Téma
Téma

Budujete svou vysněnou firmu? Chytrý nábor je vaše mise číslo 1

08.01.2014  Petr Hovorka 0  komentářů

Prvních deset lidí ve firmě je pro vaši značku rozhodujících. Jsou to totiž ti, kteří vtisknou vaší značce tvář a rozdýchají její DNA, které do byznysu přináší zakladatel firmy. Tito lidé mnohdy následně nabírají další lidi do týmu a tím firmu a značku definují.



Při čtení článku od Catherine Kaputa na FastCompany se mi vybavila má tři podvědomá „pravidla" z oblasti náboru. Takže než se do překladu článku naplno začtete, podělím se s vámi o své zkušenosti. ;-) 

Firmu infikuje zakladatel nebo tým zakladatelů

První spolubojovníky, ale i další spolupracovníky jsem si v naprosté většině případů vybíral sám nebo jsem byl minimálně součástí náborového procesu. To je jediná možnost, jak být při výběru osobností konzistentní. Postupně jsem začal nábor používat také jako nástroj infikování nových pracovníků nadšením pro firmu a první přenos firemních hodnot. Z pohledu personalistiky má startup oproti zajetým firmám dvě velké výhody. Bublá v něm nadšení a šéf má blízko k lidem. 

Nabírejte pouze lidi, se kterými budete rádi chodit na pivo

V náboru stále dávám největší prioritu osobnosti, charakteru člověka. To neznamená, že mě nezajímají zkušenosti a dovednosti kandidátů. Věřím však, že mnohé se dá při dobré vůli a nasazení naučit. Charakter člověka se ale moc měnit nedá. A při rozjezdu firmy je málo cennějších prvků než souznění v týmu lidí, kteří si i po práci dobře popovídají třeba na kole nebo v hospodě. Občas ale bohužel na tohle své pravidlo zapomenu. Naposledy před dvěma lety, když jsem do firmy vzal jako druhého pracovníka velmi kvalifikovaného člověka, který však vyznával jiné hodnoty a přístup než já. Ups.

Firemní kultura si dá sebelepší strategii k obědu

Dva roky jsem rozjížděl polygrafickou výrobu v Číně. Fabrika měla novou velkou budovu s mramorovým schodištěm, nejnovější německé a japonské tiskové stroje. Dosáhnout však požadované kvalitativní úrovně v prostředí, kde je vnímání kvality dramaticky jiné a firemní kultura kvalitu jednoduše „nevyznává", byl boj na několik měsíců a hlasivek. Jenže nejvýznamnějšími budovateli firemní kultury jsou sami lidé. Chcete-li prosadit své hodnoty, nabírejte lidi, kteří již tyto hodnoty sami „mají".

Tak a teď už hurá na překlad původního článku. 

Úkolem číslo jedna je pro každého podnikatele získat prvních zhruba deset klíčových spolupracovníků – zaměstnanců. Musíte mít jasnou představu o schopnostech či talentu lidí, které chcete přitáhnout, protože tato první skupina nastaví vaše zaměstnavatelské renomé a startovní DNA vaší značky. Uvědomte si, že na začátku nemáte jako zaměstnavatel žádné velké reference. Potřebujete mít jasno v tom, jaké typy lidí do firmy potřebujete a jak je sjednotit v rámci společné kultury s vlastními zvyklostmi, názory a procedurami. Také je nutné, abyste byli lídrem, kterého je snadné následovat – srozumitelní, s jasnou misí a silným smyslem pro výsledky, kterých chcete dosáhnout. Vaše značka zaměstnavatele je vlastně „druh lidí", které zaměstnáváte a kteří reprezentují hodnoty vaší firmy, pracovní styl a charakter.

Nábor lidí s ohledem na značku zaměstnavatele může být mocnou strategií pro vytvoření kultury, jež podporuje lidi, kteří jsou její součástí, a pomáhá jim vzkvétat. Silná firemní kultura pak může vašemu obchodu pomoci růst, protože mnohem pravděpodobněji přitáhnete nejtalentovanější lidi a mnoho dalších lidí vaše značka osloví.

Vytváření kultury růstu

Nesnažíte se provozovat charitu či společenský klub. Vaším cílem je zvítězit na trhu. K tomu však potřebujete vytvořit speciální kulturu.

Ujistěte se, že najímáte lidi, kteří mají dovednosti, zdroje a vědomosti, jaké vy sami nemáte. Ani ten nejvšestrannější podnikatel není dobrý ve všem. Musíte zjistit své nedostatky a zaplnit tyto mezery týmem se členy, kteří požadované nadání mají. Jinak je nepravděpodobné, že tu budete i po startovní fázi. Přesvědčte se o tom, že máte skutečně lidi, kteří vám pomohou rozjet váš byznys a přinést tržby, což jsou zásadní úkoly v rozjezdové fázi firmy. 

Potřebujete vytvořit pracovní prostředí s tou správnou mírou nasazení a očekávání a zdravým poměrem mezi svobodou a řízením. Chcete přece, aby každý byl hybnou silou firmy s pravomocemi potřebnými ke své práci a k tomu, aby pomohl obchodu růst.

Studie ukázaly, že nejhorší pracovní prostředí jsou taková, kde slovo lidí ohledně jejich pracovní náplně má jen velmi malou váhu a oni musí neustále poslouchat nařízení někoho jiného. Připadají si jako zub obrovského kola ve velice pomalu se pohybujícím podnikovém stroji. Také jejich pracovní výkon neodpovídá těm, kteří pracují ve firmách, kde mají lidé více svobody při rozhodování o projektech a řešených úkolech. Podle těchto studií peníze nejsou pro většinu lidí klíčovým faktorem. Je to naopak práce v prostředí, kde mají možnost růst a rozvíjet svůj potenciál.

Radikální kreativita

Jak ale vybudovat dynamickou, inovativní kulturu, kde má každý za úkol přicházet s nápady a rozvíjet byznys? 

Nejdříve vytvořte kulturu, kde je selhání v pořádku. Nejvíc inovativní lidé jsou ti s nejvíce nápady. Většina z toho jsou ale špatné nápady, které selžou. Některé firmy dokonce odměňují riskování, které se nevyplácí, zaměstnaneckými bonusy anebo v rámci pracovního týdne vyhrazují čas na vymýšlení nových nápadů.

Zadruhé upravte kanceláře a společné prostory tak, aby mohlo docházet k prolínání a obohacování názorů na pracovišti. Navzdory obecně vžité představě o osamělých vynálezcích či podnikatelích se ukazuje, že ty nejvíc průlomové a inovativní nápady nemívají samotáři. Ty nejúspěšnější naopak přicházejí od lidí, kteří mezi sebou komunikují v prostředích, kde jsou nápady diskutovány a sdíleny.

To je také důvod bohaté historie časově souběžných, ale na sobě nezávislých objevů. Převratné vynálezy jako elektrická baterie, telefon či rádio byly vymyšleny několika lidmi, kteří přišli s tím samým nápadem prakticky ve stejnou dobu. Většina z nich se ani navzájem neznala, ale byli nějakým způsobem zapojení do okolního vědecko-technického a průmyslového dění a ovlivněni podobnou ideou, což někteří vědci nazývají syndrom skupinového myšlení. A to je přesně ten druh kultury, kterou chcete vytvořit ve své firmě se všemi svými lidmi, nejen s těmi ze starší generace, abyste tak dosáhli inovativních nápadů.

Chcete vytvořit firmu, v níž lidé touží pracovat, protože to není jenom práce – je to zábava a pořád se něco děje. K tomu, aby vyhrály válku o nejtalentovanější lidi, nabízí hodně firem ze Silicon Valley speciální výhody jako gurmánské obědy zdarma, kadeřnictví a čistírnu přímo v areálu... V některých firmách si do práce můžete vzít domácího mazlíčka. Herní společnost Zynga dokonce mazlíčkům platí i pojištění. (Koneckonců firma se jmenuje po psovi výkonného ředitele.)

Odolejte syndromu napodobování

Skupinové myšlení znamená, že všichni ve skupině začnou přemýšlet stejně. Ve světě byznysu to funguje velmi dobře. Většina podnikatelů obecně odolává skupinovému myšlení a syndromu napodobování, ale ty se mohou vplížit s tím, jak se vaše firma rozrůstá. Lidé ve stejné firmě sdílejí mnoho stejných vlivů a patří do mnoha stejných klubů a organizací, až se dokonce začnou i stejně oblékat.

Nesnažte se zkopírovat kulturu své konkurence bez ohledu na to, jak moc je úspěšná. Je pochopitelné, že chcete mít přehled o dění na trhu, abyste na poli zaměstnavatelů byli konkurenceschopní. Potřebujete si však vytvořit vlastní firemní zvyklosti a metody, jak zůstat na špici. Nejlepším způsobem, jak být vedoucí značkou, je zapojit kreativitu a obchodní myšlení každého člena vaší organizace. To se však podaří jedině tehdy, pokud budete povzbuzovat a odměňovat netradiční myšlení a nové nápady přispívající k tomu, aby váš byznys víc než obstál.

Svět byznysu je dynamický, takže si musíte být jisti nejen svými externími zákazníky, ale také těmi interními – vašimi zaměstnanci. Nenechávejte zbytečně na trhu místo pro jiné podnikatele, kteří přijdou s něčím novým a ukradnou vám vaše nejtalentovanější lidi. Chcete přece, aby vaše firma byla ta, pro kterou každý touží pracovat? Aby tomu tak skutečně bylo, potřebujete:

· Udělat z každého zaměstnance „podnikatele“, který je hybnou silou růstu pro celou firmu.

· Povzbuzovat inovace a nápady na všech frontách, obzvlášť pak na těch předních.

· Vytvořit kulturu se zvyklostmi a rituály, které budou specifické pro vaši firmu.

· Ujistěte se, že všichni zaměstnanci znají své cíle a klíčové výsledky.

· Buďte lídrem, kterého je snadné následovat.


Minulá témata

 
Přináší společnost LMC, s.r.o., vyrobeno ve spolupráci s Omega Design & Breezy