Stálé rubriky / HR – Human Relations
Stálé rubriky

Tři důvody, proč na pracovní pozici přijmout nervózní kandidáty

20.06.2013  Radim Koštial 1  komentářů

Kazim Ladimeji je členem Chartered Institute of Personnel and Development a v oblasti HR se pohybuje již 14 let. Kazim je také ředitel The Career Cafe: zdroje pro start-upy, malé byznysy a ty, kteří hledají práci. Přinášíme překlad jeho článku z www.recruiter.com.

Pro mnoho lidí jsou pracovní přijímací pohovory tou nejtrýznivější událostí, jakou musí podstoupit. Když se nad tím zamyslíte, pochopíte, že to až tak překvapivé není. V sázce je totiž mnoho: jejich práce snů, schopnost uhradit další splátku hypotéky, znovuzískání ztracené úcty apod.

S tím vším v sázce je tedy pochopitelné, že nad mnoha kandidáty během pohovoru prostě jejich nervy zvítězí. Problém je, že nervozita může úplně zničit jejich výkon a také narušit celý proces přijímacího pohovoru – kandidáti mohou hovořit příliš rychle, mohou mumlat, může se dostavit dočasná ztráta paměti..., zkrátka mohou podat nepravdivý obraz o svých schopnostech. To znamená, že je velmi jednoduché vyřadit nervózní kandidáty jako ty, kteří patří do koše nebo nejsou kompetentní pro danou práci, i když ve skutečnosti mohou být mnohem vhodnější než výřeční a sebejistí kandidáti.

Uvedu tři studie podporující názor, že nervózní kandidáti mohou skrývat dokonalost.

První je studie Corinne Benderské ze školy managementu UCLA. Ve své studii srovnávala studenty MBA a klasifikovala je jako extroverty a introverty (ty více neurotické a nervózní) a zkoumala jejich výsledky. Zjistila, že ti, kteří byli všeobecně viděni jako extroverti, byli automaticky vnímáni jako ti s vyšším statusem a větším přínosem. Zatímco neurotici byli považováni za ty s nižším statusem a menším výkonem a přínosem (tento povrchní první dojem je efekt, který funguje i během přijímacího pohovoru). Co bylo ale skutečně zajímavé – na konci desetitýdenního projektu byl skutečný výsledek přesně opačný. Corinne uvádí, že vlastnost extrovertů, která je odlišuje v davu, může selhat v týmové práci a týmových situacích. A naopak, jakoby neinspirativní povaha introvertů je může v práci učinit opravdu efektivními.

Pokud tedy obsazujete pozici, kde je spolupráce a týmovost nutná, vezměte určitě v potaz, že nervóznější a neurotičtější kandidáti mohou mít velice pozitivní přínos.

Corinne zpracovala i druhou studii, která zkoumala to, jak tým přijímá neurotiky a extroverty předtím, než spolu začnou pracovat, a potom. Uvádí, že zranitelnost a negativita neurotiků mohou být týmem vnímány jako brzda a zátěž, a naopak entusiasmus a energie extrovertů může tým zrychlit a „nakopnout”. Ve všech studiích ale přínos extrovertů zůstal daleko za očekáváním a introverti v týmovém prostředí naopak všechna očekávání předčili. 

Ve třetí studii porovnával Adam Grant z Whartonu výsledky 340členné skupiny prodejců, v níž byli introverti a extroverti. Zjistil, že nejúspěšnějšími prodejci byli ti, kteří měli tyto vlastnosti přesně napůl – byli z poloviny introverti a z poloviny extroverti. Vydělávali totiž o 24 % víc než typičtí introverti a o 32 % víc než extroverti. Čistě vzhledem k prodejnímu výkonu tato konkrétní studie tvrdí, že extroverti dosahují nejhorších výsledků.

Rozhodně vám nechci cokoli radit, už vůbec ne, abyste např. přijímali speciálně introverty. Potřebujete totiž vyvážený tým a introverze je pouze jednou z mnoha kvalit a dovedností, díky kterým může zaměstnanec dosahovat vysokých výkonů. A teď se dostávám k jádru věci: stejně, jako byste neměli někoho přijímat jenom proto, že je introvert, je zrovna tak velkou chybou přehlížet při přijímacím pohovoru někoho jenom proto, že introverze a nervozita zcela naruší jeho sebeprezentaci. Zkuste vybudovat takový přístup, který umožní zazářit oběma – introvertům i extrovertům. Dejte si práci s vytvořením takových technik, jež kandidáty uvolní a těm nervózním pomohou vrátit se do stavu, ve kterém mohou autenticky předvést své schopnosti. To vám zároveň umožní jejich pravdivější zhodnocení.

Jak na to, se dočtete příště v druhé části tohoto článku, nazvané „Osm tipů na přijímací pohovor s nervózními kandidáty”.

GARANTI RUBRIKY

Hanka Velíšková

Personální ředitelka společnosti KPMG

Vendy Jersáková

HR praktik na cestě za moderním pracovním prostředím a kultivovanými mezilidskými vztahy

 
 
Přináší společnost LMC, s.r.o., vyrobeno ve spolupráci s Omega Design & Breezy