Téma
Téma

Jak se v české firmě chovají zahraniční manažeři

02.01.2013  Dagmar Suissa 4  komentářů

Do našeho kraje vysílají centrály zahraničních společností stále více vlastních manažerů, aby jim do rukou svěřily své české pobočky nebo alespoň jejich významnou část. Ponechme stranou důvody, proč to dělají. Nás zajímalo, jak se těmto manažerům daří přizpůsobit se naší kultuře a fungovat v ní.

Formou ankety jsme se proto zeptali jejich českých kolegů, jak chování manažerů cizinců vnímají. Pomineme-li fakt, že ne všechny společnosti na českém trhu cizince zaměstnávají, jsou výsledky docela zajímavé. Přečíst si je a udělat si na ně vlastní názor určitě může každý sám. Osobně nicméně za nejzajímavější jev považuji pouze 7% skóre odpovědi „Snaží se úplně počeštit, dokonce se učí česky.“ Ne že bych si myslela, že právě toto je ten správný recept na přežití v jiné kultuře. Na druhou stranu – představte si opačnou situaci, kdy je český manažer vyslaný do zahraničí. Jednou z prvních věcí, kterou nejeden z nich udělá, je, že se začně učit místní jazyk (pokud jím už nevládne). A to i přesto, že by se v dané zemi pravděpodobně domluvil i anglicky.

Potěšujícím bylo zjištění, že více než pětina hodnotitelů cizince vnímá jako vyvážené jedince, kteří se snaží naladit na místní kulturu, a přesto nepustit ze zřetele své vlastní kořeny. Na druhou stranu za poměrně smutné, ač pro mne nepřekvapivé, považuji také více než 20% skóre odpovědi „Chovají se jako ve své zemi a očekávají, že se jim čeští kolegové plně přizpůsobí“. Zajímalo by mě, čím to je: Je to spojené s arogancí? Nebo je to nedostatečnou emoční inteligencí? Či nedostatkem informací? Anebo úplně něčím jiným? Budu ráda za každou myšlenku do diskuse!

Minulá témata

 
Přináší společnost LMC, s.r.o., vyrobeno ve spolupráci s Omega Design & Breezy