Stálé rubriky / HR – Human Relations
Stálé rubriky

Staňte se svou vlastní značkou!

23.07.2013  Petr Skondrojanis 6  komentářů

Často slýchávám od lidí, kteří nejsou spokojeni v práci, že je dnes těžké rozhodnout se ke změně. Práce ubývá, volné pozice v mém oboru nejsou. Firmy šetří a méně inzerují, a když už inzerují, tak pořad to samé. Kdo se v tom má vyznat? Chuť poslat životopis často bere fakt, že vám na něj nikdo neodpoví.

Zkuste se nyní podívat na práci personalisty či manažera ve firmě jeho vlastníma očima, protože tam možná najdete klíč k dalším dveřím své kariéry. Lidé na druhé straně, tedy manažeři a personalisté, si stěžují, že dostanou desítky životopisů, ale každý je stejný. Kandidáti ničím nevynikají, ničím nezaujmou a nevytvoří důvod pozvat je do dalšího kola. Jak tedy zaujmout?

Zásadní je otázka Proč? 
Touto otázkou se zabývám čím dál tím častěji, a pokud na ni najdu odpověď, vím, že se do daného projektu či interakce mám pustit. Nebuďte proaktivní, to jsou všichni, kteří posílají euro-životopisy do firem a nedostávají odpovědi. Buďte „pročaktivní”, najděte odpověď na otázku Proč? a začněte se věnovat tomu, jak. 

Zkuste být sami sobě personalistou a zeptejte se, proč byste se měli najmout do dané firmy, proč byste si měli odpovědět na poslaný životopis (samozřejmě, že je slušností odpovědět, ale tu dnes mírně upozaďuje nedostatek času), v čem jste výjimeční? Ve chvíli, kdy začnete na otázku Proč? hledat odpověď, začínáte pracovat na své vlastní značce, na svém „brandu”. 

Zaujmout dnes přitom není tak složité, jak se na první pohled zdá. Zkuste na sebe aplikovat podobné principy, jaké aplikují marketéři firem zaměřených na produkty či služby. Jednoduše uvažují o tom, jak je prodat. Přemýšlejí, jakým způsobem vyzdvihnout jejich výjimečnost, jak je rozšířit mezi správnou cílovou skupinu a jak zákazníci na daný produkt či službu budou reagovat.

Představte si tedy sami sebe jako produkt, službu nebo výrobek. V příštích letech bude naprosto zásadní, abyste začali pracovat na své vlastní značce – uvěřitelné, pravdivé a zajímavé pro skupinu vašich zákazníků (respektive budoucích zaměstnavatelů či spolupracovníků).

Definice vlastního „já" produktu
Co umíte nejlépe, co vám nejvíc jde a jaké jsou vaše silné stránky? Podívejte se na svou kariéru zpětně a zjistíte, za co vám lidé platí. Proč vás ve firmě, kde pracujete, přijali a se kterou částí své práce jste vy sami nejvíce spokojeni? Dál pracujte se svým vlastním vnitřním oponentem, buďte kritičtí, ale nepodceňujte se. Prodejte sami sobě své zkušenosti, znalosti a schopnosti. Můžete to zkusit tak, že si klíčové schopnosti a znalosti napíšete na papír a začnete s nimi pracovat. V čem jste lepší než ostatní? Hledejte ve své práci výjimečné momenty, reference a úspěchy. Zároveň neopomíjejte neúspěchy, ty jsou neméně důležité, protože díky nim si vždy uvědomíme slepou uličku.

Poznejte konkurenci!
V dnešní době máte neuvěřitelně mnoho možností, jak sledovat „vlastní konkurenci”, a to nejen v zemi, kde žijete, ale i za hranicemi. Díky internetu, on-linovým diskuzím a blogům se můžete připojit ke komunitě lidí ze svého oboru a sledovat, o čem se baví, v čem se vzdělávají a čím jsou zajímaví. Navíc se tak pravděpodobněte dostanete blízko ke svým odběratelům. Komunity, např. vývojářské, vzdělávací či technické, jsou tím nejlepším zdrojem k nalezení potřebného odborníka. 

Definice vlastní cílové skupiny
Nejdůležitější je, abyste si vydefinovali svou vlastní cílovou skupinu. Kdo vás, vaši odbornost, výjimečnost a znalosti může koupit? Kdo je váš zákazník, jak se mu představit přirozeně a nenásilně? Vžijte se do myšlení svého zákazníka nebo budoucího zaměstnavatele a poznejte jeho potřeby, prostředí, ve kterém se pohybuje, a to, co mu chybí.

Přirozenost a integrita. Podstatné ingredience každé osobní značky
Aby vaše značka fungovala, nemůžete lhát. Když byste například ve své prezentaci ze sebe udělali excelentního vývojáře, a nebyla by to pravda, přijde se na to při prvním projektu a budování vaší osobní značky skončí stejně rychle, jako začalo. Buďte takoví, jací opravdu jste. Nedělejte ze sebe nikoho jiného, protože pak začnete vytvářet roli a značku pro tu svoji roli, ale ne pro sebe. 
Buďte v komunikaci autentičtí. Říká se, že papír (a web) snese všechno, to ano. Ale dřív nebo později se potkáte se svými zákazníky a kolegy osobně a věřte mi, že vás budou porovnávat s tím, jak jste se prezentovali. 

Pořád vám to nejde? Nevadí, nechte se inspirovat
Vše již bylo vymyšleno a inspirace není plagiátorství. Najděte si ve svém oboru vzory a nechte se jimi inspirovat. Není nutné vytvořit originál, vše již někdy bylo vytvořeno, a pokud nebudete kopírovat, ale necháte se ovlivnit, originálem prostě budete, ať chcete nebo ne. Můžete sledovat, jak váš vzor pracuje, jak se chová, přemýšlí, ale i když byste kopírovali jedna k jedné, bude to nepřenositelné. Mozek uvnitř vaší hlavy je váš a srdce, které do toho, co děláte, vložíte, je také jedinečné. Své vzory si hýčkejte, a když vám někdy něco nepůjde, zkuste se vžít do svých vzorů a zeptat se sám sebe, jak by se zachovali oni. Ale pořád je nutné, abyste si uchovali vlastní názor, abyste to byli pořád vy, a ne role, ve které hrajete někoho jiného.

Učit se, učit se, učit se
Žádný učený z nebe nespadl, učíme se celý život. Kouzelné při budování vaší vlastní značky je, že se prostě věnujete svému tématu, vzděláváte se v oboru, řešíte aktuální trendy, protože jinak byste se svou značkou neuspěli. 

Budování vlastní značky je cestou, jak si uvědomit, kdo profesně jsem. Ve chvíli, kdy to zjistíte – a upozorňuji, že je to sakra těžké – tak už váš osobní marketing bude snadný. Přirozený, autentický a lepší, nebo ještě lepší – podle toho, zda se do něj rozhodnete investovat i nějaké finance. 

Příkladů najdete tisíce na stránkách about.me nebo flavors.me, nechte se inspirovat a začněte. Tohle století bude o osobním přístupu ke všemu, co děláme. Začněte se podepisovat pod svou práci, a to vlastním, jasně čitelným podpisem, ke kterému se budete rádi znát. Naučte ostatní, že vaše jméno je spojeno se znalostí, odborností a kvalitou. Věřte si, vzdělávejte se, ověřujte si vlastní názor a konfrontujte jej veřejně. Pracujte s LinkedInem, Facebookem, Googlem i Twitterem a všude buďte takoví, jací doopravdy jste. Stůjte si za svým názorem a nebojte se jej pustit do světa. Váš názor je totiž váš billboard, vaše projekty a práce jsou vaší firmou a vy svým vlastním marketingovým šéfem.  

A pokud si myslíte, že budovat vlastní brand může jen kreativec, designér nebo konzultant, tak se podívejte na tenhle profil – paní Veronica Parker  je účetní. 
Vezměte tedy tužku a papír a začněte kreslit svoje vlastní logo, které možná nikdy nepoužijete, anebo možná jo. Že neumíte kreslit? To přece nevadí, berte to jako předehru k vaší vlastní marketingové strategii.

Člověk nikdy neví, kam ho vlastní rozvoj zanese.

Jan Kulíšek

Manpower Group Solutions / Gorau 

Výborný článek, velice inspirující a doplněný o kroky jak je možné prezentovat sebe sama do budoucna. Je to jako dělat na svém snu, nebo pomáhat jiným v jejich snech > Náš sen či náš osobní brand s námi bude navždy :)

23.07.2013 14:09   Reakce

Miriam V.

Pročaktivní je všeříkající. Hodně inspirativní až nabuzující článek.

23.07.2013 18:07   Reakce

Radim Koštial

Dobře ty, Batmane :)

26.07.2013 18:10   Reakce

Monika Hercegova

Petře, děkuji za naprosto úžasný článek. Stručné, jasné, srozumitelné! A přitom tolik lidí ani nenapadne se nad tím zamyslet, natož se podle toho chovat. Napočítala jsem v článku 7 rad/doporučení nebo jak to nazvat a myslím, že by se měly stát mantrou každého, kdo se v současné době pohybuje na pracovním trhu. Zároveň přemýšlím, jak tyhle informace zprostředkovat těm, kteří na pracovní trh teprve míří. I když tady máme už celé nové generace mladých, tak stále kolem sebe vidím stejné "tápání". Ať už je to hrozně napsaný životopis, nebo žádné/přehnané sebevědomí anebo neschopnost vidět jiné možnosti, než pozici manažera v mezinárodní firmě. A s tím pak spojená všechna ta rozčarování, že mi nikdo neodpověděl na poslaný životopis, že si mě na pohovoru nevybrali, nebo že mě nepovýšili. Pořád jako kdybychom čekali, že se o nás někdo postará, místo abychom vzali život do vlastních rukou. No, každopádně podobně laděné články ve mně vzbuzují naději, že si své čtenáře najdou a že snad někomu otevřou oči. Takže ještě jednou díky :-)

26.07.2013 22:02   Reakce

Petr Skondrojanis

Děkuju všem za reakce a pochvalu :) Při čtení vašich komentářů mne napadlo, že pokud si začnete budovat osobní brand, může se vám stát, že za sebe a své chování budete muset převzít odpovědnost a to je podle mne skvělý vedlejší efekt. Přeji všem ať se vám v osobním marketingu daří. Dělejte jej upřímně a s citem a nezapomeňte na úctu a respekt k sobě samým a k druhým lidem, kteří s vaší značkou přijdou do styku.

29.07.2013 14:00   Reakce

Pavel Brožek

Paul Peters Consulting 

Výstižný článek, kariérní brand je v dnešní době základem úspěchu a otázku Proč by si měl položit každý, protože i kdyby Vám to práci nenašlo, tak Vás to rozhodně posune dál a možná to zodpoví i otázku: "Proč jsem tak nespokojený v práci? Protože nemám své Proč":) Nejvýstižnější mi přijde souvětí: "Váš názor je totiž váš billboard, vaše projekty a práce jsou vaší firmou a vy svým vlastním marketingovým šéfem." Otázku smyslu si krásně zodpovídá Simon Sinek na TEDu, vřele doporučuji.

04.09.2013 22:35   Reakce

GARANTI RUBRIKY

Hanka Velíšková

Personální ředitelka společnosti KPMG

Vendy Jersáková

HR praktik na cestě za moderním pracovním prostředím a kultivovanými mezilidskými vztahy

 
 
Přináší společnost LMC, s.r.o., vyrobeno ve spolupráci s Omega Design & Breezy