cmu phd thesis dissertation atala chateaubriand kkk term papers cv writing services us 5 gis phd thesis need help writing my thesis essay on my pet bird argumentative essay social media how to write about myself essay rationale for research paper
Téma
Téma

Jak „prodat“ svou firmu těm, kteří prodávají vašim zákazníkům?

10.07.2013  Jiří Landa 2  komentářů

Řešíte, jak do své firmy vybrat ty správné lidi, jak je vést a jak zajistit, aby předávali zákazníkům ten správný zážitek z firmy vytvořený marketéry? Jak dosáhnout toho, že zaměstnanci za vaši firmu dýchají a prodávají její poslání a práci zákazníkům? Mám pro vás návrh na malý experiment.

Představte si svou značku - tedy její ideál - jako pana BRANDa nebo paní BRANDovou. Značka je živá bytost. Stejně jako člověk, kterého hledáte a se kterým budete ve firmě žít, spolupracovat, sdílet úspěchy i prohry, dýchat jeden vzduch a sledovat společné cíle. Značka má své DNA, věří v určité hodnoty, má svou osobnost, nějak vypadá a mluví, je něčím jedinečná. Lidé k ní něco cítí a něco si o ní myslí. S vaším novým zaměstnancem je to zrovna tak. A tak je ideál vaší značky současně také ideálem člověka, kterého hledáte. 

Když se v Apple ve svých začátcích rozhodli stát se pirátskou firmou, nepotřebovali do svých řad obyčejné námořníky. Potřebovali skutečné piráty, ty, kteří se chtějí vzepřít zažitým poměrům a dělat věci jinak. Ty, kteří se nebojí jít ostatním lodím po krku.

Největším nepřítelem značky nejsou konkurenti, daně či ekonomická situace. Jsou to tzv. „informovaní neangažovaní“ zaměstnanci. Cynici s mozkem a dovednostmi, kteří se do firmy dostali i přesto, že do ní pro své vlastnosti nepatří, ti, kterých se nelze jen tak zbavit. Firemní hodnoty odmítají a v konečném důsledku demotivují jak ostatní zaměstnance, tak mnohdy i samotné zákazníky.

Ruku na srdce, že i vy ve firmě nějaké neangažované cyniky s mozkem máte? Věřte, že se k vám nedostali náhodou. Naopak. Pečlivě jste si je vybrali na základě jejich vzdělání, schopností a předchozí praxe. Přijali jste je pro to, co umí, a teď byste se jich rádi zbavili pro to, jací jsou.

Nejlepší obranou je prevence a nejlepší prevencí proti informovaným neangažovaným zaměstnancům je značka. Výhodou skutečně charismatických značek je, že mají svůj vlastní životní styl. Jako magnet přitahují ty, kteří jsou stejného ražení, a odpuzují ty, kterým tento životní styl nevyhovuje, není jim vlastní.

Zapojte svou značku do výběru a vedení lidí, svých zaměstnanců. Nechte ji být nejen marketérem, ale i personalistou. Ona to umí a umí to skvěle. A hlavně má vždy pravdu. Čistě pragmaticky (a možná trochu cynicky) nahlíženo, interní branding je vlastně o prodávání firmy těm, kteří prodávají vašim zákazníkům.

Zbourejte proto zdi mezi marketingovým a HR oddělením. Sestěhujte marketéry a personalisty do jedné kanceláře, nebo alespoň na jedno patro, a umožněte jim budovat značku společně, jak ve vztahu k zákazníkům, tak ve vztahu k zaměstnancům. Je to totiž jediný způsob, jak zajistit, aby značka skutečně žila a aby zákazník získával vždy tu správnou zkušenost, ten optimální značkový zážitek. 

Pokud vás můj článek zaujal, či dokonce inspiroval, jsem tomu rád. Cením si možnosti přispívat do HR kavárny a brzy přidám další článek k tomuto tématu, kterému se zde chci věnovat dlouhodobě.

Přeji vám všem krásný den.

Lenka Kováříková

Jirko, díky za článek. Měl byste v rukávu příklady firem (ideálně působících v ČR), ve kterých to podle vás takto funguje? Tzn. že personalisté a markeťáci si v dobrém slova smyslu lezou do zelí a je to vidět?

10.07.2013 13:26   Reakce

Jiří Landa

BrandBakers 

Dobrý den Lenko, hned z voleje mne napadá síť restaurací Ambiente. Na konferenci BrandMixer zazněl velmi pěkný příklad na toto téma v podání Kláry Beránkové, která popisovala rebranding Panerie, který byl na zaměstnancích, potažno HR, do značné míry postavený. Z těch velkých nadnárodních pak určite Starbucks. Myslím, že takových firem bude geometrickou řadou přibývat. Je to logické, firmy si začínají uvědomovat, že klíčový je zákaznický zážitek (zkušenost se značkou) a na tom se ve většině případů zásadně podílejí zaměstnanci firmy. Nedávno jsme absolvovali jednání s HRisty zdejší pobočky jedné nadnárodní firmy a zaujalo nás, že oblastí značky se zde zabývá ředevším HR. V rámci Brandingu vidím partnerství HR a marketingu jako nevyhnutelné. Bez toho prostě nelze důvěryhodnou značku budovat.

13.07.2013 21:09   Reakce

Minulá témata

 
Přináší společnost LMC, s.r.o., vyrobeno ve spolupráci s Omega Design & Breezy