Téma
Téma

Adéla Jansová (Bake Me): Před rokem by mě nenapadlo, že mě bude bavit péct

17.01.2014  Radim Koštial 0  komentářů

Když je řeč o startupech a nových nápadech, hodně často se stočí k technologiím a IT. Je osvěžující, když poznáme zajímavé projekty i z úplně jiných oblastí. Například trio kamarádek Adéla Jansová, Jitka Genest a Maria Cerkashina se nazvaly Bake Me a svoji budoucnost spojily s chlebem. Chtějí totiž začít dodávat hotové směsi na výrobu domácího chleba s velkou škálou příchutí. A pozor: zákazník si vše nakombinuje sám. No není to paráda?





Adélo, proč právě chleba?
Protože když se člověk dneska podívá do obchodů, a dokonce i do pekařství, která by měla nabízet dobré a čerstvé pečivo, tak vidí všude nápisy „rozmraženo” a „z polotovaru.” Shodli jsme se všichni na tom, že nás to prostě štve. Dalším důvodem je taky fakt, že Jitka je celiak (alergická na lepek, a tudíž s bezlepkovou dietou, pozn. aut.) a pečivo pro celiaky je naprostá tragédie.

Chápu. Takže jste založily Bake Me. Jak bys projekt popsala?
Chceme lidem nabídnout chlebové směsi a příchutě, které budou přizpůsobeny jim, podle jejich přání – sami si je vytvoří. Z nich si pak doma budou moci jednoduše upéct chleba, ať už ručně nebo v domácí pekárně. Různé zajímavé a ochucené chleby dneska seženeš, ale není to tak jednoduché. 

Holky, co se pustily do chleba, to asi není zcela běžná věc. Holky často pečivo nejedí, nebo ho jedí málo, kvůli linii. Jak jste na tom vy?
Dobré pečivo máme rády, ale pro nás je to jednoznačně o tom dobrém, o kvalitě. Proto se snažíme, aby naše směsi byly z kvalitních a zdravých ingredienci. V nabídce budou například stoprocentně celozrnné či fitness směsi. 

Kdy ten nápad vůbec vznikl?
Loni v létě, kdy jsme se o tom začaly bavit a připadalo nám to zajímavé. Přihlásily jsme se na Deloitte kliniku v HUBu (kde konzultanti z Deloitte radí startupům, pozn. aut.), tam jsme se o tom bavili trochu vážně poprvé. V září jsme Bake Me prezentovaly na Mash Up v HUBu, tím jsme to vlastně jakoby odtajnily. Reakce byla skvělá, lidi nám říkali, jak úžasný je to nápad. To byl zlom, kdy jsme se rozhodly ten nápad, o kterém jsme se zatím bavily po kavárnách, změnit ve skutečný projekt, který má smysl.

Co vás k tomu nápadu inspirovalo?
Asi tradice. Pečení a dobrý chleba do Česka přece patří. Určitě na nás taky zapůsobil trend variability a toho, že si lidi můžou produkt vytvářet sami. Jako třeba MixIt nebo projekt tašek na míru nebo boty Botas, kde si člověk může navolit barvy.

Znáte podobný projekt věnovaný chlebu v zahraničí?
Projekt orientovaný přímo na chleba neznáme. Známe podobné, třeba ve Velké Británii, které se věnují bezlepkovému pečivu. To Jitka sleduje. Ale že bychom našly nějaký projekt v podstatě zaměřený na chleby na míru, tak to ne.

Kde berete recepty?
Nejen z Internetu, ze zahraničních blogů, ale třeba i tak, že nás recepty zásobují lidi, kteří nám fandí. Skvěle taky funguje HUB, protože od momentu, kdy jsme tu náš nápad pustily do světa, tak nám přicházejí maily s tipy a různými odkazy, chodí za námi lidi a dávají nám třeba doporučení na různé mlýny. Je to hodně inspirované lidmi kolem nás.

Právě jsem se chystal zeptat, jakou roli v tom hrál HUB…
Velkou. (smích)

Kolik finálních receptur teď máte připravených?
Vyzkoušených jich máme opravdu hodně. Teď řešíme ty finální, které na webu nabídneme, ale víme, že chceme mít zhruba polovinu klasických chlebových směsí a polovinu těch bezlepkových. Zákazník si pak bude moci nakombinovat zvolenou směs mouk s mnoha různými příchutěmi, třeba kombinace oříšků, sušená rajčata, koření a jiné. 

Říkala jsi, že projekt jste oficiálně představily loni v září. Kam to od té doby pokročilo?
Ten MashUp byl pro nás takovým potvrzením, že do toho máme jít, že to nepřijde zajímavé jenom nám, ale i ostatním. No a dalším momentem byla účast v soutěži Star Cube Lite v Jihomoravském inovačním centru v Brně, kterou jsme dokonce vyhrály. Tam jsme hodně věcí upravily, začaly jsme pracovat na kanvasu (Business Model Canvas, pozn. aut.), měly jsme konzultace s asi dvanácti mentory, všichni nám řekli svůj názor.

Co vám ta výhra přinesla, kromě ujištění, že jdete správným směrem?
Hodně nás posunul ten proces revize nápadu, kterým jsme tam prošly. Cena byla především v podobě hodin konzultací s mentory.  

Pomohly vám jejich rady?
Ano, byl to jiný pohled. Říkali nám také, na co si máme dát pozor, upozorňovali nás na to, co se může stát. Radil nám třeba člověk, který pracuje v potravinářství, nebo třeba jiný, který měl bohaté zkušenosti s logistikou.  

Jak chcete směsi prodávat? Jenom přes e-shop?
S e-shopem chceme začít. Potom bychom rády rozšířily síť výdejních míst, dodávaly do obchodů se zdravou výživou a možná se i za pár let rozšířily do velkých obchodů. Primárně se ale chceme orientovat na e-shop.

V jaké fázi vlastně aktuálně jste?
Právě jsme prošly obdobím, kdy jsme všechny intenzivně pekly, a teď finalizujeme ty receptury. Do toho začínáme řešit všechny právní věci, předpisy, třeba se založením s. r. o.

Oficiální firmu ještě nemáte?
Právě, že ne. Všichni nám říkali, ať počkáme na nový zákoník, co bude po novém roce. Ale samozřejmě na to potřebujeme pomoc a radu lidí, kteří se tím zabývají a mají s tím zkušenosti. Pro mě osobně to třeba bude úplně první zkušenost s „eseróčkem.” No a optimistický deadline, kdy chceme e-shop spustit, je prvního dubna. 

Základní směsi mouk budete nakupovat z mlýnů už namíchané pro vás?
To je náš plán, mít vhodné dodavatele, kteří nám to budou dodávat už předpřipravené, a my to pak budeme kompletovat. 

Díváte se dopředu, nebo se soustředíte jenom na ten první krok?
Jasně, že se taky bavíme o tom, jak by to jednou mohlo být, ale nyní se soustředíme hlavně na to, abychom už spustily e-shop a začaly. 

Co, holky, kromě práce na Bake Me děláte?
Všechny tři jsme lehce hyperaktivní. (smích) Obě holky dělají v turismu. Maria kromě toho ještě překládá, Jitka dělá občas výzkumy pro jednu agenturu a já mám k tomu jednu velkou srdcovku Um sem um tam, konference v HUBu a další aktivity. 

Musely jste během těch pár měsíců překonávat nějaké zásadní překážky?
Naštěstí ne, náš jediný problém je čas.

A jaké byly naopak momenty, které vás „nakoply“?
Nejúžasnější moment byl tenkrát v Brně, když jsme vyhrály. Když jsme tam viděly ty fantastické projekty, byl pro nás šok, když jsme vyhrály my, tomu jsme absolutně nevěřily. Navíc tam v porotě seděli zkušení mentoři a podnikatelé, tak jsme si říkaly, že to je asi vážně dobrý nápad. No a zásadní moment samozřejmě je pokaždé, když se nám povede fantastický chleba.

Vy asi pořád ochutnáváte, že? Neleze vám už chleba ušima?
No právě proto zkoušíme stále nové variace. Ale pravda je, že mi včera můj přítel řekl, že jde pro rohlíky, že už chleba nechce.

A ochutnáváte samy, nebo zapojujete i ostatní, budoucí zákazníky?
No, tohle víme, to si říkáme, že bychom měly dělat více. Zatím ochutnáváme jenom samy a naši nejbližší, za odpoledne upečeme třeba patnáct chlebů. 

Až tedy v dubnu spustíte e-shop, budou základní směsi i příchutě k objednání?
Ano.

Dodavatele už máte komplet nasmlouvané?
Ještě ne, pracujeme na tom.

Máte už vyřešené financování rozjezdu?
Na tom pracujeme taky. (smích) Vymýšlíme současně kampaň na HitHit, kde by rozjezd mohli spolufinancovat i naši fandové. Žádná nejsme v pozici, kdy bychom si mohly dovolit kompletně to financovat.

A čím je přesvědčíte? Jaký bude rozdíl mezi chlebovou směsí od vás a tou z obchodu?
Stojíme na dvou základních hodnotách – kvalitě a variabilitě s množstvím příchutí. Z vlastní zkušenosti a od té doby, co mám doma pekárnu, můžu potvrdit, že udělat si kvalitní domácí chleba je úplně o něčem jiném. Navíc mě to i baví a mám chuť zkoušet něco nového.

Je něco, co bys ostatním lidem, kteří mají nápad, ale bojí se za ním jít, poradila?
Já už jsem ve fázi, kdy můžu někomu radit? (smích) Já si myslím, že nejdůležitější první krok je říct to někomu nahlas a poslechnout si reakci. Prostě říct to nahlas.

Obohacuje tě to?
Hodně. Pořád se učím nové věci, obohacuje mě to a baví mě to. Například ještě před rokem by mě nikdy nenapadlo, že mě jednou bude bavit péct…

Adélko, díky moc za rozhovor a přeju vám, holky, ať se daří.

Minulá témata

 
Přináší společnost LMC, s.r.o., vyrobeno ve spolupráci s Omega Design & Breezy