Stálé rubriky / HR – Human Relations
Stálé rubriky

Jak se mají zaměstnanci v ,,The Best Place to Work"

Když čtu různé články či knihy, které volají po nutnosti změny řízení lidí ve firmách a teoretizují o tom, jak by to bylo co nejlepší udělat, tak si říkám, proč se nezajedou podívat do Facebooku? Měla jsem to štěstí, že už jsem tam byla třikrát, pročetla jsem knihu The Facebook Effect, která, na rozdíl od filmu The Social Network, popisuje vznik a prvních několik let působení Facebooku reálně, a pořád mi přístup k lidem v téhle firmě připadá až neuvěřitelně ideální. Tento můj dojem ovšem potvrzuje umístění Facebooku na prvním místě v hodnocení zaměstnavatelů The Best place to Work serveru Glassdoor v roce 2013.

K chodu firmy, která má momentálně téměř pět tisíc zaměstnanců, je potřeba mnoho profesí. O všech se dá říci, že lidé jsou na ně velmi, velmi pečlivě vybíráni, a kromě odborných znalostí i schopností se testuje i culture fit. Klíčovými zaměstnanci Facebooku jsou ale samozřejmě programátoři. Ti jsou vybíráni v několikakolovém výběrovém řízení. Mohou se firmě hlásit sami, ale Facebook hledá také mezi talentovanými vysokoškoláky, kterým nabízí stáže, a hojně využívá sociální sítě, např. LinkedIn. Vyhledávání probíhá na základě aktivit uživatele, např. podle toho, zda se účastnil nějakých prestižních programátorských soutěží. Dnes samozřejmě Facebooku pomáhá k vyhledávání talentů i jeho nový vlastní produkt Graph Search. První kola náročných odborných rozhovorů probíhají přes Skype, a pokud má firma o uchazeče zájem, pozve ho k pohovoru do sídla firmy. Bez ohledu na to, odkud uchazeč je, mu Facebook hradí veškeré náklady spojené s cestou. Bere v úvahu i to, aby se uchazeči před pohovorem měli čas vzpamatovat z jet lagu. Výsledek se uchazeč dozvídá až po několika dnech i týdnech, a firma ho někdy kontaktuje k dodatečnému rozhovoru přes Skype.

Je-li rozhodnutí o přijetí kladné, firma poskytne finanční, organizační i právní pomoc (u zahraničních pracovníků) k přestěhování do Silicon Valley, včetně pomoci s vyřízením potřebných víz jak pro pracovníka, tak jeho rodinu. Nově přijatý zaměstnanec prochází šestitýdenním boot-campem, což je orientační program, kde se seznamuje se vším potřebným, a také se všemi týmy, které ve Facebooku pracují. To je rovněž příležitost pro vedoucí týmů, aby si mezi nováčky vytipovali své budoucí spolupracovníky. Ke konci boot-campu se noví pracovníci rozhodují, ve kterém týmu budou pracovat. Ve Facebooku totiž platí, že programátoři musí dělat to, co je baví. Také mají možnost po určité době svůj tým změnit. Tvořivost se rozvíjí i v rámci tzv. hackathonů, dnů a nocí, kdy každý dělá něco jiného než obvykle. Z těchto oblíbených akcí vzešlo mnoho facebookových inovací. Naposledy třeba možnost přidávat fotky přímo do komentářů k postům.

Další zásadou je, že programátor musí žít v takové pohodě, aby si nemusel pokud možno s ničím dělat starosti a zdržovat se zbytečnými pochůzkami. Systém péče o pracovníky je doslova mohutný a neustále se na základě zaměstnaneckých podnětů zlepšuje. Některé služby jsou poskytovány zdarma, jiné jsou zprostředkovány, ale jejich cena je pak odečtena ze mzdy. Zdarma je např. stravování ve dvou velikých jídelnách, kde je 24 hodin denně k dispozici několik druhů teplého jídla a střídají se specializované kuchyně. Během své návštěvy jsem zažila např. kuchyni barmskou nebo kubánskou. Při stravování jsou plně respektovány interkulturní odlišnosti, takže si kdokoli kdykoli vybere to, co jíst smí a chce. Jídla jsou dokonale označena na různě barevných cedulkách, takže když jste např. vegan, víte, že máte vybírat z pokrmů se zelenou cedulkou. K dispozici je cukrárna se spoustou zmrzlin, pizzerie, sushi restaurant (tam se platí), hamburgery a po celém kampusu je rozeseta spousta kuchyněk, kde si lze dát kávu, čaj a něco malého k zakousnutí. 

V kampusu Facebooku se rovněž nachází banka, kadeřnictví, praktický lékař, zubní lékař, prádelna a čistírna, kam lze donést jakékoli množství prádla (účtováno podle váhy), firma zajistí i prohlídky a servis aut zaměstnanců. Areál také nabízí možnost rozsáhlého sportovního vyžití (posilovna, hodiny jógy…) a nedávno byla přislíbena výstavba umělé lezecké stěny. To potěšilo i pracovníky Googlu a dalších firem, neboť co zavede jedna organizace, v rámci boje o talenty hned zavedou i ostatní. 

Všichni zaměstnanci (muži i ženy) dostávají po narození dítěte dvouměsíční placenou dovolenou a dále pak příspěvek na zajištění péče o dítě. Vlastní školku či jesle Facebook neplánuje, neboť je názoru, že rodič má být buď s dítětem, a věnovat se mu plně, anebo v práci (a věnovat se jí plně). Dovolená ve Facebooku je na místní poměry dlouhá – 21 pracovních dní. Na druhou stranu je v každé firmě možnost domluvit se na placeném volnu, je-li pro to vážný důvod. Sick days jsou poskytovány prakticky bez limitu.

Facebook upřednostňuje setkávání týmů face to face v sídle firmy, meetingy týmů jsou časté. Nikdy ale nejsou ve středu. To je den, kdy si pracovníci mohou vzít home-office a pracovat z domova. Nikdo přitom nekontroluje, ve kterou dobu pracují, takže středa je vhodným termínem pro pochůzky, jež se nedají zařídit přímo v kampusu. Pracovní doba programátorů ostatně není stanovena, povinná je účast na poradách. Nejsou vyhlášeny ani deadliny, jen priority, na nichž by měl programátor v určitém období pracovat. A asi není třeba dodávat, že zaměstnanci Facebooku nepatří mezi chudé, i když se proslýchá, že peněžní odměny tu nejsou v rámci Silicon Valley nejvyšší.

Obrovským motivátorem jsou totiž pracovní podmínky a sdílená mise firmy: Facebook's mission is to give people the power to share and make the world more open and connected. Tento cíl si předsevzal Mark Zuckerberg, už když pochopil, že jeho původně studentský projekt se rozvíjí, a neustupuje od něj ani kvůli investorům, kterým vzkázal, že cílem firmy není vytvářet zisk, ale vydělávat tolik, aby to stačilo na její udržení a rozvoj. O penězích se ve Facebooku obecně moc nemluví, i když komunikace je tu velmi otevřená. Není to prostě moc zajímavé téma. Zaměstnanci se mohou každý pátek odpoledne setkat s Markem Zuckerbergem na tzv. Questions and Answers. Ty se konají v jedné z jídelen a jsou přenášeny on-line v interní síti firmy. Po tomto bloku se točí pivo a je k dostání víno. Jinak se nabízejí jen nealkoholické nápoje.

Mark Zuckerberg je ve firmě k vidění často, jeho kancelář je v přízemí jedné z budov a je prosklená, takže je do ní vidět. Je to jeden ze symbolů otevřenosti Facebooku. V jídelnách si Mark stoupá do fronty jako každý jiný a používá i společné toalety. Žádné bariéry mezi vedením firmy a pracovníky se tady nestaví.

Ostatně toalety Facebooku rozhodně stojí za zmínku, protože jednoznačně vyjadřují, že si firma svých zaměstnanců váží. Nejen že jsou čisté, a nechybí zde ani sprchy, ale je tu k dispozici sortiment menší drogerie pro volné použití. A toalety jsou využívány pro vzdělávací účely! Teď, v době studentských stáží, je v každé (prý i pánské) kabince připevněn na dveřích v pohodlné výšce pro čtení v sedu na míse panel, na němž je vysvětleno řešení nějakého programátorského oříšku. Obsah panelů se pravidelně mění.

Ve Facebooku to tedy vypadá jako v ráji na Zemi, a to jsem zdaleka nepsala o všech úžasných věcech, které tu jsou zavedeny. Celá zdejší atmosféra připomíná bezstarostné studentské koleje, rozhodně ne důležitou, vystresovanou a upracovanou organizaci. 

Pro člověka zvyklého na české či jiné EU pracovní právo zní mrazivě informace, že výpověď tu lze dostat ne na hodinu, ale doslova na minutu. Obvykle se to dělá v pátek odpoledne. Pracovník je požádán, ať si vezme osobní věci a okamžitě firmu opustí. Na svůj počítač už nesmí sáhnout. Důvodem je samozřejmě bezpečnost. Frustrovaný programátor by mohl způsobit velké problémy. A kdy se tohle děje? V týmech probíhá jednou za půl roku hodnocení. Každý hodnotí každého, vedoucí hodnotí všechny a členové týmu mohou hodnotit vedoucího. Hodnotí se největší přínos každého člena týmu a určuje se, v čem by se mohl zlepšovat. Zjistí-li se, že přínos je opakovaně považován za malý, zatímco prostor pro zlepšení za velký, je pracovník uvolněn. Ovšem stejné právo okamžitého odchodu je i na straně pracovníků, takže pokud o ně firma opravdu stojí, musí se starat o jejich spokojenost.

A ono to funguje… 

KIRKPATRICK, D. The Facebook Effect. The Inside Story of the Company That Is Connecting the World. The Real Story Behind The Social Network. Simon&Schuster, New York 2010.

Radim Koštial

Jarko, díky. Skvělé!

06.08.2013 11:24   Reakce

Jana Švihlová

Perfektní článek, je také rozhovor o práci ve fb ve vydání Forbes.

08.08.2013 22:31   Reakce

Michal Vallo

Aguarra 

Rád by som sa opýtal na pár detailov: - postávali tam před budovami celé dni početné skupiny ľudí s cigaretami? - aj tam už v piatok pred obedom bolo v budovách prázdno, pretože všetci bez ohľadu na pozíciu majú "dôležité jednanie u klienta"? Prípadne to maskujú jako "homeoffice"? - aj tam chodili manažéri do práce od 11 do 15 jako je to tu v Čechách? Väčšinou si člověk všíma rôzne vychytávky ale tie základné veci unikajú.

22.09.2013 11:13   Reakce

GARANTI RUBRIKY

Hanka Velíšková

Personální ředitelka společnosti KPMG

Vendy Jersáková

HR praktik na cestě za moderním pracovním prostředím a kultivovanými mezilidskými vztahy

 
 
Přináší společnost LMC, s.r.o., vyrobeno ve spolupráci s Omega Design & Breezy