Stálé rubriky / Společnost a trendy
Stálé rubriky

Tržní situace mění podnikové strategie

25.10.2012  Hanka Kejhová 0  komentářů

Trh nutí firmy častěji ke změně podnikatelské strategie. Roste obliba evropských akciových společností

I malé a střední firmy stále častěji mění svou strategii a pouštějí se do zcela nového oboru vedle stávajících úspěšných aktivit. Pak řeší, jak situaci ošetřit právně a eliminovat rizika v podnikání do budoucna.

„Jde například o situaci, kdy se někdo věnoval léta strojírenství a najednou přichází se skvělým nápadem v oblasti IT,“ vysvětluje David Neveselý, partner advokátní kanceláře  Havel, Holásek &Partners. Když nějaká inovace „nedopadne“, může špatně nastartovaný IT projekt stáhnout  fungující strojírenskou firmu a je to dlouhodobě neudržitelné. Právníci doporučují režim SPV, speciální projekt připravený pro takovou novou činnost. Při rozjezdu zásadně inovativního projektu je podle odborníků vhodnější odstínění nových projektů od stávajícího podnikání a diverzifikovat tak rizika.

Právníci z advokátní kanceláře Havel, Holásek& Partners upozorňují malé a střední firmy, že roste obliba evropských akciových společností. „Před rokem nebyla takto forma příliš využívaná, ale nyní je v Evropské unii kolem 12 tisíc takových společností, z toho 700 evropských akciových společností bylo založeno v České republice. Důvod rostoucí obliby je to, že stačí pouze dva lidi, kteří řídí společnost a druhou výhodou je obrovská variabilita. Vyplatí se postavit dobré základy, na kterých je možné nový byznys rozjet,“ vysvětluje advokát Tomáš Valouch ze stejnojmenné společnosti.

Inovační manuál pro podnikatele

Asociace malých a středních podniků a živnostníků chystá s Českou spořitelnou také inovační manuál pro podnikatele. Pokud firmy vhodně zvolily právní formu, zvažují  další financování. Může to být spolupráce s „byznys angels“, nebo speciální programy jako TOP Inovace, Inostart, programy EIB, nebo jiné předpřipravené možnosti českých bank případně programů EU.  „Pro firmy je důležité vědomí, kde přesně je jejich místo a do čeho vůbec nejít. AMPS chystá společně s Českou spořitelnou inovační manuál pro malé a střední firmy, kde by asi na čtyřiceti stranách textu měly najít základní navigaci,“ vysvětluje Karel Havlíček, generální ředitel společnosti Sindat a člen představenstva AMSP ČR.  

Jinak k inovaci  přistupuje velká firma a jiné problémy má podnikatel, který má dvacet třicet zaměstnanců. Snaží se zorientovat na trhu,  musí dělat finance, starat se o své lidi. „Změny nejsou vyvolány módní vlnou, ale protože se svět mění. Zatímco před dvaceti lety byl svět rozdělen politicky, dnes je rozdělen ekonomicky. Klíčoví hráči jsou Čína, Indie, sebevědomé Rusko, cítíme vliv japonský, USA. A nezapomínejme na rostoucí teritoria jako je Mexiko, Brazílie, Jižní Afrika. Svět je rozdělen ekonomicky a válčí se na poli byznysovém,“ říká Havlíček. Malé a střední firmy podle něj musejí umět vytvářet prostředí, aby byly schopny obstát v hyperkonkurenčním prostředí, kde je desetinásobně větší nabídka než poptávka na každý produkt. Rozdíl oproti velkým firmám je u menších firem v tom, že musí více vnímat celek, nemají personální zajištění na každou speciální oblast. Musejí se naučit změny řídit, aby se nedostaly do chaosu.

Další informace nalezete na  www.amsp.cz/inovacni-forum-pro-male-a-stredni-podniky-18-9-2012-praha .

 

GARANTI RUBRIKY

Dalibor Holý

Statistik, analytik a manažer ČSÚ pro oblast trhu práce

 
 
Přináší společnost LMC, s.r.o., vyrobeno ve spolupráci s Omega Design & Breezy