Stálé rubriky / HR – Human Relations
Stálé rubriky

Proč často HR business partnering nezafunguje? Chyba může být i na vašem přijímači (nebo možná vysílači!)

22.07.2013  Dagmar Suissa 1  komentářů

V mém okolí se nepřekvapivě vyskytuje poměrně hodně HR business partnerů. Když se sem tam s některými z nich potkám na konferenci, případně u skleničky vína, nestačím se divit, jaké všemožné frustrace jim jejich práce přináší. U jiné skleničky vína se pak zase z druhé strany dozvídám, jak frustrovaní jsou i mí kamarádi manažeři – neHRisti.

Mám-li složitý problém poněkud zjednodušit, pak jde o následující: HR business partneři si stěžují, že je manažeři „neberou“ a dělají si z nich asistentky. Manažeři si pak stěžují, že jim do práce mluví personalista, který o dennodenních problémech daného manažera nic neví. A tak jsem se rozhodla podívat se vzájemnému neporozumění na zoubek. V následujících několika týdnech tak na HR kavárně postupně najdete několik úvah, nad kterými si můžete u šálku kávy popřemýšlet a třeba o tématu dál diskutovat...
Dám vám hádanku. Koho byste řekli, že hledám, když vám dám přečíst inzerát s těmito požadavky:

  • SŠ/VŠ (ideálně humanitního směru)
  • Zkušenost v oblasti personalistiky / HR alespoň 2 roky
  • Dobrá znalost zákoníku práce
  • Dobré analytické myšlení
  • Vynikající komunikační dovednosti
  • Vynikající znalost MS Office, znalost SAPu výhodou
  • Angličtina na komunikativní úrovni
  • Zodpovědnost, týmový duch, pečlivost, vstřícnost, slušnost, pokora

Jaké jsou vaše tipy? Personalista? HR generalista? HR administrátor? Nebo dokonce asistentka ředitele lidských zdrojů? Kdepak! Hledám HR business partnera! Že si dělám legraci?

Dnešní polední pauzu jsem si zpříjemnila tím, že jsem si na našem domovském portálu jobs.cz zadala klíčové slovo HR business partner. Činila jsem tak čistě ze zvědavosti, kam náš trh práce v této oblasti dozrál. Naposledy jsem se totiž touto obědovou hrou bavila během jednoho poledne zhruba před třemi lety, a to s naprosto identickým výsledkem: našla jsem necelých deset nabídek práce s názvem „HR business partner“ a výše uvedené požadavky jsou, řekněme, těmi průsečíkovými. Jak vidíte, zatímco „HR“ se požadavky alespoň okrajově dotýkají, o „business“ části této role v nich není ani zmínka. A já si stále kladu tu samou otázku:

Hledáme HR business partnery proto, že si myslíme, že je to moderní název pro personalistu, anebo skutečně hledáme strategické partnery pro svůj business?

Pokud odpovíte ano na první část otázky, pak moje doporučení zní: změňte název pozice, ať nemate kandidáty, kteří chtějí dělat všechno, jen ne zadávat data do SAPu, vytvářet analýzy s přepočtenými stavy zaměstnanců a produkovat různé druhy papírů od pracovních smluv po potvrzení o všem možném.  

Odpovíte-li ano na druhou část otázky, pak je namístě vyjasnit si, co vaše společnost od této role skutečně očekává. A pak to přiznejte a pojmenujte! A to i tehdy, když vám z vašich diskusí nevypadne „čistokrevný ejčárbyznyspartner“. I to se z nejrůznějších důvodů stává a nemusí to být hned špatně. Často i tak nevinná věc jako velikost firmy může mít na očekávání vliv a z HR business partnera udělat zároveň např. i experta na oblast vzdělávání a rozvoj. 

Možná vám k těmto diskusím pomůže praktická zkušenost s tím, o čem business partnering skutečně bývá, když je opravdu „chtěný“:

  1. HR business partner pracuje společně s liniovými manažery na tom, aby společnost co nejlépe využívala lidský kapitál (sem patří obsazování klíčových rolí a plánování nástupnictví, práce s talenty, zvyšování angažovanosti zaměstnanců, řízení výkonu zaměstnanců atp.). 
  2. Poskytuje liniovým manažerům „pohled z jiné perspektivy“ a možnosti, které sami manažeři ne vždy vidí.
  3. Ve své práci se orientuje spíše na výstupy než na aktivity a úkoly (tj. např. namísto výroby reportů o počtech dnů, které zaměstnanci stráví na školeních, řeší spíše přínos a vliv daných školení na sledovanou část firmy).
  4. Je proaktivní ve zjišťování potřeb svěřené části firmy 
  5. Vyjadřuje se k obchodnímu plánu
  6. Je lídrem, který ve firmě vytváří schopnost soustředit pozornost a vyhýbat se lákavým, rychlým řešením
  7. Je expertem v oblasti budování vztahů, diagnostice problémů a hledání řešení
  8. Zná role svých interních klientů, principy fungování své firmy, hlavní konkurenty i zákazníky

Jak vám to zapadá do požadavků na dovednosti HR business partnerů, které jste viděli na začátku této stránky?

GARANTI RUBRIKY

Hanka Velíšková

Personální ředitelka společnosti KPMG

Vendy Jersáková

HR praktik na cestě za moderním pracovním prostředím a kultivovanými mezilidskými vztahy

 
 
Přináší společnost LMC, s.r.o., vyrobeno ve spolupráci s Omega Design & Breezy