Téma
Téma

Hurá, kompetenční centrum!

19.02.2015  Martin Hudeček 0  komentářů

Kompetenční centra. Metla lidstva a nenáviděný koncept. Loupežník našich duší, individualit a lokálních rozdílů! A víte co, já bych to neviděl tak černě. Jako všechno, co je nové, jde také koncept kompetenčních center nepřímou cestou a vchází do mnoha slepých uliček. Přesto jde o to nejlepší, co máme v tuto chvíli k dispozici. Au, kdo to po mě hodil kamenem? Ty, čtenáři? Vydrž. Možná tě přesvědčím.


Technologie nás úspěšně standardizují. Apple, stejně jako Facebook či Google ignorují předpoklad, že existují významné regionální či národnostní rozdíly, a všem nabízejí stejný produkt. A jsou úspěšní. Přesto – je přece jasné, že lidé jsou rozdílní a je nutné lokální odlišnosti respektovat. Souhlasím. Jak to ale souvisí s kompetenčními centry? Aha, ona nerespektují lokální odlišnosti. Zabíjejí je. Chápu. Tak co s tím budeme dělat? Schováme se? Budeme si stěžovat? Rezignujeme? A co když je to jedno velké nedorozumění.

Jakou hodnotu přináší nenávist kompetenčních center? Není lepší být jejich tvůrcem?

Většina toho, co tvoří korporace, je komoditní a úřednické a v zájmu zvyšování efektivity je to určeno k centralizaci, koncentraci, sjednocení. Tolik tradiční chápání kompetenčních center. Spíše ovšem center sdílených služeb. Motivací je především nákladová efektivita, měřítkem je snížení nákladů na jednotku výkonu. Nevidím důvod, proč by to mělo být jinak. Ano, centralizace, standardizace a sjednocení mají v mnoha oblastech smysl a jsou logickou součástí globalizované společnosti. My děláme tu chybu, že se vůči tomuto trendu vymezujeme, stěžujeme si a jsme pasivním pozorovatelem. Pokud se chcete vymezit, přestěhujte se na Šumavu a otevřete si restauraci. Nebo si založte vlastní firmu. Nezůstávejte v korporaci. Nebo se zastavte, začněte o kompetenčních centrech přemýšlet jinak, změňte úhel pohledu, a hlavně – staňte se jejich tvůrcem, iniciátorem, aktivním účastníkem.

Jak vytvořit kompetenční centrum?

Na rozdíl od center sdílených služeb, která jsou přísně motivována nákladovou efektivitou, jsou kompetenční centra motivována schopností, resp. možností využití existujících kompetencí pro podporu byznysu, výkonu. 

Smysl, motivace, produkt

Smysl kompetenčního centra je v koncentraci určité kompetence a jejího využití v rámci korporace. Sdružení, zvýšení koncentrace něčeho, v čem jsme dobří. Máte specifický způsob vyhledávání talentů na školách? Máte ověřený způsob provádění assessment center? Umíte respektovat a využít lokální rozdíly v mentalitě lidí a máte k tomu metodiku? Máte mimořádně úspěšný model a metodiku vzdělávání nebo systém odměňování? Nebo cokoli jiného? Prostě něco, co je užitečné v rámci vaší organizace rozvíjet? Nemáte? Tak něco hezky rychle začněte dělat skvěle, abyste něco měli.

OK, ale vy už to máte. Výborně. A co s tím děláte? Schováváte si své unikátní znalosti, anebo je aktivně nabízíte v rámci své organizace? A jak přemýšlíte o své organizaci? Vidíte ji jako Českou republiku, nebo i Slovensko, či snad CEE? Nebo dokonce EMEA? Ujasněte si to a pojďme dál. Zvedněte hozenou rukavici.

Co tedy potřebujete k úspěšnému kompetenčnímu centru?

Kompetence, organizaci, zdroj financování a schopnost své kompetence prodat do vlastní organizace.

Kompetence jako produkt

Specifikujte to, co máte, co umíte, co vám funguje. Představte si, v čem by to mohlo být užitečné pro vaše okolí. V čem to je konkurenceschopné. Už tato analýza bude užitečná a přinese vám nečekané efekty. Máte to? Výborně, tak se podívejte, jestli na tom není podobně ještě někdo další. Rozhlédněte se, jestli podobnou kompetenci nemají v rámci vaší organizace v jiném regionu. V IT často spolupracujeme s Rumunskem, v HR to může být kdekoli jinde. Začněte se zajímat a dejte dohromady lidi, kteří jsou v rámci vaší organizace dobří v tom, co chcete nabídnout. Bez ohledu na místo, kde fyzicky sedí – tyto hranice nejsou podstatné.

To je celkem nový přístup a pomůže vám prosadit váš koncept, získat vám podporu v dalších regionech. Nebude to boj mezi Českem a Maďarskem, bude to snaha koncentrovat znalost, která je dostupná v Česku i Maďarsku s tím, že vámi bude řízena.

Tým, který má společný zájem, kompetenci

Dejte dohromady potenciální tým lidí, jednotlivců, které spojuje nějaká kompetence a chuť dále ji rozvíjet. Uvědomte si, že jim vlastně nabízíte perspektivu a obranu proti riziku, jež kompetenční centra přinášejí. A nemusíte se zastavit jen u interních lidí. Kompetenční centrum je skvělá příležitost nejen pro vás, ale také pro vaše blízké dodavatele, lidi a firmy, kteří jsou součástí vašeho týmu. Je škoda je nevyužít.

Takže to máte – máte pojmenovanou kompetenci a máte tým lidí, ideálně z více zemí.

Začlenění do organizace, vyjednání kompetencí a pravomocí, způsob financování

Musíte se zorientovat ve své vlastní organizaci a zjistit, jestli zde existuje model, resp. metodika vzniku a financování kompetenčních center. Pokud ano, přesně ji popište. Pokud ne, musíte ji vymyslet, resp. navrhnout. Ale nebojte se, ona určitě existuje. Organizaci a způsob financování je důležité mít promyšleny a musí být součástí vašeho návrhu na vznik kompetenčního centra. Kdo zodpovídá za rozpočet, budete za své služby účtovat? Komu budete podléhat a jaké budete mít pravomoci? Hledejte, jak využít to, co už ve vaší korporaci existuje. Při hledání poznáte nové kolegy a oni si vás začnou všímat. Toho využijete v následující části. Máte to? Bezva.

Argument, kterým získáte lokální podporu svého představenstva, je mimo jiné možnost generovat díky kompetenčnímu centru dodatečné příjmy. Vedle samotného posilování regionu z pohledu moci jsou finance pádným argumentem pro vyjednávání.

Celý koncept musíte prodat klíčovým hráčům

Zbývá tedy schopnost prodat. Zjistěte si, kdo jsou ve vaší organizaci klíčoví partneři a kdo má pravomoc rozhodnout. Přemýšlejte, co může každý z nich na takovém kompetenčním centru získat. Moc, vliv, ekonomický efekt? Nezůstávejte přitom pouze v lokální úrovni. Ano, musíte zaklonit hlavu a podívat se nahoru. Tam, kde by vás to vůbec nenapadlo. Ne, to je málo, ještě výš. Manažer manažera manažera. A možná spíše jeho manažer. A začněte prodávat. Prodej, to je kompetence, které je v korporacích velký nedostatek. Ukažte, že to umíte, a nemůžete prodělat.

Kompetenční centrum je šance a zisk přináší už jeho příprava

Problém kompetenčních center je v jejich špatném, povrchním chápání. Nejde o náklady, jde o inovace, využití existujícího potenciálu, který je ve vlastních lidech. Zapomeňte na své dosavadní špatné zkušenosti a změňte svůj postoj. Zkoumejte a přemýšlejte. Najděte si svou cestu a přestaňte být obětí kompetenčních center – začněte být jejich aktivním tvůrcem.

Kompetenční centra jsou příležitostí a vyžadují od nás tak prosté věci, jakými jsou výdrž, sebedůvěra a proaktivita. Je důležité přestat se vymezovat a začít proaktivně formulovat vlastní strategie a komunikovat se svými mateřskými organizacemi. Tvrdím, z vlastní dlouholeté zkušenosti, že překážky jsou především na naší straně. Kompetenční centra jsou příležitostí i hrozbou a je jen na nás, čím budou právě pro nás.

A jeden tip na závěr: Na hlavní překážky často narazíme v mateřské organizaci. Zkuste to jinak. Obraťte se na své kolegy z jiných regionů, nabídněte jim svoje kompetence a ptejte se, jaké vám mohou na oplátku nabídnout oni. Budete si vzájemně užiteční, ukážete, že to funguje a společně potom můžete oslovit centrální management. Do té doby jej pouze informujte a nic po něm nechtějte. Naše zkušenost je v tomto směru velmi pozitivní a nevidím důvod, proč by ta vaše měla být jiná. Je jedno, jestli jde o HR nebo o IT. Budujte svou trpělivost, víru a především silnou kompetenci.

 foto: Flickr user Olga Berrioz

Martin Hudeček

Systemický kouč, jednatel a manažer v ORBITu, konzultant, podnikatel a pedagog.

 
 

Minulá témata

 
Přináší společnost LMC, s.r.o., vyrobeno ve spolupráci s Omega Design & Breezy