Stálé rubriky / HR – Human Relations
Stálé rubriky

Lapit ptáčka, nebo přitáhnout správný materiál?

26.07.2013  Petr Hovorka 1  komentářů

Podle náborových inzerátů se zdá, že ve většině velkých firem pracují ptáčci lapení do klecí vystavěných z přebušených benefitních příslibů, zatímco správný „materiál" – správní lidé – hledají svůj magnet jen těžko.

A přitom je to průzračné jako křišťálová studánka. Nabízíte-li hromadu benefitů, můžete si být takřka jisti, že přilákáte ty, kteří budou pracovat pro hromadu benefitů. Nabízíte-li příležitost podílet se na zhmotňování své myšlenky, pravděpodobně přitáhnete podobné lidi. Jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá nebo jak John Maxwell  říká „Nepřitahujete ty, které chcete, přitahujete takové lidi, jací jste vy sami." 

Řekněme, že už jsme si nového kolegu vybrali. O co nejčastěji usilujeme po půlroce jeho angažmá? Obvykle to bývá motivace (angažovanost). Říkáme si „co mu dáme, aby byl zapálený jako na začátku?". Ale ouha. Nic nezabírá. Po prvotním nadšení přichází období stagnace či přímo vystřízlivění a frustrace. Dan H. Pink, autor mnoha provokativních knižních bestsellerů o změnách na pracovním trhu (doporučuji zhlédnout kreslené video  o překvapujícím zjištění, co nás motivuje) říká, že opravdovou motivaci lze vystavět na třech pilířích – smyslu, který lidem práce dává (dostávají naplnění seberealizací, podílením se na něčem větším, než jsou oni sami), mistrovství, kterého lidé mohou ve své práci dosáhnout (a pak se jim dostane uznání, protože dělají to, v čem jsou opravdu dobří), a autonomii, která je jim v práci poskytována (dostávají prostor pro růst, svobodu a zodpovědnost)

Při náboru můžeme zásadně ovlivnit první z těchto tří pilířů – smysl. A to tím, že lidi oslovíme právě posláním organizace, pro kterou mají pracovat. Mistrovství a autonomie jsou pak holt otázkou leadershipu.

Pojďme se teď spolu podívat, jak takový tradiční korporátní náborový inzerát v praxi vypadá – vybírám pouze úvodní představení a část „nabízíme":

Chcete budovat svou kariéru v prestižní IT společnosti, a mít tak šanci zlepšovat a rozvíjet své odborné znalosti a zkušenosti? Chcete se podílet na zajímavých projektech a pracovat s nejmodernějšími technologiemi? Potom neváhejte a pošlete nám své CV.
Nabízíme:

  • zajímavou a perspektivní práci v mezinárodní společnosti
  • práci v mezinárodním týmu
  • systém odborného zaškolení
  • možnost dalšího vzdělávání a rozšiřování kvalifikace v tuzemských i zahraničních pobočkách koncernu
  • zajímavý motivační program (13. plat, 5 týdnů placené dovolené, výkonové a další bonusy)
  • podporu při zajištění bytu s příspěvkem na nájem
  • možnost uplatnění i pro absolventy
  • a další výhody: penzijní připojištění, firemní MŠ, dotované stravování

Společnost xy je členem německé skupiny... Je významným dodavatelem průmyslových kotlů v oblasti energetiky pro výrobu tepelné a elektrické energie, mimo jiné s využitím ekologických technologií. Více než 80 % produkce směřuje do zahraničí, zejména na trhy Evropy a Asie. Neustále probíhající modernizace a vývoj nových zařízení umožňuje společnosti vyhovět nejnáročnějším požadavkům našich zákazníků na kvalitní a maximální možný výkon kotle s ohledem na životní prostředí. Společnost nabízí tyto benefity:

  • Pružná pracovní doba
  • Týden dovolené navíc
  • Sick days
  • Příspěvek na stravování v jídelně
  • Příspěvek na penzijní připojištění
  • Příspěvek na dětskou rekreaci
  • Výkonové prémie
  • Odměny (věrnostní, při odchodu do důchodu, při narození dítěte, svatbě)
  • Jazykové kurzy a rozvojové aktivity placené zaměstnavatelem
  • Bezplatné parkování u areálu budovy

Chcete pracovat v americké společnosti s dlouholetou tradicí na českém trhu? Máte zájem o práci s novými technologiemi a dobře se orientujete v některém ze skriptovacích jazyků a v OS LINUX? Pokud je Vaše odpověď ano, pak je tato pozice určena právě Vám.
Nabízíme:

  • Zajímavou práci ve stabilní zahraniční společnosti využívající moderní technologie 
  • Možnost odborného růstu a osobního rozvoje 
  • Odpovídající mzdové ohodnocení 
  • Podporu při relokaci 
  • Firemní benefity
  • 5 týdnů dovolené 
  • Dotované závodní stravování 
  • Bezplatné odborné vzdělávání

Na druhé straně může náborová komunikace vypadat třeba takto:

Proč pracovat ve společnosti Etnetera ?

Naše práce není nijak ohraničená, přizpůsobuje se a mění podle aktuálních potřeb lidí nebo projektů. Pracujeme svobodně, bez striktních pravidel a složitých organizačních struktur. Nebaví tě aktuální projekt? Přejdi na jiný. Máš vlastní nápad? Rozjeď ho. Potřebuješ dovolenou? Schval si ji. Vše je jen na tobě a tvé zodpovědnosti. Mysli však na to, že svoboda jednoho končí tam, kde začíná svoboda druhého. 

Jak vypadá Etnetera očima zaměstnanců:
Ať už jsi javista, kodér, grafik, admin, projekťák, tester, obchoďák, markeťák, prostě kdokoliv a Etnetera tě zaujala, neboj se to u nás zkusit! Hledáme hlavně kamarádské typy lidí, se kterými se normálně domluvíme a zasmějeme. Pro hravé jsou tady klikací bubliny, ve kterých se můžeš podívat, v jakých technologiích aktuálně děláme. Naklikej nám, co znáš, popř. v čem bys rád pracoval nebo co doporučil. Jestli nás chceš vidět naživo, zastav se na Etneteří příběhování, každou třetí středu v měsíci do HUBu na Smíchově, nebo se zastav k nám na Letnou.

Tak co říkáte, s kým byste raději spojili svůj pracovní život?

Jak zní mé doporučení, chcete-li spíše přitahovat správný materiál – správné lidi, kteří zapadnou do vašeho týmu, než chytat ptáčky do benefitních klecí? 

  • shodněte se s vlastními lidmi na svém Proč? a dejte všem vědět, v co věříte
  • vytvořte obsah, který vaši společnost představí na pracovním trhu a použijte přitom vizualizace, videa a fotografie
  • vyberte styl jazyka, který odpovídá vaší organizaci (rozhodněte, zda na svých stránkách budete používat odkaz „kariéra", nebo například „hledáme kolegy" či „pojď do toho s námi")
  • řekněte, co je pro vás důležité, jaký chcete, aby váš nový kolega byl, a také si ujasněte, jaký být nemá
  • promyslete si svoji komunikaci/zážitek na všech kontaktních místech, ve kterých lidé–zaměstnanci přiházejí do styku s vaší značkou

Takže ještě jednou.
Na interní branding nepotřebujete marketéry! Potřebujete na tom trochu zamakat a být sami sebou – opravdoví, autentičtí. A na začátku pouze rozhodnout, jestli si chcete lidi kupovat, tedy lapat ptáčky zobající benefity, nebo přitáhnout správné lidí – správný materiál, který bude dýchat a bojovat za vaši myšlenku s vámi.

Radim Koštial

Líbí se mi, jak to navazuje na tvůj předchozí článek, který se nesl čistě na teorii, teď opakuješ tu samou teorii, ale jdeš do konkrétního příkladu a to je skvělý přístup. Nečeká tě totiž jednoduchá cesta, protože vaše úzké zaměření na vás oba tak trochu upletlo bič, nebo naopak parádní dar, záleží na tom, jak to uchopíte:) Do těch jemných zákoutí detailů a konkrétních příběhů svého životního tématu žijícího brandu budeš muset společně s Jirkou jít pokaždé, aby se z vás nestali opakující se teoretici. To může být pastí vašeho velice úzkého konkrétního zaměření, anebo naopak zásadní výhodou, která – budete-li- to dělat dobře, vám pomůže se skvěle vyprofilovat jako na slovo vzatí odborníci! Já jsem přesvědčen, že váš scénář bude ten druhý :)

26.07.2013 18:14   Reakce

GARANTI RUBRIKY

Hanka Velíšková

Personální ředitelka společnosti KPMG

Vendy Jersáková

HR praktik na cestě za moderním pracovním prostředím a kultivovanými mezilidskými vztahy

 
 
Přináší společnost LMC, s.r.o., vyrobeno ve spolupráci s Omega Design & Breezy