Stálé rubriky / HR – Human Relations
Stálé rubriky

Těžký život HR byznys partnerů – solidární přiznání se může týkat i vás

05.12.2013  Lenka Mrázová 0  komentářů

Pravidelně týden co týden zde tepu do čtyř skvělých HR ředitelů / byznys partnerů, ale upřímně řečeno, oni to často vážně nemají jednoduché. Vezměme si třeba takovou drobnost – novinku roku 2013 – tzv. solidární přiznání. Většina HR šéfů k ní bude muset nejpozději v únoru 2014 zaujmout svůj postoj. A přitom je to novinka prvotně daňová, leč s citlivým dopadem na HR oblast.




Co to tedy solidární přiznání je a koho se týká?

„Solidární přiznání“ je běžné přiznání k dani z příjmů fyzických osob, které musí podat každý zaměstnanec, jehož odměna alespoň v jednom měsíci roku 2013 překročila hranici 103.536 Kč. Tento zaměstnanec měl svou odměnu zdaněnou nejen 15 % ze superhrubé mzdy, ale jeho daň z příjmů byla ten měsíc zvýšena o 7 % tzv. solidárního navýšení. Pro takového zaměstnance se už nemůže udělat standardní roční zúčtování mezd, i když nemá žádný jiný příjem než z jedné firmy. Za podání tohoto „solidárního přiznání“ do 1. dubna roku 2014 je plně odpovědný daný zaměstnanec.  

Takže náš HR byznys partner nejdříve musí tuto novinku vědět. Následně se musí rozhodnout, jak moc chce vysokopříjmové zaměstnance hýčkat. Zda jim v únoru 2014 suše oznámí: „Drazí kolegové, zde máte potvrzení o výši příjmů za rok 2013 a splňte si svou povinnost sami“. Nebo se pokusí nějakým způsobem jim s touto administrativní novinkou pomoci. Variant má několik. Jen by měl dobře promyslet, jaký bude mít varianta zvolené pomoci dopad na zdanění zaměstnanců i firmy a na komunikaci ohledně poskytnutého benefitu.

HR partner se může domluvit se mzdovou účtárnou, že tuto povinnost za zaměstnance zastanou sami, protože některá ze mzdovek to prostě umí udělat a zaměstnanci jí věří natolik, že přiznání bude sestaveno dobře a finanční úřad jim následně nic nedoměří. Pak firmě nevzniká žádný dodatečný náklad a HR partner by měl tuto dobrovolnou asistenci svého týmu navíc náležitě komunikovat manažerům jako benefit, který byl poskytnut.

Když požádám o externí pomoc…

Co když ale HR partner chce o své zaměstnance pečovat, co to jde, ale jeho mzdovky nemají zkušenosti s přiznáním k daním z příjmů, nechtějí nést odpovědnost za osobní přiznání či je to prostě velký počet vysokopříjmových manažerů najednou, a práci by tak nezvládly? HR partner se pak může obrátit na daňového poradce a nechat mzdovky proškolit. Tento náklad by mohl být posouzen jako běžný daňový výdaj firmy související s dalším vzděláváním zaměstnanců.

Pokud ale bude chtít manažerům poskytnout opravdu kvalitní servis, může jim objednat zpracování přiznání přímo od externího daňového poradce. Fakturu, kterou za tyto služby dostane, však musí posuzovat jako zdanitelný benefit pro jednotlivé manažery, protože jim zajistil splnění jejich soukromé povinnosti. Pro firmu samotnou je pak faktura daňově neuznatelná, protože toto není výdaj, který souvisí s dosažením obratu firmy. 

Určité daňové optimalizace, ale jen na úrovni firmy, přesto může HR partner dosáhnout. A to tehdy, když se ke zpracování daňových přiznání pro vysokopříjmové manžery zaváže v pracovních smlouvách, v kolektivní smlouvě či v interní směrnici. Pak bude výdaj na daňového poradce pro firmu daňové uznatelný. Pro zaměstnance však tento benefit zajištění splnění jejich vlastní daňově administrativní povinnosti zůstává i nadále zdanitelným příjmem. 

Má to někdo vlastně lehké?

Mají to tedy HR partneři ve svém pracovním životě lehké? Dostal už každý z nich informaci o „solidárním přiznání“ včetně všech variant, jak situaci vyřešit – nejen obsahově, ale i finančně?

Pokud chcete proklít daňového poradce či právě uvažujete o tom, zda jsem se při psaní tohoto článku nenechala unést zasněnou atmosférou adventu a tak trošku si vymýšlím, pak vězte, že to ne já. To zákon. Zákon o daních z příjmů, který prošel největším počtem změn ze všech zákonů České republiky vůbec! „Pouhých“ 1 932 změn od roku 1992, kdy zákon o daních z příjmů vstoupil v platnost, dodnes, resp. do doby před přijetím „zákonného opatření“, které změní naše daňové životy od 1. ledna 2014. Daňový poradce sám nestíhá průběžně vstřebávat jeho změny. A teď mají některé ze změn vstřebat a aplikovat i HR partneři. Ne, HR byznys partneři to vskutku nemají jednoduché. 


 

Nebyly nalezeny žádné komentáře.

GARANTI RUBRIKY

Hanka Velíšková

Personální ředitelka společnosti KPMG

Vendy Jersáková

HR praktik na cestě za moderním pracovním prostředím a kultivovanými mezilidskými vztahy

 
 
Přináší společnost LMC, s.r.o., vyrobeno ve spolupráci s Omega Design & Breezy