Stálé rubriky / Management a Leadership
Stálé rubriky

Co mají lezení a byznys společného? – část I.

Tak jsme zde, stojíme na parkovišti, venku tma, ale příjemné teplo na polovinu října, lehké batohy s trochou věcí na bivak a lezení na zádech a vyrážíme. Těším se na přírodu a kontakt s ní, na bivaky pod hvězdami s kamarády po boku, těším se na to, co mi zas hory ukážou a co mě naučí. V poslední době se mi staly velkým učitelem a ukazují mi nejen mé chování, vzory a omezení, ale také se mi v nich jako v zrcadle odráží mé chování v byznysu. Chcete vědět, co vás lezení a vlastně i turistika může o byznysu naučit? Pak čtěte dál.

Přehupuji se přes první hřbet po nástupu do cesty, obtížnost lehká, ale skála je vlhká a trochu klouže, ale i tak je to za I. podle mezinárodní horolezecké stupnice UIAA. To překoná každý trochu zdatný jedinec, jen musí zapojit ruce i nohy, přidržovat se, použít trochu síly, najít nějaký chyt a stup a nebát se těch pár metrů pod sebou. Najednou koukám, kde mám tu nohu, proč ji cpu až k hlavě, proč jsem neodšlápnul na ten velký chyt trochu bokem vpravo, proč se držím této čisté, ale těžší linie a nepomohu si? Prý lezení za I! Hned vidím paralelu s byznysem a s hurónským smíchem a peprnými slůvky dokončuji poslední kroky v tomto úseku. Mám rád jednoduchost, kompaktnost a prosazuji ji v životě i v byznysu, ale teď najednou vidím, jak si tím někdy věci sám zbytečně komplikuji. Také ale vidím, že jednoduchost je mnohdy složitější prosadit a realizovat, znamená totiž říct spousty malých NE pro to jedno zásadní ANO. Lehčí cesta není ta jednoduchá přirozená linie, naopak se v ní mnohdy více nadřu. Je lákavé z ní uhnout a oddechnout si. Ale když se to povede a držím se jí, tak ten výsledek, pocit, ocenění, estetická krása a vnitřní stav jsou odměnou největší. No a při lezení samozřejmě i ty fotky.

Prosazování jednoduchosti v byznysu je těžké. Zákazníci chtějí více barev a tvarů, specifické doplňky či mnoho možností dodání. Pokud jim je nenabídneme, mohou odejít jinam. Produktová linie se tímto krokem ale rozrůstá, vzniká mnoho variant služeb, některé se začínají překrývat a zákazník nakonec, místo aby našel ten svůj produkt, je zmatený a odchází s prázdnýma rukama. Nechápe, jak se liší produkt 630DXS od produktu 635DXR? Proč stojí víc, když vypadají stejně a mají stejnou výbavu? A hodí se mi pro můj scénář použití spíše ten první, nebo druhý model? S rostoucí složitostí produktových řad musíme také koordinovat všechny naše dodavatele, každý den máme mnoho různých porad, na poradě lidi, kteří tam být nemusí, každá blbost se schvaluje týdny, celková komplexnost produktů, jejich přípravy, výroby a dodání roste... Tohle není jednoduchost!

Ale jinak to dnes nejde, můžete si říct. Svět je příliš provázaný a služby a produkty komplexní. To je sice pravda, ale existují firmy, které si i přesto dokáží udržet jednoduchost. Co třeba takový Zappos, Gore, Google, Semco...? Jak je možné, že mají více zaměstnanců nebo produktů než naše firma a stačí jim plochá hierarchická struktura? Proč nemají 6 a víc úrovní řízení jako klasická korporace? Proč jim stačí 1-3 úrovně řízení? Tyto firmy totiž vědí, co je to tichá pošta a chybějící odpovědnost v takovém chaosu. Vedení pošle zprávu a k uším pracovníků nejníže se dostane značně pokřivená podle zájmů všech uprostřed, anebo nedorazí vůbec. Tyto firmy vědí, že složitá hierarchická struktura, množství modelů a služeb s nejasnou vizí a vlastnictvím a k tomu všemu takové množství schůzek, že skoro ani nemáme čas na práci, znamenají nejasné odpovědnosti a kulturu mlžení. Složitost ve firmách je tedy důsledek chybějící silné vize a lídra, který by ji prosazoval. Někdo, kdo by dokázal říci tisíc malých NE proto, aby uhájil jedno zásadní ANO. Hlásají vaše firemní hodnoty vlastnictví a leadership? Pak je musíte vyžadovat a žít v praxi, aby nebyly jen cárem papíru. Máte egoistického, ale zdatného experta, který se zříká odpovědnosti? Pak se manažer nesmí bát ji po něm vyžadovat. Nezabralo? Pak se HR nesmí bát ho propustit, i když to pro firmu znamená v krátkém hledisku ztrátu. Přesně tohle jsou ty drobné kroky, ta drobná NE pro jedno zásadní ANO – v tomto případě prosazení a žití firemních hodnot.

Lídrem, o kterém zde mluvíme, ale není jediný člověk, šéf firmy nebo vedoucí týmu. Tímto lídrem jsme my všichni na všech úrovním firmy. Organizační strukturu z našich pozic asi nezměníme. Ale jednoduchost a vlastnictví můžeme prosazovat s každým naším úkolem. Začněme tedy zjednodušovat tak, že dnes z pozvánky na poradu a z kopie mailu vyhodíme ty, kteří tam nutně nemusí být. Schůzka bude efektivnější a ještě ušetříme jejich čas (nemluvě o tom, jak vděčný nám dotyčný člověk bude, že nemusel na další poradu). Začněme tím, že převezmeme odpovědnost za úkol, který jsme dostali a budeme se zasazovat o jeho úspěšné dokončení a koordinaci prací, i když opustí brány našeho týmu nebo oddělení.

Jsem úspěšně nad žebrem, ještě stále se směji svým krkolomným krokům a paralele s byznysem a vím, že se toho pozorování dneska už nezbavím a budu podobnost s byznysem vidět všude, ale cesta na vrchol už pokračuje dál. Aspoň z toho třeba bude zajímavý článek, říkám si. V pokračování popolezeme výše a zaměříme se na důvěru v sebe a své schopnosti, v kolegy a náš tým. Zdůrazníme důležitost pocitu, že mohu udělat chybu, a v neposlední řadě také naše podceňování a projekce profesionality na druhé.

Těším se s vámi na setkání v druhé části stěny!
Hore zdar!

 
Přináší společnost LMC, s.r.o., vyrobeno ve spolupráci s Omega Design & Breezy