Stálé rubriky / HR – Human Relations
Stálé rubriky

Chcete práci ve vysněné firmě? Ukažte, kdo jste, a buďte kreativní!

Myslím si, že doba, kdy personalisté nějak popsali pozici a vy se svými schopnostmi a dovednostmi shrnutými ve standardně vyvedeném evropském CV jste se pak snažili najít maximální průnik, je pryč. Firmy stále více hledají konkrétní lidi s příběhem, kteří odpovídají jejich potřebám a kultuře. Prostě pracovníky, kteří je zaujmou, a ne ty s největším průnikem v umělém CV. Chcete se dostat na vysněné místo, do vysněné firmy a myslíte si, že to není možné? Podívejte se na pár příkladů, jež mne v poslední době zaujaly a připomněly mi, že pokud někam svými hodnotami a schopnostmi opravdu pasujete, pak stačí být jen sám sebou, ukázat, kdo skutečně jsem a co chci, a být kreativní, třeba i s trochou vtipu.

Prvním příkladem je mladý Slovák Filip Santa (19 let), který tři roky snil o tom, že se dostane do Silicon Valley, mekky technologických firem, jelikož miluje webový design. Aby nezůstal jen u pasivního snění, vytvořil web takemetosiliconvalley.com , kde tuto myšlenku prezentoval a představil svoji práci. Web se snažil rozšířit přes sociální sítě, a jelikož byla jeho myšlenka zajímavá, dostala se i do velkých médií a také do vysněného Silicon Valley. Filip během pouhých pár dní začal opravdu dostávat nabídky – nejdříve od start-upů, později i od takových firem, jako je Twitter nebo PayPal. V srpnu 2012 pak Filip začal pracovat v USA ve společnosti Nitro, kterou si vybral z dlouhé řady zájemců.

Druhým příkladem, kdy také nápad a šikovné ruce mladého designéra přitáhly pozornost, je úryvek z knihy Steve Jobs od Waltera Isaacsona. Walter popisuje, jak v Applu probíhal nábor zaměstnanců po návratu Jobse v devadesátých letech. Mimo jiné hledali do designérského oddělení pracovníky na návrh GUI (grafické uživatelské rozhraní) nového operačního systému. Jobs dostal e-mailem nabídku od jednoho mladíka, kterého pozvali na osobní pohovor. Ten se však nevyvíjel moc dobře, mladík byl nervózní a příliš nezaujal. Později se s Jobsem potkali ve vestibulu a zklamaný mladík jej oslovil s tím, že by mu chtěl aspoň ukázat některé svoje praktické nápady… Jobs souhlasil, a tak mu mladík předvedl, jak do dolní lišty vměstnat více ikon tím, že je prostě udělal menší – po najetí kurzoru se zvětšily a ukázaly veškeré své detaily. Jobs byl tímto nápadem nadšen a okamžitě mladíka přijal, i přes předchozí neúspěšný pohovor. Aplikace se v novém Mac OS X stala velmi oblíbenou a daný designér pak ještě navrhl plynulé posunování obrazovky pomocí gest…

Třetí příklad je opět ze Slovenska. Zmiňoval jej Mišo Pastier  ze Zaraguza Digital  na loňské konferenci Svoboda na živo II . Zaraguza je velmi kreativní marketingová agentura – loni například obdržela cenu Facebook Studio Award, což znamená, že podle Facebooku patří mezi deset nejkreativnějších agentur na světě. Mišo vyprávěl, že jim talenti, kteří u nich chtějí pracovat, posílají kreativní e-maily. Jeden z těch, které nakonec přijali, například vytvořil komiks, jenž popisuje, jak mu Mišo neodpověděl na e-mail.

Krásné příklady strategie anti-standardních CV přicházejí také zevnitř firem. Například zaměstnanci počítačové společnosti Valve vytvořili brožurku pro své nové kolegy, která v podstatě jasně ukazuje firemní kulturu. Valve je veleúspěšná firma v počítačovém herním průmyslu, jež opakovaně vytvořila několik herních bestselerů, zaměstnává stovky lidí po celém světě a má obraty ve stovkách milionů dolarů. Proces hledání a najímání nových talentů je v brožuře pro nově příchozí popsán jako nejdůležitější věc ve vesmíru, důležitější než dýchání. Lidé ve firmě si uvědomují, že musí držet laťku hodně vysoko, aby noví zaměstnanci nezpůsobili erozi jejich kultury.

Tento příklad ukazuje i druhou tvář našeho příběhu – existenci nápaditých a uvědomělých personalistů. Profesní dráha výše zmíněných uchazečů by nebyla úspěšná, kdyby na opačné straně nestáli lidé, kteří umí rozpoznat talenty a umožní jim dostat se do vysněné firmy.

Co všechny tyto příběhy spojuje? Uchazeči zůstali sami sebou, nebáli se jít se svou kůží a prací na trh, byli odvážní a předvedli se tvořivou, a někdy i vtipnou formou. Ukázali sebe i své hodnoty a schopnosti i za cenu možné kritiky a posměchu. Je však také nutné zdůraznit, že úspěch byl v těchto případech podpořen kreativní protistranou, jež dokázala odhalit skrytý potenciál. Personalista, který vyřadí netradiční CV ve formě komiksu, asi nebude tím pravým protihráčem…

Vzpomínám si na jeden sociálně-preventivní projekt, který jsme podávali na ministerstvu vnitra, ale byl zamítnut. Všichni, kteří jsme byli zahrnuti do přípravy, jsme byli skleslí a poslali odvolání, ať víme aspoň důvod. Odpovědí nám bylo, že sice projekt je výborný, má hodnotný dopad a byl by určitě mezi vybranými, ale chyběl jeden podpis na příloze 4A a s tím nemůžou nic dělat, proces je proces.

Pokud hledáte nápadité a inovativní pracovníky, ale trváte na standardních euro-CV a přesně vypsaných dovednostech v popisu pozice, možná je chyba právě v tomto kroku – chybějící kreativita a flexibilita přijímající protistrany.

Víte o dalších případech nevšední kreativity? Získali jste tak svoji současnou pozici? Podělte se s námi o svůj příběh v komentáři. A jestli ještě neznáte příručku Valve zvanou Handbook for new employees, vřele doporučuji si ji stáhnout z jejich webu .





Radim Koštial

Skvělé, Jarku!

25.08.2013 11:46   Reakce

Martin Lutonsky

Skvělý článek , Jako personalista, který se povazuje za kreativního souhlasím:-) M.

25.08.2013 12:50   Reakce

Jana Hajdová

Ball Aerocan CZ, s.r.o. 

Dobrý den, zdravím všechny kreativce a držím jim palce. Na druhou stranu musím říci, že pracuje ve výrobní sféře, a v té praktické výrobě je při hledání vhodného kandidáta mnohdy přílišná kreativita spíše na škodu. Ta prospěšná se projeví až po delší zkušenosti na dané pozici při řešení problému. Proto věřím, že ten maximální průnik bude vždy v kurzu, a že i ti, kteří kreativitou příliš neoplývají, si najdou své místo ve vysněné firmě díky svým znalostem.

26.08.2013 08:34   Reakce

Olga Rozehnalová

Neumann Partners 

Výborný článek, moc prima téma, které mne bytostně oslovuje:). S kreativitou v personalistice na pozicích HRM či HRD jsem většinou nepochodila, ale boj jsem nevzdala a nevzdám. Taktéž jsem psala na kreativitu kdysi diplomovou práci a dělala kvalitativní výzkum, tedy "Jak využít divergentní myšlení v manažerské praxi". To bylo velmi poučné. Jak těžko se mění rituály a zvyklostní chování. Jak raději stále dělat vše stejně, protože co kdyby... Axiom v článku je především to, že kreativní nápad potřebuje odezvu od kreativního partnera či protistrany. Jinak je sebelepší nápad nedůstojně shozen kamsi... Nositelům rozbíhavého /divergentního/ myšlení držím určitě palce.

26.08.2013 12:14   Reakce

Jarek Procházka

Díky moc za vaše komentáře a zkušenosti. Přesně tak, je to hodně o profesi a kreativní protistraně (HR a vedení). Chtěl jsem ale hlavně zasít myšlenku, že to jde i jinak, bez tradičních šedivých a stejně mnohdy nepravdivých CV. Prostě ukázat se, kdo jsem a podle toho si zaměstnavatel vybere. I toto pomůže měnit kulturu firmy směrem k tvořivosti a inovacím. A taky si dovedu představit, že právě do výrobní firmy se může dostat člověk na základě zajímavého prototypu nebo zlepšováku, který vyrobil, udělal zvlášť pokud je taková firmy Lean a tudíž požaduje zlepšování od všech pozic... Ale asi ne třeba k lince tradiční, shora řízené evropské automobilky či ocelárny. To souhlasím ;)

26.08.2013 17:53   Reakce

Pavel Brožek

Paul Peters Consulting 

Krásný článek! Naprosto souhlasím, pane Procházko, jste můj člověk:). Našim klientům radíme přesně to samé, důležité je prokázat Váš skutečný zájem, což obyčejným CV nedokážete a v dnešní době, kdy je vysoká konkurence (třeba i 200 CV na jednu vypsanou pozici), je prostě nezbytné nějak vyčnívat z tohoto šedivého davu. Je též pravda, že nějaký kreativní projev bych neradil člověku, co míří k výrobnímu pásu a chce u něj zůstat, to by ho naopak mohlo znevýhodnit u výběrového řízení. Prostě chce to při tvorbě životopisu pořád přemýšlet a případně nějaký kreativní projev mít jako přílohu, protože personalisti si pořád rádi projdou Vaše pracovní zkušenosti. Kreativní způsoby hledání práce mě zajímají, proto přikládá i další články pro inspiraci: http://www.tyinternety.cz/2012/08/30/clanek/umeni-zaujmout-zivotopis-jako-kickstarter-ci-google-analytics/ http://bonusweb.idnes.cz/skyrim-modifikace-falskaar-ddn-/Magazin.aspx?c=A130806_160142_bw-magazin_anb

30.08.2013 15:56   Reakce

Jarek Procházka

Differ.cz, zijteSveSny.cz 

Díky Vám Pavle za další doplnění tématu, články jsou super. Takových příběhů a inspirací není nikdy dost, proto se i my na kavárně budeme dál snažit přinášet osvětu a bořit šeď průměrnosti ;)

01.09.2013 14:15   Reakce

Jarek Procházka

differ.cz, zijteSveSny.cz 

Děkuji Vám Pavle za doplnění tématu, články jsou super. Takových příběhů a inspirací není nikdy dost. Proto se i my na kavárně budeme dál snažit přinášet inspiraci a rozbíjet šeď běžného přístupu ;) Jarek

01.09.2013 14:18   Reakce

GARANTI RUBRIKY

Hanka Velíšková

Personální ředitelka společnosti KPMG

Vendy Jersáková

HR praktik na cestě za moderním pracovním prostředím a kultivovanými mezilidskými vztahy

 
 
Přináší společnost LMC, s.r.o., vyrobeno ve spolupráci s Omega Design & Breezy