Stálé rubriky / HR – Human Relations
Stálé rubriky

Začíná být populární job zametače digitální stopy, říká generální ředitel Microsoftu

12.03.2013  Hanka Kejhová 7  komentářů

Lidé už jsou ochotni za své soukromí platit. Vznikají nová povolání a jedno z nich je zametač digitální stopy. Několik desítek studentů se jím živí i v Česku.

Roman Cabálek je poslední tři roky ředitelem Microsoftu České republiky. V této společnosti je ale zaměstnán od roku 1999. Takového odborníka nemůžeme podezřívat z toho, že by nefandil informačním technologiím. V jeho životopisu je zajímavé to, že byl svého času také učitelem a zástupcem ředitele Základní školy v Dobřichovicích. Ve volném čase hraje rád tenis a basket a kromě práce zvládá rodinu se čtyřmi dětmi. Možná právě učitelské povolání způsobilo to, že rád upozorní na možná úskalí vzniklá z mladistvé nerozvážnosti, která se člověku mohou v budoucnosti vymstít. „Jsem konzervativnější člověk. Nemám ani profil na Facebooku, protože pokud si dáte spoustu dat na tyto sociální sítě, tak už tam zůstanou jednou provždy," říká na úvod Roman Cabálek.

„Mapovali jsme si trh pracovní síly a zjistili jsme, že vznikají nová povolání a jedno z nich, populární mezi vysokoškoláky, je zametač digitální stopy. Což je povolání, kterým se už několik desítek studentů začíná živiti i v České republice. Dáte jim zadání: tady je moje jméno, údaje o mně a já chci, aby údaje z internetu zmizely. Tito vysokoškoláci jsou takoví novodobí uklízeči,“ vysvětluje Cabálek, podle kterého je to poměrně nová, ale stále žádanější služba.

Nevhodná fotka z mejdanu může uškodit při náboru

Sociální sítě jsou podle Romana Cabálka obrovským fenoménem současnosti. Kde můžeme narazit na úskalí? „Dám příklad z praxe. Asi před osmnácti měsíci jsem si vybíral novou asistentku a sešlo se mi asi třicet životopisů. Nechal jsem si zjistit, čím se ta děvčata na sociálních sítích baví a šup –  půlka uchazeček nebyla na pohovor ani pozvána. Ta děvčata dělala věci, které nepodpořily jejich dobrý obraz a žádost o povolání v naší společnosti,“ podotýká Roman Cabálek. „Informační technologie jsou skvělý pomocník, ale někdy brutální protivník." 

Svoje postřehy přidává i profesor Michal Mejstřík, člen Národní ekonomické rady vlády. Je to zakladatel a bývalý ředitel Institutu ekonomických studií Fakulty sociálních věd. Působí jako konzultat pro firmy i mezinárodní organizace. Od roku 2010 je členem Mezinárodní hospodářské komory. „Rád se pohybuji na internetu mezi mladými lidmi, kteří hledají neobvyklá řešení, hlavně po nocích, nikoli ve dne, což je vyčerpávající,“ žertuje Mejstřík, ale neopomene seriózně okomentovat i fenomém mazání digitální stopy.

Právníci dobře vědí, kde hledat stopy

„Je úžasné, když díky LinkedIn člověk nachází po světě své dávné spolupracovníky v libovolné části světa. Na druhé straně existují tendence, kdy se lidé živí mazáním digitálních stop. Jenže existuje i celosvětové webové ukládání, protože mizí to, co bylo dříve v knihovnách. Pánové už nepíší dámám psaníčka a spousta komunikace se odehrává jen ve virtuální podobě. Ty věci plynou rychle časem, proto vznikají i servery, kde se de facto pravidelně ukládá světový obsah webu. Takže je to někdy komické, jak si někdo myslí, že se daří něco zahladit. Hlavně právní firmy milují prostředí těchto speciálních serverů, protože zde naleznou spoustu stop ke svým případům. Takže chci jen upozornit na to, že zahlazení digitální stopy není úplně banální záležitost,“ dodává už zcela vážně Michal Mejstřík.

 

Jiří Kocourek

Fakt, že HR lidé prohlížejí profily uchazečů o práci na soc.sítích, není úplně nic nového. Mě by spíše zajímalo, co konkrétně ta polovina vyřazených uchazeček dělala "na těch internetech" špatného. Jestli je špatně, když jdou v pátek večer na drink a objeví se na Fb jejich foto. Nebo mají pro určitou organizaci nevhodné názory, kt.prezentují on-line. Obecně řečeno tam vidím i potenciál vzniku novodobého HR fenoménu – Social media šikana v HR procesu. Nic proti MS ... :)

18.03.2013 16:18   Reakce

Radim Koštial

"Nechal jsem si zjistit, čím se ta děvčata na sociálních sítích baví a šup – půlka uchazeček nebyla na pohovor ani pozvána."...... Je mi z toho trošičku ouzko...

18.03.2013 20:47   Reakce

Radim Koštial

Respektive ne ouzko, ale nanic. Včera večer jsem měl zbytečně zapnutý mód autocenzury

19.03.2013 08:43   Reakce

Hana Kejhová

LMC 

Je vidět, že každý čteme a slyšíme jiné věci. Pro mě je hlavní informace vznik nové neobvyklé profese, nikoli to, že se někdo nevhodným způsobem prezentuje na sociálních sítích. Nakonec je to odpovědnost každého a nemyslím si, že by společnost Microsoft šla do nějakého detailu, který by měl něco společného s nevhodným slídičstvím. Ta rada od p. Calábka byla míněna v dobrém, a tak bych ji i brala, prezentovala a četla.

19.03.2013 10:06   Reakce

Radim Koštial

Já to tak nečtu. Sám nechávám všude svoji stopu veřejnou a počítám s tím, protože se snažím o osobní integritu. K tomu jsem ale došel, dřív jsem to tak neměl. Pokud se stává běžnou praxí, že personalisté a manažeři firem v rámci vytvoření si komplexnějšího obrazu o zaměstnancích tu a tam "prolustrují" jeho stopu na sociálních sítí a toto je potom schopné zásadně ovlivnit mínění manažera o dotyčné osobě (a kde je hranice toho, co je a co není v pohodě?), mám pocit, že se ocitáme tak trošku v Matrixu. Jde mi o princip života pod kontrolou. Tento přístup nese atmosféru nedůvěry a to oboustranné, která – myslím si – ve finále nepřinese nic pozitivního ani jedné straně. Výsledkem na straně zaměstnanců bude strach, přetvářka, skrývání, neupřímnost. Zdravý základ firemní kultury vidím trochu jinde...

19.03.2013 10:26   Reakce

Hana Kejhová

LMC 

Navíc bych to tak černě. Vždyť díky sociálním sítím může kdokoli zjistit, že máš před sebou třeba i neuvěřitelně zajímavého člověka, s neobvyklými koníčky a zájmy.

19.03.2013 11:19   Reakce

Radim Koštial

To jo

19.03.2013 11:38   Reakce

GARANTI RUBRIKY

Hanka Velíšková

Personální ředitelka společnosti KPMG

Vendy Jersáková

HR praktik na cestě za moderním pracovním prostředím a kultivovanými mezilidskými vztahy

 
 
Přináší společnost LMC, s.r.o., vyrobeno ve spolupráci s Omega Design & Breezy