií vzniklou v polovině 80. let. Byť jde o jednu z nejvýznamnějších firem IT, její jméno není tak známe jako Microsoft či Apple. „Celkově na trhu komunikačních síťových řešení máme zhruba poloviční podíl,“ vysvětluje Devát. „Celosvětově prochází sítěmi Cisco 70 procent internetového provozu a 35 procent všech e-mailů. A není to jen internet, jsou to i další formy komunikace. Firma má přes 66 tisíc zaměstnanců, obrat 46 miliard dolarů.“

Vzorem pro Jiřího Deváta je Sir Thomas Stamford Raffles, podle kterého by nám slabé stránky neměly ničit život. A navíc Jiří Devát vyznává heslo „život hrou“. Podle něj nepomůže větší zahloubání do problémů, ale zkoušet nové věci, které jsme dosud nedělali, a to s čistou myslí.“ Sám prý rád chodí „po řezavém uhlí“ a „přeskakuje z louže do louže“. Nechybí mu kapka bohémství – v mládí chtěl být režisérem. Často se směje a vtipkuje, ale nenechte se zmást. Je to tvrdý byznysmen.

Jakou strategii volí „štiky“ na trhu

„Když se podíváme do Spojených států nebo do Singapuru, což je dneska jedna z obrovských inovačních dílen pro jihovýchodní Asii, tak se firmy snaží zaměřit na to, co je činí unikátní na trhu,“ říká Jiří Devát. „Snaží se všechny ostatní funkce řešit co nejjednodušeji. Nevlastnit kopírku, ale jenom si ji pronajmout. Nebo ještě lépe, pronajmout si kopírování jako službu od někoho jiného. Tím si klestí v  operativě cestu, aby se mohly na trhu soustředit na to, co je odlišuje. Nikoliv, aby trávily čas péčí o svá aktiva a provoz firmy. Jestli bych mohl dát nějaké doporučení směrem k podnikatelům – zabývejte se tím, čím se chcete odlišit. My máme v Cisco de facto mobilní telefony v pronájmu. Málokdy jej kupujeme, protože nám ho operátor nabídne za korunu jako součást služby. Informační technologie se posouvají do polohy, kdy z toho, že jste si mohli na stůl postavit PC a na něm něco tvořit, se to posouvá do podoby služby. I účetnictví si můžete pronajmout na chvíli prostřednictvím cloudu, někde z obláčku. Tím získáte v podnikání pružnost, pokrok a rychlost. Jste schopni se rychleji adaptovat na inovační změny, protože si neříkáte, je potřeba ještě další tři roky odepisovat určité zařízení,“ doporučuje Devát. „Řeknete si, má pro mě změna kvality té služby smysl? Pokud ano, tak od příštího měsíce jedu v kvalitativně jiné službě a potom vám to dává jiný moment hybnosti dopředu.

Hledejte diferenciátor úspěchu své firmy

Jiří Devát má z etapy v Microsoftu za sebou éru práce pod vedení Jana Mühlfeita, kdy v různých pozicích přecházel z jednoho projektu do druhého. V mnohém jeho pozice připomínala postavení podnikatele menší firmy. Proto se může vžít i do jejich časté role „hasičů požárů“. „Řada těch podnikatelů je natolik zaměstnaná operativou, že nemají prostor k rozletu a řešení strategických záležitostí. Každý, kdo okusil podnikání, ví, že vůbec prokousat se byrokracií, stojí velké úsilí. Myslím si, že si v sobě pořád jako středoevropani neseme trochu selskou minulost. Firmy často budují materiální důkazy toho, že se firmě daří a že ji rozvíjejí. Nicméně měřítkem dlouhodobého úspěchu není to, zda mají vystavěné okázalé firemní sídlo, ale ten diferenciátor úspěchu, tedy to, co je jejich úspěšný produkt nebo služba firmy, kterým jsou na trhu unikátní. V okamžiku, kdy úspěšnost stavíte na tom, že máte velká aktiva majetku a domů, tak vám to v horším čase na chvíli pomůže, ale pokud se vyčerpal potenciál toho produktu či služby, tak firemní sídla půjdou pryč, aby pokryla díru v každodenním provozu. A to si v sobě neseme historicky za všechna století, kdy platilo – zploď syna, postav dům, zasaď strom,“ myslí si Devát, podle kterého se tato mentalita přenáší i do podnikání.

Text byl v rozšířené verzi psán pro Trade News.






I

 
Přináší společnost LMC, s.r.o., vyrobeno ve spolupráci s Omega Design & Breezy