Stálé rubriky / Management a Leadership
Stálé rubriky

Aby značka hořela, musí někdo škrtat sirkami

29.07.2013  Jiří Landa 4  komentářů

Firmy si začínají stále více uvědomovat, že i ta nejpočetnější a skvěle vybavená armáda žoldáků bojujících za peníze může dostat na frak od početně menší a hůře vybavené hordy sedláků, které žene kupředu společná věc, víra ve smysl toho, co dělají, proč jsou na bitevním poli.

Tyto firmy se pak horlivě věnují hledání společného smyslu a hodnot v rámci interního brandingu. Naplněni myšlenkami o inovacích, radosti z práce a světě, který je den ode dne lepší díky našim šamponům, věšíme po chodbách plakáty, natáčíme krásná videa, společně jezdíme na lyže, grilujeme a máme se rádi. To vše je samozřejmě skvělé. Lidé tráví v práci většinu svého času, a proto by se zde měli cítit dobře, měli by mít prostor projevit se, dát do placu své nápady a být zkrátka mezi svými.

Jenže ouha. Samotná propaganda a bezbřehé sdílení jaksi nestačí. Pod praporem interního brandingu, disciplíny moderní a zcela nezbytné, pak může ve vaší firmě vzniknout taky pěkný zmatek.

Značka je živá bytost a těmi, kteří ji reprezentují a každý den žijí, jsou lidé. Lidé milují příklady a vzory. Většina lidí není skutečným originálem. V různých etapách svého života se snaží stylizovat do určitého vysněného obrazu, napodobují své vzory.

Naše vzory, naši hrdinové, nás ovlivňují od dětství. Máme své velikány, jako je Vinnetou, později Lady Gaga a ještě později třeba Steve Jobs. Máme však i své „menší“, snáze dosažitelné vzory, jako je kluk ze sousedství, který umí skvěle střílet prakem, spolužačka, za kterou se otočí každý kluk, anebo kolega, který odvádí skvělou práci, je šťastný a vyrovnaný a srší z něj radost z toho, co dělá.

Všechny slavné značky mají své příběhy, ve kterých hrají hlavní roli hrdinové, vůdci, vzory pro pozdější následovníky. Tyto vzory zapalují pochodně, jsou nositeli hodnot, postojů a přesvědčení, dávají značkám DNA k dalšímu růstu. Všichni velcí vůdci pak potřebují své pobočníky, ty, na které se mohou spolehnout, ty, kterým mohou rozdat sirky, aby zapalovali menší ohně. Tito, „menší“ hrdinové, nakaženi hodnotami značky a jejím smyslem, dále infikují ostatní zaměstnance, až z toho v ideálním případě vzniká značková pandemie.

Žádné plakáty, žádné desatero ani společné lyžování nezmohou nic bez živých vzorů. Dříve, než začnete s letáky a videi, začněte ve své firmě hledat ambasadory značky, ty, kteří jsou posláním firmy a hodnotami značky nevyléčitelně infikováni, ty, kterým můžete rozdat sirky. Bez těchto vzorů, živých nositelů značkových hodnot, mohou být snadno vaše pokusy o interní branding špatně pochopeny, hodnoty chybně interpretovány, značka začne žít uvnitř firmy jakýmsi vlastním, těžko identifikovatelným životem a vymkne se vaší kontrole. A to je zárodek nebezpečné anarchie. Nakonec můžete zjistit, že po letech tvrdé práce na tom se sdílenými hodnotami a značkovou kulturou uvnitř firmy nejste o nic lépe než v minulosti, jen máte navíc pár videí, plakátů a brožur.

Skutečná značka totiž nebude ve firmě hořet, dokud nezačnou ti správní lidé škrtat sirkami.

Radim Koštial

Skvělý článek, Jirko. A ten název je prostě parádní :)

30.07.2013 01:00   Reakce

Martina Koláčková

Souhlasím, skvěle popsaná podstata věci. Ještě bych uvítala radu pro ty, co touží po takovém šéfovy a spolupracovnících a neví, jak se k nim dopátrat :-)

01.08.2013 19:24   Reakce

Martina

omlouvám se za překlep........myslela jsem "šéfovi" :-)

01.08.2013 19:25   Reakce

Petr Skondrojanis

Martino ja jsem někde četl, nebo mi to někdo moudrý říkal, že jediná opravdová zákonitos vesmíru je, že v každém okamžiku, nano sekundě, prostě v každém časovém úseku máme možnost volby a volíme si to co v danou chvíli považujeme za nejlepoší. Pokud se chcete dopátrat ke kolegům a šéfovi musíte začít pátrat..třeba v tuto chvíli někdo na druhé straně hledá někoho jako jste vy.

06.08.2013 01:08   Reakce

 
Přináší společnost LMC, s.r.o., vyrobeno ve spolupráci s Omega Design & Breezy